محنة الانسان
كتبهاالفيل--النت بتتكلم عربى ، في 7 يونيو 2009 الساعة: 14:33 م
ماهو عندك شوية اختلافات بنيوية او وظيفية- افترق بها الانسان عن الحيوان
القشرة المخية ودى بتتملى بافكار ومفاهيم ومعانى ومعتقدات ومشاعر ممكن تبقى انسانية او حيوانية
وكمان اجزاء تانية ف المخ بتتحكم ف الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الانسان لنفسه وماحوله
ودى برضه ممكن تنتكس للمرحلة الحيوانية بحسب ما يوضع فيها من تعليمات وبرامج
وباقى الاختلافات مثلا ان العمود الفقرى بتركيبه المتميز وبقوة العضلات الخلفية وبامدادها العصبى- مكنت الانسان من ان يقف منتصبا ومايفضلش باصص فى الارض على طول اذا مامشى على اربعة فقعد يبص حواليه يشوف الدنيا فيها ايه وبص للسما لاول مرة
وبعد ماوقف من الوضع على 4 فطبعا لقى ايديه فاضية لقى ايديه فاضية يعمل بيها ايه
فاخترع الادوات ودى كانت اهم نقطه خصوصا وان صباع الابهام عند لانسان ينفرد بخواص امكانية تحريه فى اوضاع مختلفه منها وضع الامسال بالادوات وبالقلم مثلا وهو وضع يمكن وضه الابهام البشرى فيه ولايمكن لاى حيوان تانى ان يضع ابهامه قابضا على قلم
والكتابة والذاكرة مكنا الانسان من الاحتفاظ بالخبرات والافكار وتراكمها ونقلها من جيل لجيل وده شئ تميز ت به اجيال الانسان عن اى حيوان اخر
لكن برضه ممكن تراكم الخبرات ده يبقى مفيد جدا وممكن يبقى زى الزفت حسب المحتوى
وبناء على كل هذة الاوبشنز- اخترع الانسان حاجات كتير- فمن اكتشافه للنار وللزراعة وحتى الكومبيوتر والاقمار الصناعية والبنسلين والكورتيزون-كان على الانسان ان يعيد كل يوم تقييم مالديه فى نافوخة ليفرز النافع من غير لنافع وتطوير مالديه
وقعد الانسان يعمل قوانين ونظام لكل حاجة حتى الحرب ينجح او يفشل لغاية ما بدا يفكر فى مواجه بواخة الشيخوخة والموت
بواخة مشكلة ان الانسان بيبوظ لان خلقته ضعيفه جدا
يعنى عندك مثلا المخ فوظيفيا يمكن اختراقه وتسخيره بالفكار معتقدات كى يتحول الانسان الى ابشع الحيوانات المتوحشة
طيب سيبك من الافكار والمحتوى المجرد- وبص للتركيب- المخ بيبقى محفوظ فى عظام الجمجمة ودى ضعيفة جدا واى خبطة تكسرها وتلاقى الانسان مات ويترمى فى الزبالة
خلايا المخ لايمكن تجديدها من اى جرح زى الجلد مثلا
وكمان الكبد والقلب والكلى - خلاياهم لها قدرة محدودة على التجدد عشان كده لما بتبوظ لازم تتبدل بقطع غيار من خارج الجسم لان الجسم مش قادر يصلحها بنفسه
وحتى الكروموسومات- مفتاح الحياة لها عدد مرات محدودة من التجدد خلال انقسام الخلية مرات ومرات بعدتها تتاكل اطرافها ممايصيب الانسان بالشيخوخة وهو مايعمل الانسان على معالجته حاليا بغرض مد متوسط عمر الانسان الى 300 سنة تقريبا
وحتى هذة الكروموسومات تحمل فى طياتها مفاتيح وفرص اصابه الانسان بامراض هلاكه كالسرطان والسكر والضغط وغيرهم
ويكفى ان تعرف ان عملية تصلب شرايين القلب والتى تؤدى للوفاة- تبدا والانسان لسه جنين فى بطن امه
يعنى الانسان حتى الان مشروع فاشل ما ان يصل للسن التى اكتسب فيها شئ من المعرفة والخبرة واصبح بنى ادم حتى يموت
ورغم لجوء الانسان الى عملية نقل الخبرات من جيل الى جيل- لغاية مانستنسخ- فان عملية نقل الخبرات مازالت فاشلة وغير مثمرة بما يكفى لترقية الجنس البشرىودى كمان الانسان بيشتغل عليها عشان يداوى الثغرات دى
وفى كل الحالات وبرغم كل التقدم العلمى فمازال الانسان عاجزا عن تحدى وجود فيروسات- هى اقل من ان تكون كائنا حيا- تستطيع هذة الفيروسات ان تدخل من مناخير ملايين البشر وتنخور فى اجسادهم ليموتوا خلال ايام قليلة وبالملايين فالانفلونزا العادية تقتل مئات الوف البشر سنويا ولاحس ولاخبر وتصل العدوى بالايدز الى اكثر من نصف سكان بعض الدول الافريقية
وفى كل الاحوال
مازال الانسان عاجزا ضعفه التكوينى ومازال عاجزا بشكل ابشع امام فشله الحضارى
فمازال هناك الوف بل ملايين من البشر ممكن ف لحظة يقتلوا ملايين اخرين من البشر لمجرد انهم يختلفون معهم ف طريقة التفكير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : ادراجات محورية-ع المحور | أرسل الإدراج | دوّن الإدراج































يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 10:51 ص
محذوف
يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 4:06 م
ايوا النفر ضعيف اوي وبرضو بيموتو بعضيهم
يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 4:08 م
ربنا كبير اوي عمل كولل حاجه
ربنا يكرمك
يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 4:26 م
سلامات يا اخويا
الله يسلمك
يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 6:42 م
