Yahoo!


وكمان مدونة جديدة!!!! وشقة جديدة ع النيل غير شقة الجيزة 

ونفتح الشقتين على بعض .....

عشان الفيل يرمح و يبرطع براحته !!!!

والهوا البحرى  يشهيص الكتوبة من غير حاسوبة

وابقوا تعالوا

العنوان سهل

انت بس قول الفيل اى عيل صغير يجيبك للشقة الجديدة
http://hadoota2.maktoobblog.com/



above

 

كلـمـة للتـاريـخ عيادة سيد ممبار صورة يرسمها بنفسه

كتبهاالفيل--النت بتتكلم عربى ، في 20 يوليو 2009 الساعة: 15:29 م

د سيد ممبار عاوز يجعل مدونته باب لاستدراج الزباين لعيادته بتخصصات وهمية

طيب

وعاوز يروج لنفسه كمتدين ورع ووطنى مخلص  امين ومدافع عن القيم والاخلاق

ماشى

والمريض عندما يقابل الطبيب والقارئ  لما يتابعك - كلاهما يعطيان لانفسهما الحق بتكوين انطباع عن الطبيب او الكاتب بملاحظة طريقته فى التصرف حركاته -ايمائاته ازاى بيتكلم - ازاى بينفعل -وازاى بيتخانق لو حد  انتقده

لكن سيد ممبار يريد ان يعطى-مقدما- للمريض انطباعا عن  تدينه وضميره وشرفه واخلاقه قبل ان يقابله فى عيادته

ويريد ان يثبت مصداقية تدينه وشرفه للقارئ

هو حر

هنا سننشر عينه من الل احب ان يضعها سيد ممبار فى الفترينة وف الاكثر تعليقا وهو مسئول عن اختياره للصورة التى يرسمها لنفسه- سيك من اى اتهامات يتهمه بها خصومه بدليل او بدون دليل

دى العينة

والعينة بينه

يعنى قالوا ورينا تدينك ياسيد قال اهو–شوفوا

ورينا اخلاقك ياسيد قال شوفوا

ورينا ضميرك ياسيد قال ادى العينة

وانا اقدر اللى يعرض للناس ضميره ع المكشوف وتدينه عارينا من تزويق الكلمات المفذلكة وشرفه بعيدا عن الادعاء

وللقارئ ان يحكم

هل تستامن هذا الضمير والنفسية والشرف والاخلاق -على نفسك او على عرض مريضة قريبتك وانت متجه الى عيادة سيد ممباار

فكر لنفسك

وخد قرارك

دى العينة

شرف وضمير وخلق وتدين طبيب

هو اللى عرضها فى الفترينة

واللى مايشترى يتفرج

واللى قرفان مفيش داعى يفحص العينة

دا تقرير بتوقيع الطبيب وبصفته  المهنية المعلنة وهو يدعى انه يعمل فى الجامعة

الغريب ان فيه زملاء عاوزين سيد ممبار يتوقف

ياجماعة سيبوه يظهر تدينه واخلاقه وضميره وشرفه براحته

هو يظن ان مايفعله يغيظنى او يخيفنى او يرهبنى او يمنعنى من انتقاده فى حدود القانون

لو كان كذلك يخيفنى او يغيظنى لما نشرته فى مدونتى هنا

فمن يعرفوننى كانسان يعرفوننى ويضحكون على تفاهة الارهابى

ومن لايعرفوننى متاح لهم مربع البحث فى مدونتى للبحث

لانه ليس بينى وبينهم الا مدونة ومقالات

لاتجارة ولا عيادة ولا  اعلانات ولا ادعاء انى داعية اسلامى ولابينى وبينهم ايميلات ولا موبيلات ولا علاقات شخصية ولا دلعنى وادلعك وعلق عندى واعلق عندك

مفيش بينى وبين القراء غير مقال  ومدونة

ولم اطلب من احد رضاه او ان يحبنى او ان يزغزغنى

خلينا نشوف ضمير وشرف وتدين سيد ممبار

دى العينة لشرف وتدين الدكتور

———————————————————————————

مفاجأة .. ظهور أبو الفيل محمد شرقاوى وأمه تتبرى منه .. الخطايا .. عمرانيه جيزه

 

والمفاجأه هى ظهور أبو الفيل بالتبنى تحت إسم ( حسن هلالك سلعوه ) المهنه دجال والديانه يهودى مغربى

 

  • عرف ولادك الحقيقه وإنك لقيط ومستعار
    بلاش يا فيل مكتوب تعرهم أكثر من كده

  • لكن هل توصلت لديانتهم وأتجاهاتهم وتوجهاتهم

  • واضح أنهم مستشرقون روس

  • عرباوى
    حسن هلالك وشلبايه وصيف فعلوا الخير وتبنوه .. لكن العائله الحقيقيه للفيل المشبوه صاحب مدونة الفيل - النت بتتكلم عربى بالتأكيد عائله غير محترمه تحياتى لك

  • عرباوى
    “هلالك سلعوه” يهودى مغربى .. و”شلبايه وصيف” قالت وهى تدخن سيجارتها “الكنت” مااحبش اتكلم فى السياسه لكن أجمعوا على أن الفيل المستعار ابن حرام
    تحياتى لك

 

 


صورة حقيقيه لحسن هلالك
الدجال واليهودى المغربى بعد خروجه من السجن فى قضية مخدرات وبعد أن قام إبنه الفيل بالتبنى بعمل مدونه له وبعد إعترافه ببنوة الفيل المستعار الشهير بمحمد شرقاوى عمرانيه جيزه رغم أن والدة الفيل بالتبنى السيده الفاضله شلبايه وصيف صرحت للبى بى بى بأن الفيل ليس إبنها أو ابن حد لأن حسن هلالك سلعوه وجده أمام كنيس بجوار محل عطارة مجدى بدير بالعمرانيه وقد تناولت وكالات الأنباء المحليه اتهام الدكتور سيد مختار للطبيب البيطرى المشبوه المدعو محمد الفيل هارب بعد الكشف عن تزييفه لمهامه الوظيفيه بحديقة حيوان الجيزه .. وكان الاتهام يتلخص فى أن المدعو الفيل لقيط ومجهول النسب