الفيل صديقي لم يكتف هذا المجعوم اعلاه بوساخة ما يبثه من نتانه بل عطل مدونتي بحيث اختفت ولا استطيع الدخول اليها حتى يقول انه انتصر وهربني من مكتوب هذا المرتزق العميل لعمامات ايران ..ابلغك صديقي للوقوف على حقيقه غيابي والمدونه
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:14 ص
و رغـــــم الضعف الجامِح في كياننا كبشر " لأن الإنسان " جزء من البشـــر لا يستطيع الإرتقاء له أيـا كان من البشر … فإنّنـــا مازلنــا مُغيبون حتى جاءتنـــا الخلطلة السريّة داخل المعلبــات فركضنـا " للسوبرماركتات " متخذين ببهاء الألوان .. فما كان مننا إلاّ أن أدمننا و غُيبنــــــا أكثر …
- طرحُكَ أيهـــا الجار الصديق النبيل ذو شجون ………………………………………………
.. وددتُ أن أقول هنا الكثير .. و لكن وقتي لا يسعفنـــي .. - - أنبل تحاياي .. -
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:48 ص
معلوم معتز خلة
حل مشاكلك النفسية بعيد عنى
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:48 ص
نظيرة
مش كده برضه
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:49 ص
عادل سعيد
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:50 ص
سامية فارس
كلامك هو نفس موضوع الادراج اعلاه
دى عيال بايظظة
تترمى ف الزبالة
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 1:51 ص
rojina77 fergali
سامحينى حذفت سطر من كلامك
مش قوى كده
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 3:26 م
أخي وصديقي الطبيب..
بحكم خلفيتك العلمية اعطيت تفسيرات مادية..
لحقيقة الانسان ومقاصده..من المخ ومركباته..
العمود الفقري وما يعطيه من قوام جسدي..
الى الانتاج التكنولوجي المعبر عن التطور المطرد
الذي عرفه الانسان كنتيجة حتمية لنقل الخبرات..
وتطبيقاتها..وتبقى المحنة التي تشكل وجدانه المتألم..
إحساسه بالانتماء..صدقه..وفاءه أو خيانته..عواطف
الحب والكراهية..صفات ترقى فوق المادة..ولكها قد تتقاطع مع غيره من المخلوقات..بيد أن الفارق بينه وبينها..هو صياغة كل ذلك في نسق فلسفي منطوق..معبر
عنه بالفنون التعبيرية التي تبقى الانسان باكيا.. حالما..غير نمطي..غير مكرر..ولا عبثية في وجوده..فهو الأرقى فوق كل الزوائل..
كن بخير..
يونيو 9th, 2009 at 9 يونيو 2009 10:59 م
ممممممممممممم
كلام سليم
تحياتي
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 12:16 م
أذيك يا فيل
و الله كلام زين
ما اقدرش اقول حاجة عنه
لكن خيال حبيى المجنون
موش لاقيه فيك حاجة منه
أنت جبت الكلام ده منين يا فيل
أياك يكون منقول
هو كوكتيل من العلم على الفلسفة
تالت مرة أقراه
و فعلا
علميا و فلسفيا
و تاريخيا
و عينيا
الأنسان ده مخلوق ضعيف جدا
جدا
جدا
جسدا و مخا و عقلا
أمكانياته محدودة
لكن تقول أيه بقى
ناس
و ناس
أقولك حاجة معرفش قولتهالك هنا قبل كده و لا لأ
الأدراج ده عجبنى
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 12:22 م
على فكرة المووع اللى انت بتسيح بيه الأيام دى
ما يستاهلش أصلا
لا الموضوع يستاهل
و لا الشخص كمان
عامل دعاية و شبورة كأنك أكتشفت مصل أنفلونزا الخنازير يا خى
و كمان على فكرة مافى حاجة جديدة أكتشفتها
اللى بتقوله ده
موش انا لوحدى
كل الناس عارف لويس باستير كشفه من متين سنة
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 12:45 م
عادل
طيب مانا عارف نجاسة ضمير معتز خلة من زمان
ومن اول ماكان بينافقنى بالفيل العظيم وانا قلت له انت ضميرك نجس
لكن
انا لم انشر اتهاما لاحد الكلاب الضالة الا بمستند
سنتين من الشتائم بمجهول لى ولغيرى
فاذا كانت الناس عارفه ومطنشة
د تبقى كارثة كبيرة قوى
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 12:48 م
مفيش سحر ولاشعوذة
سهلة جدا
ابحث فى النت باى سطر من مقال ما وكرر مع سطر اخرى مميزة
يظهر لك هو مسروق والا لا
———
لكن اصلا اصلا
المعلومات الواردة فى المقال مش اختراعى
الكاتب بيحاول تامل العلاقات بين الاشياء
ده بس اللى بنعمله
والمقال ده نشر كاجزاء عدةمرات سابقا
وده تجميع للاجزاء
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 12:49 م
وافق اصيل
من هنا نبدا
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 8:12 م
بسم الله الرحمن الرحيم
هل ترغب في نشر تعليقك
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 10:31 م
وفى كل الاحوال
مازال الانسان عاجزا أمام ضعفه التكوينى ومازال عاجزا بشكل ابشع امام فشله الحضارى
فمازال هناك الوف بل ملايين من البشر ممكن ف لحظة يقتلوا ملايين اخرين من البشر لمجرد انهم يختلفون معهم ف طريقة التفكير .
………………….
أخى الفاضل
حلوةالفقرة الأخيرة دى .. عجبتنى .
ودى واحترامى .
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 12:09 ص
ابو الفرقد
ازيك
الاجابة نعم
ارغب فى سؤالك
هل ابواب السماء ومفاتييح الاسلام فى يد حضرتك
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 12:11 ص
اسماعيل
حتى لو مش سليم
المهم نحاول
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 12:12 ص
هند
ومع لك
الانسان دا حاجة مهمة جدا عكس مابيعلمونا
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 3:11 ص
مساء الخير
تعرف يا عم الفيل موضوعك فكرني بكتاب كنت قريته من زمان عنوانه الإنسان ذلك المجهول لأليكسيس كارلايل.
الظاهر راح أقراه مرة ثانية .
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 11:47 م
عزيزي تعقيبا على كلامك مع هند ذكرتني بهودي البيتين
=====================
دواؤك فيك ولا تشعر
وداؤك منك وما تبصر
وتحسب أنك جرم صغير
وفيك انطوى العالم الأكبر
======================
ملاحظة أنا كتبت البيتين من ذاكرتي فقط وقد يجوز في تغيير من غير ما أقصد..اعتقد أنهم ايضا منسوبين للإمام علي -كرم الله وجهه-
————————————–
تحياتي…وطبعا لازم نحاول ..اكيد لازم نحاول….تحياتي
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:47 ص
مــحــنــــة الإنــســـان
ـــــــــــــــــــــــــ
(((القشرة المخية ودى بتتملى بافكار ومفاهيم ومعانى ومعتقدات ومشاعر ممكن تبقى انسانية او حيوانية
وكمان اجزاء تانية ف المخ بتتحكم ف الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الانسان لنفسه وماحوله
ودى برضه ممكن تنتكس للمرحلة الحيوانية بحسب ما يوضع فيها من تعليمات وبرامج )))
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ــــــــــــــــــــــــــــ
أبو وجيه قال:
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 9:16 م
اللهم اغفر وارحم …
إنك أنت الأعلم …
بمن ابتغى وجهك الأعطم …
وبمن عاش فى الدنيا يجمع اللمم …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:55 ص
أبو وجيه قال: تعليقك بإنتظار الموافقة
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:47 ص
مــحــنــــة الإنــســـان
ـــــــــــــــــــــــــ
(((القشرة المخية ودى بتتملى بافكار ومفاهيم ومعانى ومعتقدات ومشاعر ممكن تبقى انسانية او حيوانية
وكمان اجزاء تانية ف المخ بتتحكم ف الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الانسان لنفسه وماحوله
ودى برضه ممكن تنتكس للمرحلة الحيوانية بحسب ما يوضع فيها من تعليمات وبرامج )))
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
ــــــــــــــــــــــــــــ
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 10th, 2009 at 10 يونيو 2009 7:45 ص
انا سالت عمنا القذافى فتنحنح وقال
فيه حل من اتنين
ياما البت تقول للواد- انا باكرهك ف الله-ويبقى هو فاهم بحيث يبقى سيم ومحدش يتدخل لا ابن عثيمين ولا غيره لان الكراهية محبذة ومقبولة اجتماعيا ا
والحل التانى
ان تقول له البت -انا احبك طبقا لفتوى ابن عثيمين رقم 5876
وبكده محدش له عندها حاجة
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
ــــــــــــــــــــــــــــ
أبو وجيه قال:
يونيو 11th, 2009 at 11 يونيو 2009 9:16 م
اللهم اغفر وارحم …
إنك أنت الأعلم …
بمن ابتغى وجهك الأعطم …
وبمن عاش فى الدنيا يجمع اللمم …
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
تحياتى …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 9:34 ص
طيب ما انت قسمت الناس نوعين خلاص وانتهيت
محتاج ربنا فى ايه بقى
والا انت بس بتعطى له خبر
ياعم انت كويس مادامت ماشى ورا ابن عثيمين
واحنا وحشين
يعنى ربنا خلق الناس ممكن يحبوا بعض
مش انا اللى عملت كده
وربنا خلق الناس بيعبروا عن مشاعرهم
ولايوجد نص صريح يحرم ان واحد اوواحده يحب انسان ويقول له انا احبك
وانتم تحرمون مالم يحرم الله
وتعلمون الله دينه
وتعبدون ابن عثيمين من دون الله
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 10:13 ص
يعنى انا مستغرب
انت شايف ان فيه ناس كويسين زيك وناس وحشين
انت قررت كده
فلماذا تدخل اسم الله فى الامر
بمعنى اللهم انت اعلم بقرارى