وإنه لقيط ووجده حسن هلالك سلعوه أمام كنيس بجوار محل عطارة مجدى بدير بالعمرانيه جيزه من خمسين سنه .. وصبت شلبايه وصيف جام غضبها على الفيل لأنه ابن حرام لم يصن العيش والملح وقالت شلبايه عمره ما سأل عليا طوال فتره سجن حسن هلالك سلعوه لكن مافيش عتب على ولاد الحرام

انتهى التقرير
———————–

 

أم الفيل  أم الفيل أيضاً فى مدونته بعد أن تم طلاقها من حسن هلالك سلعوه وبعد أن صرحت للبى بى بى إن الفيل مش ابنها ولا ابن حد

 

 

أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : كينونة صغنونة | أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

49 تعليق على “كلـمـة للتـاريـخ عيادة سيد ممبار صورة يرسمها بنفسه”

  1. مجهول قال:
    يوليو 17th, 2009 at 17 يوليو 2009 10:51 ص
    دى فضيحة تصور انا كنت فاكرة سيد مختار ده حاجة كويسة وكنت باشيد بيه واكتب تعليقات عنده لان مدونته كلها معارضة وحاجة سنتطرفيش خالص طيب يعارض نفسه الامارة بالسوء الاول

  2. مجهول قال:
    يوليو 17th, 2009 at 17 يوليو 2009 10:51 ص

    دى فضيحة تصور انا كنت فاكرة سيد مختار ده حاجة كويسة وكنت باشيد بيه واكتب تعليقات عنده لان مدونته كلها معارضة وحاجة سنتطرفيش خالص طيب يعارض نفسه الامارة بالسوء الاول

  3. مجهول قال:
    يوليو 17th, 2009 at 17 يوليو 2009 10:51 ص

    دى فضيحة تصور انا كنت فاكرة سيد مختار ده حاجة كويسة

    وكنت باشيد بيه واكتب تعليقات عنده لان مدونته كلها معارضة وحاجة سنتطرفيش خالص طيب يعارض نفسه الامارة بالسوء الاول

  4. ( د سيد مختار عاوز يجعل مدونته باب لاستدراج الزباين لعيادته بتخصصات وهمية

    طيب )

  5. ( يعنى قالوا ورينا تدينك ياسيد قال اهو–شوفوا

    ورينا اخلاقك ياسيد قال شوفوا

    ورينا ضميرك ياسيد قال ادى العينة )

  6. (دى العينة

    شرف وضمير وخلق وتدين طبيب

    هو اللى عرضها فى الفترينة

    واللى مايشترى يتفرج )

  7. التكفير !!!!!!

    فكروا ماذا فعل التكفير الاجرامي في بلاد المسلمين !!!!

  8. فكروا بعدد ضحايا الصمت والحياد الأخرس !!!!!

  9. من أجل حفنة من الدولارات !!!!!!!!!!

    ( حالات شاذة )

  10. ( لما بنزور التاريخ والحقائق ونعيش متخلفين كل ده مستند لاى ثقافة )

  11. طب وحياة ربنا ان الامر زي لعب الاولاد الصغار ..

    هو الولد المختل مهتز خله وده له موقف وحنتبنى هبله قريبا بس اما نخرج من الحيرة دي ..

    صديقي الفيل قلنا ان احنا حنطوي الصفحات !!

    وادي الاخ د سيد طوى ووقع على الميثاق التوقيع الاولي …

    فمتى تطوي من جانبك الصفحات …لنفتح ونبدأ بداية عهد جديد نشطب به زمنا وصفحات عافها التدوين ..

    انتظر منك جوابا ..بات الامر متعلقا بتوقيعك لنعلن بداية العهد الجديد ..وكي ننصب من انفسنا كمبادرين حكاما ومراقبين على من سيخرق العهد والميثاق ..

    ننتظر موقفك صديقي الفيل

  12. ( وبدل مايلجا للتصحيح لان الصدق منجاة
    زور اعلان فى جووجل مفبرك عنى فى نفس يوم وساعة نشره له فى مدونته يحوى اكاذيب ونجاسات )

  13. ( واول شئ كان لازم اعمله لو باسترزق من المدونة زى صاحبنا ان اتبادل تعليقات وايميلات المجاملة مع الناس واكتب لهم مايعجبهم بانى رجل شديد التدين ومش طايق الفساد الحكومى وراجل بانتقد الحكومة بكل جراءة

    واقول لهم عنوان عيادتى على جووجل وبخريطة ويكى مابيا
    لان مفيش قارئ الا وحد من عائلته عنده حاجة من التخصصات الكتيرة الى ادعاها لنفسه

    فطبعا كام قارئ من الدول العربية هييجوا ولو جانى 10-20 فى السنة من الخليج يبقوا كفاية
    فالعلاج طبيعى واى سلكين كهربا يعملوا شرارة قدام الزبون هيجيبوا فلوس

    وطبعا لازم اربى لحيتى لانى مع الاسلاميين اسلامى ومع الليبراليين انا مفكر ليبرالى وشغال)

  14. قد نجده فيما بعد واحدا من ( حالات شاذة )

    ولن تكون مفاجأة !!!!

  15. شفت بقى ياحسن
    كل شوية نختلف
    انت صلحت الكلام
    الصدق منجاة
    لا الشعب المصرى المثل الى -الصدق منجة
    لكن ناس كتير مابتحبش المنجة
    انا اللى مستغرب له ان الواحد لما ينشر اكاذيب المفروض يعمل حسابه ان حد يساله جبت الكلام ده منين
    انما لما تصل المجتمعات الى هذا الحجم من الموالسة
    والصمت على الاكاذيب لان احنا مؤدبين وحلوين
    يبقى احنا قدام مشكلة كبيرة
    سيد مختار مش هو المشكلة دا مجرد كذاب من الوف الكذابين
    بس نبص ونتامل احنا ليه متخلفين
    وان قوى التخلف قادرة على ان تجعلنا نخرس

  16. واللى هيجننى
    هل ممكن نلاقى طبيب متعلم -يكتب زى اللى كتبه سيد مختار-هل ممكن نلاقى شئ كهذا من طبيب متعلم فى المانيا او امريكا او اليابان او حتى الهند
    يقعد يفبرك النجاسات زى اللى كتبها سيد مختار دى
    ومبسوط بيها قوى
    وبيعتبرها انجازات تاريخية وافضل ما كتب فى حياته