وموافق عليه
وانا وانت متفقين فى الراى
يعنى انا اقترح شوية احترام
وعدم استخدام اسم الله باطراف الاصابع كده
وشويه تخلى عن الحلولية
—
ليه ماتكتبش
انا رايى ان فيه ناس كذا وناس كذا
—–
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 10:23 ص
الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة))). سورة النجم: 32
—
قال القرطبي: وهي الصغائر التي لا يسلم من الوقوع فيها الا من عصم الله كالقبله والغمزه والنظره. تفسير القرطبي 17/106
مش ده ياعم من كتب الفقه وراى ناس من الف سنة تعليقا على النص
———-
يعنى انتووا اللى ماوراكوش الا اتباع اللمم عند الناس
واحد قال لواحدة باحبك او العكس
فتجندون جنودكم
لانكم ملائكة
——
ياراجل
وحياتك الشباب والبنات هيقولوا باحبك لبعض
مهما عملتوا
الافضل ان تدعوهم الى الحب مع العفاف
بدلا من ان تقول لهم كلمة احبك حرام
لكن انتوا مغرمين بالمواقف التى تزيفزنها قسرا لتظهر انكم ملائكة
وواصلين لابعد درجات الايمان
لذلك فانتم تعلمون الله دينه
ومفيش وراكم غير اللمم
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 10:34 ص
يعنى القشرة المخية للانسان ممكن تحوى افكار وبرامج انسانية
وممكن تبقى حيوانية
لكن ملائكية
فده عندكم انتوا -الحلوليين- فقط
انما البشر العاديين غيركم
وفيه اجزاء فى المخ بتتحكم
منها مركز التظاهر والادعاء
اجزاءتفكير ف المخ بتتحكم ف الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الانسان لنفسه وماحوله
ودى برضه ممكن تنتكس للمرحلة الحيوانية بحسب ما يوضع فيها من تعليمات وبرامج
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 10:47 ص
لكن لما احد المعلقين فى مدونتك قال لك ان جماعة الاخوان المسلمين حرام بفتوى ابن باز
انت بنفسك رديت عليه وف=قلت
————–
هؤلاء العلماء المحدثين ومنهم ابن باز مايمليه
عليهم موقعهم كعلماء وفقههاء وكانت لديهم الشجاعة
التى افتقدها جلهم ولم يكن لدى أحدهم االجرأةلقول
الحق ومناجزة السلاطين والملوك والامراء بآرائهم… ام
كان الحال أنهم كانوا يوافقون السلاطين والملوك
ولايستطيعون المجاهرة بآرائهم وجها لوجه …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:22 م
الأستاذالكريم … الفيل …
لقد علقت انا على رأى وموقف كان فيه بعض اللغط وهو سبب تدخلى ونقل رأى ابن عثيمين وخلاصته التى انتهت إلى جواز قول إنى احبك فى الله من ال/رأة للرجل الأجنبى عند أمن الفتنة وإلا فيمتنع القول …
وماأنا بمفتى ولا مقسم للخلق إلى فئات وأرجو أن تتمعن جيدا فى الرأى الذى نقلته واتبعته …
ويبدو أنك انفعلت زيادة عن اللزوم ولم تشاهد بقية الحديث …
أنالم يحدث منى أى قول يخالف منهجا أو تشريعا مستقرا
ولم استهزئ برأى ولا موقف من أحد … من المدونين !!!
وأرجو أن تتأكد جيدا من حديثك الذى أوردته تعليقا …
أنت من قسم الخلق ورميتنى بأننى أدعو إلى الحلول وإلى عدم القول لك أو لها أو هى لك (إنى أحبك فى الله )…
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:29 م
وأذكرك بما كتبت ….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 10:23 ص
الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة))). سورة النجم: 32
—
قال القرطبي: وهي الصغائر التي لا يسلم من الوقوع فيها الا من عصم الله كالقبله والغمزه والنظره. تفسير القرطبي 17/106
مش ده ياعم من كتب الفقه وراى ناس من الف سنة تعليقا على النص
———-
يعنى انتووا اللى ماوراكوش الا اتباع اللمم عند الناس
واحد قال لواحدة باحبك او العكس
فتجندون جنودكم
لانكم ملائكة
——
ياراجل
وحياتك الشباب والبنات هيقولوا باحبك لبعض
مهما عملتوا
الافضل ان تدعوهم الى الحب مع العفاف
بدلا من ان تقول لهم كلمة احبك حرام
لكن انتوا مغرمين بالمواقف التى تزيفزنها قسرا لتظهر انكم ملائكة
وواصلين لابعد درجات الايمان
لذلك فانتم تعلمون الله دينه
ومفيش وراكم غير اللمم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 12:30 م
أليس هذا اتهام دون تروى منك بل ومغالطة فى أننى أدعو
للكره !!! ؟؟؟
من أين أتيت من حديثى بهذا الاتهام ؟؟؟
((الافضل ان تدعوهم الى الحب مع العفاف
بدلا من ان تقول لهم كلمة احبك حرام))
هذا مااتهمتنى به ظلما وكأننى أدعو للتزمت والكره …
وأننى قلت لهم (الشباب والبنات) ان كلمة احبك حرام!!!