    هل ممكن نلاقى حاجة زى كده فى اى امة اخرى غيرنا
    وليه

  17. النت بتتكلم عربى-الفيل قال: تعليقك بإنتظار الموافقة
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 6:12 م
    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 8:36 م
    المرة الماضية ضغط على عادل سعيد نفس الضغوط ووافقت وبدافع القرف من سيد مختار
    ولن الدغ من نفس الجحر مرتين
    ولن اقبل معادلة الوساخة الا اذا قبلتى انتى(كمثال جدلى) معلوم بن معلومة و تيسير كوجك غيرهم وطويت صفحة الماضى و عملت من اجل الموده والوئام و و
    وئام ايه بالموافقه على ان من حقه نشر قاذورات عرباوى وان يرد على الانتقاد الموثق بشتائم ونجاسات ووساخات وطعن فى الدين والعرض
    وتوقيعه لم يلزمه بشئ
    فلا تجعلى من نفسك وسيلة لتمرير معادلتى سيد مختار بدعوى المحبة والصفاء
    واذا اخترت لنفسك ذلك فانه لايلزمنى ولا تضغطى على لاوقع اتفاقا بشروط جديدة
    سيد مختار يعلن الانتصار فى مدونته ويقول لنه لم يخالف القوانين ولم يستعمل اسلوب الشتائم
    هل هو يعتمد مثلا بان من استشهد هو بهم لم يشهدوا- وقد قلتى ان الحقيقة ساطعة كالشمس
    هل هو انتصر لمجرد انك قلتى نضبضب الموضوع ونوقع اتاق جديد
    سيد مختار اعلن نص الاتفاق الجديد
    انا اعفيت من يريد من الشهادة
    فاقل شئ الاتكونى وسيلة ضغط على
    وابارك لك على توقيعك الاتفاق
    لكنى لست طرفا فى اتفاق جديد يسمح بسلاح النجاسة
    انا لن اسلم بتمرير معادلتى النجاسة
    والاتفاق تم توقيعه سابقا ولن اوقع اى اتفاق اخر بشروط سيد مختار الجديدةوالتى اعلنها

    وماالذى يدفعنى لقبولها
    ————-

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 8:40 م
    لقدلبت ان يوضح سيد مختار مسالتين
    هل الاتفاق يسمح له بنشر النجاسات بتاعة عرباوى ضدى
    والسؤال التانى وهل من حقه اللجوء الى النجاسات اذا مانتقدت مايكتب

    دى راى سيد مختار اليوم فى مدونته فهل نسمح له ان يمر بدعوى الوئام والاتفاق
    انا لن اسمح بتمرير هاتين المعادلتين فى اى اتفاق
    ——-
    د:سيد مختار قال:
    يوليو 18th, 2009 at 18 يوليو 2009 12:04 م تحرير

    الفيل النتن
    وأنا أصر إنى أعلمك درس إن التعرض لى بالسوء من مشبوه مشكوك فى شرعية تواجده لا حل له عندى إلا ما رأيت من قبل وترى الآن ..
    —-=======—-
    انا رايت وعلمت ولم ولن اتعلم الدرس

    يعنى اى انتقاد فى حدود القانون هو يتمتع بقوة خاصة ينفرد بها

    2- د:سيد مختار قال:
    يوليو 19th, 2009 at 19 يوليو 2009 10:58 ص
    الفيل النتن
    نأتى للأتفاق الذى تتكلم عنه فى مدونات كثيره .. وتلف وتدور وتقول سيد جرحنى .. سيد مرمطنى
    أقول لك
    ونأتى لتعليقات عرباوى وغيره والتى تؤرق منامك على ظهرك رافعاً أقدامك لأعلى فأنت ____–وأتيتنى ذليلاً تطلب حذفها قلت لك عليك بالرد عليها لأنها من مدونة معروفه وليست من مجاهيل

    أنا أيضاً لن أسلم لك بطلب التحكم فى التعليقات التى ترد لمدونتى
    وقول خس وجزر ونقول ما لا يرضيك فى قفصك المشبوه

    —–
    كنت اتهمه بمحاولة تمرير هاتين المعادلتين لانه لايستغنى بطبيعته عن النجاسة
    وها هو يتطوع بتاكيد انه لن يلتزم باى اتفاق ويريد تعديل الاتفاق-
    قوانين مكتوب-
    قانون العقوبات
    -لتكون له قوة الارهاب والنجاسة والسفالة
    هو لايطلب حق ان ينتقدنى اذا انتقدته
    لا دا بيطلب حق النجاسة ويقول ما رايت
    فهل رايتم ما رايت والا مش واضح
    انما تقول له وقع على اتفاق
    يوقع فورا ولا يهمه لانه يعرف انه لايلزمه بشئ
    ولكانت الزمته اتفاقيات اخرى وقعها

    قوانين مكتوب مثلا
    ولو كان هيخاف منكم -كان خاف من ربه قبل ان يطعن فى دين واعراض الناس

    اظن كده الامور واضحة زى الشمس زى ماقالت سامية

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 8:44 م
    ومالداعى ان نجرب ماجربناه سابقا
    بشروط اسوا
    وهل لو حكمت عليك بان تتصالحى على نجاسة من شتموك وكفروك واتهموك فى عرضك
    دون ان اشهد باى حق
    ولا مين اللى اجرم
    وقلت لك بضمانتى
    انا سادافع عنك
    هل تقبلين هذا الكلام
    هل تقبلين بشروط سيد مختار

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 8:59 م
    طيب انا اشعلت النار فى راس كل مكفراتى اتهم اى حد غيرى بالكفر والطعن فى العرض
    طيب كان ليه
    طيب ماكان السلام والمودة وطى صفحة الماضى وتبادل التعليقات الودية مع المكفراتية
    كان اختيار احسن لى
    لكنى اخترت اختيار
    ولن اغادره حتى ولو ضغط على اى صديق
    ان يتحمل كل شخص مسئوليه مايكتبه
    ويذكر مصادر اى اتهامات
    بغير كده يبقى لعب عيال ونفاق
    واوقع على الاتفاق نفاقا وللحصول على رضا سامية فارس
    او غيرها
    اصل انا مش محتاج فورا لكسر الانكشاف زى سيد مختار
    وكل مرة بيبقى عاوز يوقع على اى اتفاق لان الحقائق والنجاسات بتخنقه
    هو نفسه لم يتحمل ضغط النجاسات على حلقه
    وهو يريد هدنة كما سمى الاتفاق السابق زورا
    وقال انا اعطيت الفيل هدنة لكن مقالات النجاسة كانت تعبر عنى اثناء الهدنة
    وهو مايحاول تكراره
    وانا لن اسمح بذلك
    انا مرتاح لموقفى
    وانتقاداتى لسيد مختار هى فى حدود القانون وقوانين مكتوب
    ولن اتراجع عنها لانها حقيقة موثقة مش تزوير واكاذيب
    ولن اوالس اذا ماهددنى بنجاساته لكى اسكت
    ولن اوالس اذا ما زعلت سامية فارس
    فما اكتبه لم اطلب فيه رضاء احد ابدا
    ولم اكلب تاييد احد ابدا
    وكلما رفضت التكفير الموجه الى اى شخص غيرى لم اطلب تاييد احد
    ولم اطلب المقابل بالمثل ابدا ممن دافعت عنهم ضد التكفير
    احدهم قال انه على الحياد عشان مقتضيات الموقف
    وانا فاهم مقتضيات الموقف
    ولولا فهمى لمقتضيات الموقف ماكنت اصلا انشئت هذة المدونة
    دا انا انشاتها بس عشان مقتضيات الموقف دى
    والاغلبية المنسحقة الخائفة
    وعندى صبر ايوب لكى احرض الاغلبية عن ان تبحث عن مصالحها
    لذلك
    انا ارفض معادلتى سيد مختار الجديدتين
    مش عناد ابدا
    انما لن اوالس على سبب وجود مدونتى

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 9:06 م
    وانا لا اطلب منك الموافقة على موقفى ولاتحمل مسئوليته
    كما سبق واعفيتك من ذلك
    انا اطلب ان تتفهمى موقفى لا ان تقبليه
    انا مدونتى انشئت مش عشان حلاوة ومستقبل التدوين ابدا وننبسط ونزجطط
    دى مدونة حرب على التكفير والتخوين السياسى والاجتماعى
    والغباوة والتخلف
    دون مواربة
    ولا موالسة ولا تردد
    ولا مهادنة ولا خوف من العواقب ولاتراجع
    ولا انا باخاف من الشتائم ياجماعة
    بالعكس
    دا ان انشرها لك فى مدونتى
    دى ضريبة ما اكتب وما اواجه
    وانا متقبلها بهدوء واعرف كيف اواجهها فى حدود القانون
    واعرف كيف اشنقك بنجاستك

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 9:09 م
    ومش قادر افهم ان تطلبينى بتوقيع اتفاق لكل مكفراتى
    وتقولى لى انتقد حسنى مبارك ولاتنتقد سيد مختار
    طيب ليه يحصل سيد مختار على الميزة دى
    لانه نجس وبيشهر سلاح النجاسة والتكفير فى مواجهة اى انتقاد
    وعاوزانى اوقع على كده

    النت بتتكلم عربى-الفيل قال: تعليقك بإنتظار الموافقة
    يوليو 20th, 2009 at 20 يوليو 2009 6:14 م
    الاتفاق قائم انا لن اوقع على اتفاقات جديدة
    واذا كان مش واضح هنا والان من الذى خالف الاتفاق وخالف قوانين مكتوب والقانون العام
    اذا كان مش واضح دلوقتى
    ايه اللى هيخليه واضح المرة الجاية
    واذا كان مش واضح يبقى انا لسه محتاج اوضح اكتر
    لانى مش هاقعد اوضح كل شهرين من اول وجديد
    ———
    والاتفاق لايمنع مدونا من انتقاد اخر فى حدود القانون ولكنه يمنع التجريح الشتائم والاكاذيب والطعن فى الدين والعرض
    انا لا اقبل اتفاقا يقوم على منع النقد
    والا فليشمل هذا الاتفاق كافة الحكومات العربية
    كاتفاق موالسه
    واسكت عنى اسكت عنك
    وطرمخ وانا اطرمخ
    واذا انتقدتنى فساطعن فى دينك وعرضك الى ان تسكت
    انا اسف
    هو اتفاق واحد تم توقيعه صاغة سيد مختار
    وهو يرى انه يسمح له بنشر الشتائم ضدى
    فاذا كان لايرى ذلك فليسمعنا هنا والان ان التفاق لايسمح له بذلك وانه خان الاتفاق
    بلاش
    قوانين مكتوب لاتسمح له
    اما ان يقول
    اه ياسلام اوقع
    على اساس انه الاتفاق يسمح له
    1-ان ينشر وساخاته من عرباوى ضدى
    2- اذا انتقدته فى حدود القانون فمن حقه ان يستعمل النجاسة والطعن فى الدين والعرض والوطنية

    —اسف انا لن اوقع اتفاقا كهذا
    وايه المقابل
    ان يتوقف سيد مختار عن نجاساته شهر ويرجع تانى
    مش عايز المقابل ده
    ان يتصدى له المتصدون
    لا
    انا اتصدى لكل تكفير لى ولغيرى وحدى
    وانا اقدر على ذلك
    والمتصدون الموقعون على الاتفاق القائم لم يتصدون حاليا
    وانا اعفيهم من ذلك
    فما الى يجعلنى انتظر ان يتصدى المتصدون الجدد
    دا شغل ادارة مكتوب-وهى المسئولة اساسا
    مع دور ادبى للمدونيين ان يقولوا
    لا
    والا كل مكفراتى هنعمل له اتفاقات
    ويفاوضنا على نجاسته
    انا لا اقبل وضع خاص حمائى لى او لغيرى
    فلينطبق نفس القانون على الجميع دون اى توقيعات
    الكل موقع على قانون مكتوب
    وليحمينى وغيرى قانون مكتوب
    —–