ياراجل انا كتبت رأيى باللغةالعربية … يعنى ماينفعش
أى مغالطة فى الكلام …
انت تسرعت فى الحكم والتعليق والأتهام والمغالطة التى
سببها عدم القراءة المنتبهة …
لاتتهمنى بما ليس فىّ ولابما لاأدعو له ولا بما يخالف قناعاتى
وإن كنت تريد معرفتى من خلال كتاباتى وآرائى فلتزر مدونات لها ألوان شتى أعلق عند أصحابهاسواء دينية وداعية إلى الفضيلة … وطبعا السياسية كمان … ومدونات الرواية والفكاهة … ومدونات الشعر والخواطر على اختلاف أطيافها …
أنت تسرعت أيها الكريم وأكرمتنى بوابل من الاتهامات …
بل صنفتنى تصنيفا عجيبا بالنسبة لتوجهاتى …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:02 م
ليس هذا فحسب …
بل الأتهام الأعظم أننى ممن يقولون بالحلول …
أى بهائى فى أحسن الأحوال …
وشيعى من المتطرفين فى العقيدة … ؟؟؟
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:02 م
أنا وإن أخذت من آراء اين عثيمين رايا فأنا اخترت رأيا يتفق مع منهج الإسلام الداعى إلى نسر الحب والمودة بين الناس وليس العكس الذى اتهمتنى به …
تمعن الموضوع ولاتتسرع أيها الكريم …
ذهبت إلى مدونتك ونقلت التعليق لأننى علمت من سياق كلامك أنك فهمت الامر خطأ ورميتنى بما ليس بى فدعوت الدعاء عل حضرتك تراجع التعليقات ويستقر المفهوم الصواب … أما موضوع اللمم … فما قصدت القبلات والنظرة … فأنت من ذلك براء أمام الجميع ظاهرا …
أما الغمزة إن قصدت بها حركة العين أو الحاجب فهذه أيضا لاأجد لها مجالا …
أما الغمز الخفى والظاهر واللمز فى الحديث فأنت لم تسلم منه وهذا هو معنى دعائى لنفسى أولا ولغيرى …
ولم أكن أعرف أنك تستثار سريعا هكذا من دعاء لوجه الله
يا سيد _الفيل نت بتتكلم عربى _
تروّى ثم تروّى وبعدها تروى جيدا …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:04 م
قبل أن أنسى …
الاجتزاء من موضوعك ماقصدت منه إساءة لشخصك ولكن كنت أريد أن تنتبه لما فيه …
((وكمان اجزاء تانية ف المخ بتتحكم ف الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الانسان لنفسه وماحوله ودى برضه ممكن تنتكس للمرحلة الحيوانية بحسب ما يوضع فيها من تعليمات وبرامج ))
هذا هو المعنى أن أمر الادراك والتفسير والوجدان والذاكرة ورؤية الإنسان لنفسه وماحوله ….
تكون بحسب مايوضع فيها من تعليمات وبرامج …
بمعنى مكتسبات وعلوم وقناعات ومفاهيم وتربية وثقافة ,
أليس هذا هو المقصود من حديثك وقولك ( بحسب مايوضع فيها ) … ؟؟؟
أكرر لك …
ـــــــــــ
ــــــــــــ
تروّى قبل توزيع الأتهامات أخى الكريم …
قولى فى نهاية والمشاركة والتعليق … تحياتى …
كانت صادقة منى ولم تكن شيئا مسيئا لك …
والآن …
مودتى وتحياتى …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:25 م
لكن انتوا مغرمين بالمواقف التى تزيفزنها قسرا لتظهر انكم ملائكة
وواصلين لابعد درجات الايمان
لذلك فانتم تعلمون الله دينه
ومفيش وراكم غير اللمم
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
اليوم يوم طيب مبارك …
جمعة مباركة وطيبة لك وعليك …
ولم ندع الملائكية وإلا ماستغفرنا وماظننا أن حديثنا خطأ يحتمل الصواب وحديث غيرنا صواب يحتمل الخطأ …
((وواصلين لابعد درجات الايمان ))
اللهم ثبت قلوبنا على الإيمان بك …
يارجل من يأمن مكر الله ؟؟؟
القلوب فى يد الرحمن يقلبها كيف يشاء …
نسألك التثبيت على الحق والإيمان …
ادعوك للتوبة من الاتهام بعاليه …
ولاتجمع فى الحديث فليس لى متشيعين يتبعوننى …
وأنا سنى تابع للجماعة المسلمة من أهل السنة وتوجهى ومنهجى معلن وواضح وأتبع وأعتقد فكرا مشهورا وموجودا فى العالم كله …
هل أنت مدرك له ام وتعرفه أم لا …
موضوعاتى تقول لك وتوضح …
وأنا لاأتألّى على الله ولاأتقدم عليه ولاعلى رسوله صلى الله عليه وسلم …
ولقد تعلمت من سورة الحجرات منذ دهر مر … حدودى كمسلم ومايجب علىّ من اعتقاد ومايوجب علىّ الإيمان بالله …
فلم أعلم الله بدينى يارجل وهذه اتهامات خطيرة تخرج من حظيرة الغيمان إلى حظيرة الكفر بالله …
ماذا أقول يارجـــــــــل ؟؟؟
اللهم اغفر وارحم
وتجاوز عما تعلم
وماأنت به أعلم …
ــــــــــــــــــــــ
تحياتى ومودتى
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:28 م
أرزاق وقسمة ونصيب يافيل …
اقول واللا انت فهمتها …
نشوفك اليوم ملعلع على الأكثر …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:48 م
شوف ياعزيزى
انا احب اللى عايز يقول رايه يقوله بشجاعة ورجولة حتى ولو غلط
الغمز واللمز واللعب- دا شئ مريض
بتقول
اقولها والا انت فهمتها-
عيب عليك
ياتكون راجل وتقول يابلاش
الاليب دى بتاعة معتز خلة
وارجو ان مثلك يستحى ان يمارسها
بالمة يعنى ايه الغمز واللمز
ماسك لى زلة مثلا
ويعنى ايه الغيمان الى الكفر
مين يابنى اللى بتكفره
وفين الكلام اللى ينطبق عليه الكفر فيما قلته انت او ماقلته انا
يعنى انت مثلا بتطلع مطواة التكفير القرن غزال توريهالى دون ان تتجرا باشهارها برجولة
شوف
انا احب الراجل يتكلم كراجل شريف
تانى حتى ولو كلامه غلط
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:52 م
ادعوك للتوبة من الاتهام بعاليه …
——–
يعنى ايه يابنى
الغلطان يقول انا غلطان واسف
علنا
وانت متصور انى خلطت بين موقفك وموقف غيرك ممن قالوا بحرمة انا احبك
حقيقى مفيش خلط