    ثانيا-
    انا لا اقبل مصالحة مع مكفراتى كاذب فاجر
    انا لا انافق
    ولا اكتب ان فلان صهيونى وبيتر ادريان وبعدين اقبل المصالحة والحب والؤئام معه-كما يفعل الان سيد مختار
    ولا احب ان تكون لى ادنى علاقة بمكفراتى مزور كذاب
    وانما الاتفاق ينص على الالتزام بقواعد معينة
    هى الاصل فى القانون العام وقانون مكتوب
    يعنى الاتفاق القائم لايخص شخص واخر
    والزام الاتفاق لاتستمد من تكرار توقيعة او اسماء الموقعين
    وانما هو الالتزام بقانون العقوبات وقانون مكتوب

    ثالثا-
    والشهود والمحكمين -مع تحفظى
    هؤلاء
    ان لم يشهدوا اليوم فلماذا يشهدون غدا
    وسيد مختار ان لم يتحمل مسئوليته عما يكتب اليوم فمالذى يجعله يلتزم بها غدا
    لذلك ومع اعفائى للشهود من ان يشهدوا كتابة اليوم حتى لايتعرضوا لنجاسات كلاب النت
    فمالذى سيدعونى الى ان اطلب شهادتهم وتصديهم غدا
    وانا لم اطلبه اليوم
    —-
    الصيغة تعدنا بعهد من التدوين الناصع
    وده مش هيحصل طالما المكفراتى بيفلت بفعلته
    ويكررها
    وكل مرة نقول يامدافعين
    ولكن اذا كان القانون- وتمسك المدونيين للقانون ومخاطبتهم للادارة-مكتوب- التى تحمل القوة التنفيذية
    اذا كان ده مش كفيل بمواجهة المكفراتى
    فاى قوة يحملها المدافعون
    واذا كان المدافعون سيسمحون للمكفراتى ان يفلت بفعلته مرتين متتاليتين وكل مرة نوقع اتفاق
    ايه المانع ان نوقع اتفاق تانى بعد شهر
    واسالك ياسامية
    كم مدافع ومتصدى ومحكم- طبقا لقوانين مكتوب
    او طبقا للذوق العام
    او طبقا للاسلام
    او طبقا لاى عهود نفتكرها ووقعنا عليها
    كم متصدى ومدافع ومحكم من اكتر من 30 الف قالوا كلمة حق
    ليه هو الاتفاق المزعوم يمنع النجاسات بتاعة سيد والاسلام والقانون العام وقانون مكتوب لايمنعها
    هو احنا مش موقعين على الاتفاقات دى كلها
    هو الاسلام ماقالش لو لقينا سب للاعراض وتكفير
    قال نسكت
    والا قال نقول عيب
    والا قال نوقع اتفاق كل شهر

    رابعا
    بموجب كل التفاقات الموقعة اعلاه ومنها اتفاق عادل سعيد
    انا لن اوقع اتفاق كل شهرين
    ولن اوقع اتفاقا تم تعديله بقوة النجاسة والسفالة
    ولن اتنازل عن حقى فى ان اكتب ما اريد فى حدود القانون تحت دعاوى المحبة والوئام ومستقبل التدوين
    هى دى رسالة التدوين الحضارية
    ان تكتب ماتريد -ضميرا- دون ان يهددك احد بنجاسة التكفير والتخوين والعرض
    وبعدين نوقع اتفاق
    هى دى رسالة التدوين الحضارية
    هى والا مش هى
    يعنى مصالحة فلان وفلان مش هى رسالة التدوين الحضارية

    والخلاصة
    ان اوقع على اتفاق كل شهرين ومع كل مكفراتى

    اسف

    ان يتم تعديل الاتفاق بقوة النجاسة لتكريس قاعدة —نجاسة حتى تسكتوا

    اسف

    ان تكون هناك حمائية خصوصى للمدون اللى يتعرض للتكفير والنجاسة

    اسف

    انا مش منافق عشان اوافق على ده لانال رضا احد او اتقى غضب احد
    ولم اطلب الا اظهار الحقائق ومدوناتكم اظهرت الحقائق بحياد
    قد يلى ذلك شهادة حق من اللى عايز
    شهادة حق
    اليوم مش المرة الجاية
    فان لم يمكن ذلك
    فليتجنب من يريد نجاسة هؤلاء وانا اعفى ى اى حد من مجرد الشهادة واتفهم
    ومن يطلب ان يؤجل الشهادة كام شهر
    اعفيه من الشهادة واتفهم دون من او اذى
    ليه
    لانى اواجه المكفراتية من سنتين
    واقدر اواجههم عشر سنوات كمان
    دون كلل
    لان التكفير والتخوين هما اعاقة رهيبة تمنع اى تجديد او تغيير سياسى او اجتماعى او فكرى او ثقافى او حقوقى فى مجتمعاتنا من المغرب لايران

  18. انا اللى مستغرب له ان الواحد لما ينشر اكاذيب المفروض يعمل حسابه ان حد يساله جبت الكلام ده منين
    انما لما تصل المجتمعات الى هذا الحجم من الموالسة
    والصمت على الاكاذيب لان احنا مؤدبين وحلوين
    يبقى احنا قدام مشكلة كبيرة

    ==========================

    قد لا يكون ذلك لأننا مؤدبين وحلوين

    وقد يكون خوفا من ان يتعرضوا للتكفير الاجرامي

  19. ( سيد مختار مش هو المشكلة دا مجرد كذاب من الوف الكذابين
    بس نبص ونتامل احنا ليه متخلفين
    وان قوى التخلف قادرة على ان تجعلنا نخرس )

  20. فكروا بعدد ضحايا

    الصمت والحياد الأخرس !!!!!

  21. (انما لما تصل المجتمعات الى هذا الحجم من الموالسة
    والصمت على الاكاذيب

    يبقى احنا قدام مشكلة كبيرة)

  22. انا موافق كل ما اطلبه هو التفكير فقط من القارئ
    عقلك ف راسك تعرف خلاصك
    ان يصل لقناعة بموجب تجربة عملية مكشوفة
    ولا اطالب احدا ان يتورط فيتعرض لنجاسات كلاب النت دى
    مسئولية انا اخترتها لمدونتى واتحملها بهدوء شديد ولا احس انى يعنى جايب الديب من ديله ولا حاجة
    دى قناعاتى واعبر عنها والقارئ انا اطلب مجرد التفكير
    ولا اطلب من احد ان يتهور فيتعور

  23. واللى هيجننى
    هل ممكن نلاقى طبيب متعلم -يكتب زى اللى كتبه سيد مختار-هل ممكن نلاقى شئ كهذا من طبيب متعلم فى المانيا او امريكا او اليابان او حتى الهند
    يقعد يفبرك النجاسات زى اللى كتبها سيد مختار دى

    ========================

    وتحت عباءة الدين !!!!!