فاا كانوا هم حرموها لانهم يعبدون ابن باز
وانت حللتها لانك تعبد ابن عثيمين
فما الفرق
هنا الاساس هو المشكلة
مش الحكم
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:53 م
بن لادن يحكم بقتل المسلمين وغيرهم استنادا الى ابن فلان
وغيره يرفض الحكم استاددا الى ابن فلان
وغيرهم ينتظر التمكين ليقتل
هنا المشكلة فى المنهج وعمل العقل
مش ف النص
ولا فى الحكم
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 1:55 م
بتقول انك تعرف
طيب ليه ماقلتش اللى تعرفه
واكتفيت بكلام مسوجر لابن عثيمين يقابله كلام مسوجر لابن باز
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:00 م
يارجل من يأمن مكر الله ؟؟؟
—
يااخى الصورة الهنية لله عند البعض- عندكوا فيه مكر ومقالب وحركات
شوية احترام لو سمحتوا
الفهم كده -الفقه- بيعمل صورة ذهنية عجيبة
الله هو كمال العلم والحق والقدرة
ليه خيالكم بيجنح نحو التشخيص والانسنة بالصورة دى
الايمان فعل انسانى يزيد وينقص
وبالبع كل شئ بيد الله
لكن مش بالمعنى الحسى المباشر
لكف ماسك حفنة قلوب وبيقلبها بمكر
اظن مايصحش
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:05 م
وبالطبع كل شئ بيد الله
كمعنى كونى عام
وكايمان بكمال القدرة والعلم
لكن التشخيص
ودانا ف داهية
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:08 م
ولكن كنت أريد أن تنتبه لما فيه
—-
ياراجل
طب انتبه انت كمان لما انت فيه
ويبقى استفدنا
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:14 م
الحلولية هنا واضح معناها فى السياق اللى انا كتبته
ومقصود بها من يتثصورون ان الله قد حل فيهم
ويتكلمون باسمه
ويقول لك دا مش انا اللى باتكلم
دا ربنا اللى بيقول
او دا ابن عثيمين اللى بيقول-ودا راى الدين
ويحرمون مااحل الله
ويتقولون على الله وعلى الرسول
او يتصورون ان الله-قد حل فى ابن عثيمين او غيره
فاا اضفت اليها التشخيص والتجسيم
وهو ماناقشناه كثيرا ف السابق
لوجدت اسباب تخلف هذة الامة قد اجتمعت
هنا نرجع للبرنامج اللى بيتثبت فى المخ البشرى
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:18 م
نص كلامى عن استشارتى للعقيد القذافى لم يتهمك بشئ اطلاقا
ولم يتناول اى اشخاص
والنص موجود
لكن ردك هو اللىصور انى اقصدك
وانا الاشخاص لايعنونى فى اى شئ
فتحويلك الامر الى انى اسات لك وانك اسات لى
مش صحيح
فيه مقاربتين مختلفتين
خرجنى انا وانت من الموضوع
وثق ياعزيزى انلى لامنفعل ولاحاجة
ببساطة لانةى مش باليع حاجة
كلامى لو غلط ارموه البحر
مش هازعل ابدا
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 2:27 م
وخلينى اسالك بوضوح
هل انت ممكن تقبل ماقال به مفسرون قدامى ان اللمم يشمل التقبيل وحتى المباشرة اللى هى دون الايلاج
انت بتقول انك مقلد
ودول ائم كبار
اكبر من ابن باز وابن عثيمين
ياخى الشباب المشهيص ف بلادنا اتارى انهم مقلدين تمام للمذهب واكثر التزاما منك
وادى لمشايخ الكبار المعاصرين منهم من اباح زواج لمتعة والمسيار و الفرند حتى العرفى
ومش عرف اا كان حد هيبيح الاسترقاق بانت تهب البنت نفسها لرجل لتكون ممن ملكت يمينه
———
ياعزيزى عندنا مشاكل رهيبة
مش يعنى البت تقول له باحبك وانت تقول ابن عثيمين والتانيقول ابن باز وانت معتبر ان الانترنت خلوة شرعية زى مابتقول
احنا اممة مشوشة مش عارفين راسنا من رجلينا
وخياراتنا مش بعقلنا ولابقلبنا ولابضميرنا
نحن نستعير عقل وضمير الموتى ويتراوح كل دورنا فى ان نختار بين فلان وعلان
شوف كده وقل لى
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:18 م
الفيل …
أنت تحتاج من يقرأ لك …
حتى تفهم مايكتب …
وبعدين ( يابنى ) بتاعتك دى …
لازم تعرف انك فى سن أولادى …
وده من الآخر فالزم الأدب …
وبالنسبة لموضوع خلة ده انا لاأعرف عما تتكلم وان كان
بينك وبينه مشكلة فواضح انها مؤثرة جدا عليك وعلى
فهمك للأشخاص وللحديث …
حقيقة أنا لاأفهم عداءيتك لكل الكلام وعدم فهم الحديث
ومقصده الواضح …
وبعدين سيبك من موضوع الحلول لأننى لست بهائيا ولا شيعيا
وكفاياك توزيع اتهامات …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:28 م
أرجو من الله وأدعوه أن يبصرك
ويشرح صدرك ولاتنفعل كثيرا …
وإن لم تكن تعرف شخصى فكلماتى
تنبئك عن حقيقتى وآرائى …
ومدونتى شاهدة علىّ …
لست جبانا ولا خانعا مثل كثيرين …
لاأدعى بطولة أبدا …
وإنما أنا والحمد لله كفنى مجهز تحت وسادتى …
واللخبطة فى الفتاوى الحاصلة وإباحة أشياء خدمة
للسلطان ومن يسمون ولاة الأمر …
هؤلاء ليسوا علماء وإنما مرتزقة يرتزقون بالفتوى
ولانقول عنهم شيئا آخر …
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:45 م
ادعوك للتوبة من الاتهام بعاليه …
——–
يعنى ايه يابنى
الغلطان يقول انا غلطان واسف علنا …
ــــــــــــــــــــــ
لو نزل مستوى الحديث مرة ثانية
فأنا اعتذر عن تكملة أى شئ معك …
واضح انك تود المهاجمة للإكثار من
التعليقات والإثارة …
هذا آخر تعليقاتى معك
وأرجو التزام أدب الحوار والحديث …
إن كنت تريد محاورة حقيقية فلتكن مناظرة علمية
وشرعية من العقل والرأس وليس قصا ولصقا …
اللهم إنه يجهل هدفى غايتى فاشرح صدره
وأنر قلبه وبصيرته …
تحياتى ومودتى … برضه
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:51 م
حوار رهيب…… مفيد…….