  24. ( هل ممكن نلاقى حاجة زى كده فى اى امة اخرى غيرنا
    وليه )

  25. مجهول قال:
    يوليو 17th, 2009 at 17 يوليو 2009 10:51 ص

    دى فضيحة تصور انا كنت فاكرة سيد مختار ده حاجة

    كويسة وكنت باشيد بيه واكتب تعليقات عنده لان

    مدونته كلها معارضة وحاجة سنتطرفيش خالص طيب يعارض

    نفسه الامارة بالسوء الاول

  26. فكروا ماذا فعل التكفير الاجرامي في بلاد المسلمين !!!!

  27. فكروا

    بعدد ضحايا

    الصمت والحياد الأخرس !!!!!

  28. قد نجده فيما بعد واحدا من

    ( حالات شاذة )

    ولن تكون مفاجأة !!!!

  29. تحياتي للجميع…
    هو فين التهور عشان التعور؟

    فيل
    تصدق وتآمن بالله..
    انا أكثر ما آلمني في حكايات مشابهة (طبعا بدرجات مختلفة وأقل)…إني بضطر أقبل بكلام الصلح بشكل عام…زي ما حدث مع البعض سابقا مثلا وأقول في آخر الكلام الله يهدي النفوس….
    ===============================

    مع اني عارف جيدا جدا ان
    “اللي بجرب المجرب … بيكون عقله مخرب”

    وهيدا المتل حلو عنجد مع بعض التحفظات
    ================================

    مضطر كنت قناعة مني بأني لازم ألتزم (غصب عني) بالمبادئ اللي رسمتها لنفسي وهي (أن أحاول أن لا أكره أحد وأن أتعايش مع البقية بغض النظر عن عواملي الداخلية, النفسية, الفكرية والدينية والجنسية والخ)….وأن أحاول أن أمنع مشاعري الطبيعية “زي ما حدث مثلا مع عرباوي”…حاولت أن أمنع مثلا مشاعري العادية وهي “الكره المؤقت لنه فعلا مؤقت عندي مع كل البشر” اللي تنبع كرد فعل طبيعي للفعل من الطرف الآخر….وخصوصا لما يبالغ الطرف الآخر في أي فعل

    بس بالنهاية الانسان لازم يكون نفسه…حتى ولو على حساب مبادئي أضطر أن أكون نفسي وأن أحاول التوفيق بين المبدأ اللي بلزم نفسي فيه وبين الفعل الواقعي اللي بيطلع مني بشكل طبيعي أو غير طبيعي

    في ناس زي البعض اللي بيتناقشوا هنا أو هناك…بقيت أعذرهم يا فيل..

    عارف ليه

    أنا دايما كنت ضد مثلا العنصرية والطائفية والخ…وبعدين وصلت لمرحلة وبقيت أقول..طيب ازاي أنا بطالبهم يكونوا غير نفسهم..يعني أنا بطلب منهم يغيروا من نفسهم وليه؟..ما أنا مش عايز أكون غير نفسي كمان.حتى ولو سيئة…انا عايز أكون نفسي….مع تنويه اني لو عارف انو في شي سيئ فيها لازم أحاول أغيره..ده لو انا عايز يعني

    وهم كمان…اذا هم وسخين..فهم بمارسوا حريتهم الشخصية بالوساخة..طبعا لما تقرب الوساخة مني أو منك او من أي حد..برضوا من حقه انو ينظفها..وعلى هذا الأساس بديت أفكر بالآخر وبمبادئي كمان..ولكن هنا أسأل

    ما تعريف الوساخة عند البعض؟
    يبدوا لي يا فيل أن هناك أسباب رهيبة للصمت الفظيع على كثير من الأمور…

    وهي تبدوا لي ان تعريف الوساخة بقى نسبي في هذا الزمن بعد ان كان خط أحمر في السابق

    ولذلك قررت أنا التاني أن أحاول أن أتمنى أن تهدأ النفوس وتتغير الأخلاق قليلا من طرفهم..

    واذا لم يحدث

    فأنا أكون شاهد..كما أكرر دائما..ان ما يحدث هو خطأ..وأني غير ملتزم به…وأنني لي حق (حتى ولو لم يطلب مني مثلا) بأن أقول أنني أشهد بكذا أو كذا…

    انت مش طالب من حد يشهدلك..ويمكن بحسك حتى بتنزعج اذا وقف حدا بصفك….

    ولكن….
    التزاما بمبادئي كمان الشخصية

    والتزاما بمعرفتي لنفسي وبسلبياتها وايجابياتها وكل شيء يخصها

    مضطر كمان مرة أقول…
    اني شاهد قرأ وشاف..

    ان اللي بجرب المجرب بيكون عقله مخرب

    وانو التجربة أثبتت…انك بالفعل بتحارب لوحدك للأسف……
    وانك غالبا على حق لحد هلأ في كثير من القضايا….
    أكيد لي تحفظاتي الخاصة كما لك ولأي حد أيضا..ده شي طبيعي ….وأمر شخصي لكل واحد الحق التعامل معاه بالشكل اللي بيشوفه مناسب

    (رجاءا هذا ليس مدح…أقولها لآخر مرة)..هي شهادة نبعت مني وأنا بكامل قواي العقلية..وبحرية شديدة ويمكن أنا حابب او “عاوز” أكون شاهد مرة في حياتي بشغلة أنا بشوفها حق
    ============================

    هلأ الى البقية الباقية من الأخوة والأخوات…
    رجاءا ما حدا يجي ويقلي كذا ومذا…
    لني مش طالب من حدا انا كمان يقبل بكلامي..