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:53 م
معلش يعني هي دي بتاعت التشخيص اللي اولتلي عليها ابل كدا ولا مش هي
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:54 م
ان كانت هي توبئى دوخه
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 4:56 م
انت بتئول ان النفر اللي يئول كدا لأ مش كويس
والتاني يئول كدا لأ مش كويس
يوبئى ايه الل كويس
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 5:00 م
ماهو بيطلع شيخ في التليفزين ويئول كلام
وبعد كدا يطلع واحد تاني يئول لأ خالص غلط
غلط اوي كلامو انا كلامي اللي مش غلط
طب وبعدين ايه العمل يعني
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 5:01 م
ربنا يكرمك
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:32 م
ياعزيزى انا مش منفعل اطلاقا
ولو عاوز تنسحب
متشكرين جدا للشوية دول
والكبر مش بالسن ياوالدى
وانت اللى بتشخصن وبتنزل بمستوى الكلام
ومن اولها بتخبط فى توبة وغيمان وكفر
نفس خامة ابو الفرقد
وبتقول
——
وشرعية من العقل والرأس وليس قصا ولصقا
–
ياعم ع الراس
امال يعنى انت بتقص وتلزق من ابن عثيمين وابن باز وغيره
اما اذا قلنا بالعقل البشرى قلت انت
لا احنا مقلدين
ولو النقل لم يعجبك قلت دول فقهاء السلطان
بل وقلت
هؤلاء ليسوا علماء وإنما مرتزقة يرتزقون بالفتوى
طيب واذا الطرف التانى قال عن النصف الاخر من العلماء اللى انت بتقلدهم انهم كذا وكذا
مش تبقى مشكلة دى
وقفلت زى الدومينو
ونفسى بس اعرف منين انت متصور ان الله -سبحانه بيشتغل معاك فيتقول
اللهم إنه يجهل هدفى غايتى فاشرح صدره
وأنر قلبه وبصيرته …
يعنى انانفسى سؤالا- انت جايب التطابق والالحاق ده ده منين -نفس خامة ابو الفرقد ياناس
يعنى مش ممكن ابدا احتمال تكون انت اللى غلطان
طيب لاتنسب الى الله انه موافق على ماتقول احترازا للخطا
هل مش ممكن تكلم بنفسك بدون الايحاء بانك تجلس الى جوار الله وكل لحظة تقدم طلباتك
اعمل لى كذا وكانه واحد صاحبك او بيشتغل عندك
قل تعالى الله عما يصفون
مش هو ده الحلول ولا مش هو
يعنى شوية احترام
———-
بتقول-عدائية
فين العدائية
العدائية لتلميحات وغمز دون قدرة على مواجهة الواقع
وبتقول
وإن لم تكن تعرف شخصى انا كذا وكذا
وهى دى المشكلة
انت مشغول بشخصك جدا
وانا مشغول بالموضوع
ولا اناقش شخص سيادتك وليس لى اى اهتمام بذلك
——
وبتقول انك شجاع
وإنما أنا والحمد لله كفنى مجهز تحت وسادتى
ياراجل فكرت تحت وسادتك شوية بذور او فسائل لعدد من الاشجار او النخيل ستزرعهم
ياخى ان مختلف عنك
احسن شئ عملته ف دنياى كان 250 شجرةمثمرة زرعتهم بايدى وبيد غيرى فى مكان اعرف انى لن اكل منهم ابدا
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:37 م
————- جمعه طيبه مباركة —————–
(اللهم صل على محمد وعلى ال محمد كما صليت على ابراهيم
وعلى ال ابراهيم انك حميد مجيد)
اللهم بارك على محمد وعلى اهل محمد كما باركت على ابراهيم
و على ال ابراهيم انك حميد مجيد)
(فسبحان الله حين تمسون وين تصبحون وله الحمد في السموات
والارض وعشيا وحين تضهرون يخرج الحي من الميت ويخرج الميت من الحي ويحي الارض بعد موتها وكذلك تخرجون ) (الروم )
-سبحنك اللهم وبحمدك امرتنا بالدعاء ووعدتنا بالاستجابة
-فلك الحمد يا ربنا كما ينبغي لجلال وجهك ولعضيم سلطانك
-يا ربنا لك وجهت وجهي فاقبل بوجهك الكريم واستقبلني بمحض عفوك و كرمك وانت ضاحك الي وراض عني.
-لااله الاالله واستغفر الله لذنبي وللمؤمنين و المؤمنات عدد خلقه
ورضاء نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته.
-يا واسع المغفرةيا غفار يا غافرالذنب يا قابل التوب
اغفر لي ولوا لدي وللمؤمنين يوم يقوم الحساب.