    ولكني أستطيع أن أقول أنني فعلا مستعد من فترة لكل شيء…انتوا أحرار..أنا مش حرد على حدا …واللي بدو يشتم ويعملي هوليلة وينزل فيني ادراجات والخ لأني بحكي اللي عندي..فعادي…اعملوا ما بدالكم..بالعكس…حتفرج وأنا مبتسم..لني ببساطة..عندي شغل أهم يخصني ويخص سكينتي الداخلية ومش مضطر أخربه علشان خاطر عيون أي حد منكم…

    وكلامي مش موجه لأحد ولا حتى لأطراف المشكلة أو النقاش واللي هم سيد مختار أو غيره..أبدا
    كلامي هو تفكير بصوت عالي بس..وأنا متحمل أي تبعة له كمان…

    ياااااااااااااااااااه لما الانسان بيلزم نفسه انو يؤمن بأنه هو بس اللي بيعرف الحقيقة المطلقة لكل شيء…يااااه قديش بيكون متوهم….

    إسماعيل

  30. والله العظيم انا لا باحب ولا باكره سيد مختار وامثاله
    لانى لا اعرفه
    انا اعرف مايكتبه
    واناقشه
    ===
    واعطيناهم فرصة واتنين ان يخترموا انفسهم فلم يقدروا على فراق النجاسة
    —-
    ومصممين يتطوعوا كنماذج كاشفة لخلل اجتماعى خطير
    لو كنا شرحناه نظرى لما كان بعمق هذة الدراما
    —-
    وحقيقى انا مش حاسس انها حرب
    دى لعبة شطرنج فكرية
    بتتلعب بكل هدوء
    وانا اطلب من القارئ ان يفكر لنفسه
    ويكون قناعة بنفسه
    ولا اعتبره مكسب ان حد يقول لى انا اؤيدك
    ولا خمسين ولا مائة
    ايه المكسب ف كده
    انا اطمح لما هو اكبر
    انيتفاعل لقارئ وياخد قناعة لنفسه تجاه التخلف
    وانا مش عاوز حاجة
    لذلك انا مرتاح
    وحر فيما اكتب
    ولو قال لى كل القراء انت على حق -فانا عارف اخطائى
    ولو قال لى كل القراء انت على حق لما تغير يقينى ولاحسست بالقلق
    فالتغيير فى القناعات لاياتى بهذة السرعة
    وانا مش طالب قناعة ان سيد مختار وحش-دا مطلب متواضع جدا
    فيه مليون مكفراتى غيره

  31. الوساخة هى ان تتهم شخص-عند الاختلاف- بتهم لادليل عليها
    وبالذات فى الدين والعرض والوطنية
    لانك عارف ان ده يؤدى الى اعدام معنوى ونفى للاخر
    وقد يحرض على القتل
    وحتى لو معندكش اخلاق
    لازم تعرف انها جريمة
    ——
    وانا لا اعذرهم حتى ولو كانوا مرضى نفسيين
    لسبب بسيط
    ان ده خرب مجتمعنا لقرون
    ومنع اى تقدم او تغيير

  32. (ومصممين يتطوعوا كنماذج كاشفة لخلل اجتماعى خطير
    لو كنا شرحناه نظرى لما كان بعمق هذة الدراما )

  33. (الوساخة هى ان تتهم شخص-عند الاختلاف- بتهم لادليل عليها
    وبالذات فى الدين والعرض والوطنية )

  34. ( وقد يحرض على القتل
    وحتى لو معندكش اخلاق
    لازم تعرف انها جريمة )

    ===========================

    التكفير !!!!!!!

    فكروا ماذا فعل التكفير الاجرامي في بلاد المسلمين !!!!

  35. ( وانا لا اعذرهم حتى ولو كانوا مرضى نفسيين
    لسبب بسيط
    ان ده خرب مجتمعنا لقرون
    ومنع اى تقدم او تغيير )

  36. (ومصممين يتطوعوا كنماذج كاشفة لخلل اجتماعى خطير
    لو كنا شرحناه نظرى لما كان بعمق هذة الدراما )

    =========================

    فكروا

    بعدد ضحايا

    الصمت والحياد الأخرس !!!!!

  37. مكتوب حذفت المقالات النجسة فى مدونة سيد مختار
    يعنى فكرة ان نتخذ القانون معيارا وحيدا للانتقاد مازالت تثبت صحتها وجدواها
    يعنى لو كنت شتمت سيد مختار باكاذيب وافك وطعن فى دينه وعرضه لكانت مكتوب حفت لى المقالات
    وكنت اتساوى بسيد مختار كما يحاول شهود الزور والبهتان بتوع زهقنا
    لا فيه فرق

  38. فكرة المعارضة والاختلاف فى حدود القانون مرفوضة فى ضمير شعوبنا
    لذلك مفيش معارضة افلحت
    لان الشعوب لاتؤمن بفكرة التعارض والاختلاف المنظم
    لذلك مفيش معارضة عربية انجزت تداول السلطة غير المعارضة العراقية مثلا
    ولم تنجزبشعوبها انجزت بالاحتلال والحرب

  39. (احدهم قال انه على الحياد عشان مقتضيات الموقف
    وانا فاهم مقتضيات الموقف
    ولولا فهمى لمقتضيات الموقف ماكنت اصلا انشئت هذة المدونة
    دا انا انشاتها بس عشان مقتضيات الموقف دى
    والاغلبية المنسحقة الخائفة )

  40. النقطة التانية
    حسن هلالك بيسال الزميلة —-
    مش شايفة ماكتبه سيد مختار
    طبعا مش شايفه
    فالبهتان طابع اساسى عندنا
    وشهادة الزور عادى
    هيقول لك دى مش شهادة زور
    تقول له لا الساكت عن نجاسات سيد مختار وعرباوى شيطان اخرس
    واللى بيقول يااه زهقت عشان نفسه الموضوع ينتهى بدون ان يضطر الى الشهادة بالحق المحشورة فى حلقه
    وزهق من انحشارها فى حلقه
    كل هؤلاء شهود زور
    وماكنش لازم تسال الزميلة انت مش شايفه
    لانها شايفة كويس
    وكل من بيقول زهقت يعنى شفت وقريت
    لان انت لو مابتحبش المساس ماكنت قريت اصلا
    ولا كنت زهقت
    لكن انت قريت
    وفهمت
    وعرفت
    وبتمارس البهتان الحلو
    وبتقول اى حاجة تثبت لنا انك مؤدب وكويس
    لمجرج ان نتتجنب ان تقول الحق

  41. الغريب ان فيه زملاء عاوزين سيد  يتوقف
     =====================
    يجب ان يضع ادراج اعتذار عن الكذب والتضليل والشتم والتكفير وادارة مكتوب هم الذين حذفوا الادراجات

  42. واللى بيقول يااه زهقت عشان نفسه الموضوع ينتهى بدون ان يضطر الى الشهادة بالحق المحشورة فى حلقه
    وزهق من انحشارها فى حلقه

    ===========================

    فكروا

    بعدد ضحايا

    الصمت والحياد الأخرس !!!!!

  43. دى فضيحة تصور انا كنت فاكرة سيد مختار ده حاجة

    كويسة وكنت باشيد بيه واكتب تعليقات عنده لان

    مدونته كلها معارضة وحاجة سنتطرفيش خالص طيب يعارض

    نفسه الامارة بالسوء الاول

    ==============================

    الزميلات وضعهم مختلف

    لا تستطيع ان تتدخل بوضوح الا اذا شعرت باطمئنان شديد
    بانها لن تتبهدل او تشتم

  44. طيب
    يعنى وصلنا لحقيقة
    نستطيع ان تنتقد حسنى مبارك
    ولاتستطيع ان تنتقد سيد مختار
    —-
    وحقيقة تانية
    ان التكفير والشتائم والطعن فى الدين والعرض
    لهم سلطة مخيفة على الناس اكتر من سلطة المخابرات وامن الدولة
    والسلطة دى ناجحة وفعالة ونافذة
    وهى سلطة خارج القانون
    ولها اصل راسخ فى ثقافتنا

    وحقيقة تالتة ان هذة القوة هى ما جعل النفاق شئ اساسى فى مجتمعنا
    —–
    فيه ناس بيتصوروا انى باتخانق مع سيد مختار
    والحقيقة انة سيد مختار هو اللى تطوع بان يعمل كممثل لهذة السلطة

  45. والله العظيم انا لا باحب ولا باكره سيد مختار وامثاله
    لانى لا اعرفه
    انا اعرف مايكتبه
    واناقشه
    ==========================

    كلام سليم فعلا…..
    أنا الكراهية اللي بقصدها هي بلهجتنا يعني (انو يعني الواحد بينقهر أوقات لما بيشوف كذا أو يقرا كذا أو حدا يتهجم عليه)….والخ

    هلأ انت يا فيل بيجوز فعلا مدرب نفسك جيدا ومتمرس على التعامل نفسيا أو أدبيا مع هالعوامل بس غيرك لا…ومنهم أنا….

    ولكن هذا لا يعني اني مش فاهم كلامك أو قصدك…فالأمور واضحة جدا عزيزي….

    ===============================

    وانا اطلب من القارئ ان يفكر لنفسه
    ويكون قناعة بنفسه
    ولا اعتبره مكسب ان حد يقول لى انا اؤيدك
    ولا خمسين ولا مائة
    ايه المكسب ف كده
    انا اطمح لما هو اكبر
    انيتفاعل لقارئ وياخد قناعة لنفسه تجاه التخلف
    وانا مش عاوز حاجة
    لذلك انا مرتاح
    وحر فيما اكتب
    ==========================

    طيب جيد جدا ورائع…وأنا وانت والكتير عارفين هالكلام

    هلأ كمان ما بيمنع انو نوع من أنواع التفاعل هو الكلام مثلا اللي داير بيني وبينك وبين الأخوة والخ….

    =======================
    موضوع انك ما بتلاقي أعذار الهم…انا معاك لأنو أكيد مافي أعذار لما بتوصل الوساخة لعندي او لعندك او لعند غيرنا..ولذلك قلت..يبقا في هذه الحالة..المبادئ نفسها التي تحض على عدم الكراهية وعلى المحبة والخ أو على الأقل التعايش (مش المحبة)…فدي هي نفسها المبادئ التي تحتم علينا في بعض الأحيان أن ننظف أنفسنا وما حولنا من هذه القاذورات

    ———
    فيه ناس بيتصوروا انى باتخانق مع سيد مختار
    والحقيقة انة سيد مختار هو اللى تطوع بان يعمل كممثل لهذة السلطة
    ======================

    هو هذا بيت القصيد وانتهينا…..يعني لا أقصد د.سيد فقط..ولكن حتى بشكل عام أيضا…. يمكن انا برضو وانت والكل بيتطوع ليمثل دراما معينة في لحظة من اللحظات…

    وكل واحد بقا وعلامه….

    يالله سلام….وتحياتي للجميع

  46. طيب
    يعنى وصلنا لحقيقة
    نستطيع ان تنتقد حسنى مبارك
    ولاتستطيع ان تنتقد سيد مختار

    ===============================
    - يبدو ان ذلك حقيقة مؤسفة

    - المدون لا ينظر الى التدوين بتجرد

    - بل من خلال مجموعة علاقات (تدوينبة )
    قد يجد من الصعب الخروج عنها !!!

    حتى الصمت عن الحقائق !!

  47. وذلك يعيدنا الى السؤال الاساسي عن التدوين ؟

  48. وحقيقة تالتة ان هذة القوة هى ما جعل النفاق شئ اساسى فى مجتمعنا

    ===========================
    النفاق خلل شديد

    اما المجاملات فقد تكون جيدة ولها فوائد كثيرة ….
    ان لم تكن على حساب تزييف حقائق

  49. الزميلات وضعهم مختلف

    لا تستطيع ان تتدخل بوضوح الا اذا شعرت باطمئنان شديد
    بانها لن تتبهدل او تشتم

    ==========================
    ان كان الزملاء لم يكسروا حاجز الاطمئنان !!



اكتب تعليــقك

Add to Google Reader or Homepage










 Religion Blogs Blog Flux Directory Find Blogs in the Blog Directory  دليل سلطان للمواقع الإسلامية دوّن - ملتقى المدونين العرب Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?


Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!


<a href="http://freewebsubmission.com">

<img src="http://freewebsubmission.com/images/fwsbutton7.gif" width="88" height="31" border="0" alt="Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!"></a>