-رب اغفر لي ولامة نبينا سيدنا محمد مغفرة عامة
وارحمني وارحم امة نبينا سيدنا محمد رحمة عامة
(رب اغفر وارحم وانت خير الراحمين) (المؤمنون)
-ربنا(ان تعذبهم فانهم عبادك وان تغفر لهم فاءنك انت
العزيز الحكيم) (المائدة)
-اللهم اني اعوذ بك من نور قدسك وعضمة طهارتك
وبركت جلالك من كل افة وعاهة و من طوارق الليل
والنهار الا طارقا يطرق بخير.
-سبحانك اللهم وبحمدك قولك الحق ولك الملك انما امرك اذا اردت شيئا ان تقول له كن فيكون
سبحانك بيدك ملكوت كل شيء يداك مبسوطتان تنفق كيف
تشاء تختص برحمتك من تشاء وانت ذو الفضل العضيم.
-اللهم اني اسالك ايمانا لا يرتد ونعيما لا ينفذ وقرة عين
لا تنقطع ومرافقة نبيك سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
في اعلى جنان الخلد.
-حسبي الله لااله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العضيم.
-اللهم اكمل لي ديني واتمم علي نعمتك واجعلني عبدا شكورا
عبدا كريما.
امين يا رب العلمين.
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:41 م
انت مصمم على الاستدراج وتحويل الامر الى مناقشة شخصية ومين احلى
ياعم ناقش الموضوع
انت راجل كويس وزى العسل
سيبك منى اطلاقا ناقش الموضوع مع نفسك ف مدونتك وانسانى خالص
خد عندك طرف خيط مما هو منسوب الى الرسول(ص) مش لابن عثيمين
—————
- أن رجلا أصاب من امرأة قبلة. فأتى النبي صلى الله عليه وسلم فذكر ذلك له . قال فنزلت : { أقم الصلاة طرفي النهار وزلفى من الليل ، إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين } [ 11 / هود / 114 ] . قال فقال الرجل : ألي هذه ؟ يا رسول الله ! قال ” لمن عمل بها من أمتي ” . وفي رواية : أن رجلا أتى النبي صلى الله عليه وسلم . فذكر أنه أصاب من امرأة ، إما قبلة ، أو مسا بيد ، أو شيئا . كأنه يسأل عن كفارتها . قال فأنزل الله عز وجل . ثم ذكر بمثل حديث يزيد .
الراوي: عبدالله بن مسعود - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 2763
206328 - أنه أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: أرأيت من عمل الذنوب كلها ، ولم يترك منها شيئا ، وهو في ذلك لم يترك حاجة ولا داجة إلا أتاها ، فهل لذلك من توبة ؟ قال : فهل أسلمت ؟ قال : أما أنا فأشهد أن لا إله إلا الله ، وأنك رسول الله . قال : تفعل الخيرات ، وتترك السيئات ، فيجعلهن الله لك خيرات كلهن . قال : وغدراتي وفجراتي ؟ قال : نعم . قال : الله أكبر ، فما زال يكبر حتى توارى
يقول الله تعالى:”الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة. (في وصف المُحسنين !! في سورة النجم: 32
قال ابن جرير حدثني محمد بن معمر, قال: حدثنا يعقوب, قال: حدثنا وهيب, قال: حدثنا عبد الله بن عثمان بن خُثَيم بن عمرو القاريّ, قال: ثني عبد الرحمن بن نافع الذي يقال له ابن لُبابة الطائفيّ, قال: سألت أبا هُريرة عن قول الله: الّذِينَ يجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الإثْمِ وَالفَوَاحِشَ إلاّ اللّمَمَ قال: القُبلة, والغَمزة, والنظْرة والمباشرة, إذا مسّ الختان الختان فقد وجب الغسل, وهو الزنى.
قال القرطبي: وهي الصغائر التي لا يسلم من الوقوع فيها الا من عصم الله كالقبله والغمزه والنظره. تفسير القرطبي 17/106
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:42 م
ناقش لوحدك بقى ياعم
مع نفسك
اصلك مفكر انى معتم جدا بشخصك
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:53 م
حدثنا يونس عن الحسن عن أبي هريرة رضي الله عنه أراه رفعه في: {الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم} قال: اللمم من الزنا ثم يتوب ولا يعود. واللمم من السرقة ثم يتوب ولا يعود, واللمم من شرب الخمر ثم يتوب ولا يعود, قال: فذلك الإلمام, وحدثنا ابن بشار, حدثنا ابن أبي عدي عن عوف عن الحسن في قوله تعالى: {الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم} قال: اللمم من الزنا أو السرقة أو شرب الخمر ثم لا يعود إليه.
وحدثني يعقوب, حدثنا ابن علية عن أبي رجاء عن الحسن في قول الله: {الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم} قال: كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يقولون: هو الرجل يصيب اللمة من الزنا واللمة من شرب الخمر فيجتنبها ويتوب منها. وقال ابن جرير عن عطاء عن ابن عباس {إلا اللمم} يلم بها في الحين قلت: الزنا ؟ قال: الزنا ثم يتوب. وقال ابن جرير أيضاً: حدثنا أبو كريب, حدثنا ابن عيينة عن عمرو عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنه قال: اللمم, الذي يلم المرة. وقال السدي: قال أبو صالح سئلت عن اللمم فقلت: هو الرجل يصيب الذنب ثم يتوب, وأخبرت بذلك ابن عباس فقال: لقد أعانك عليها ملك كريم
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:58 م
بتقول
هذا مااتهمتنى به ظلما وكأننى أدعو للتزمت والكره …
وأننى قلت لهم (الشباب والبنات) ان كلمة احبك حرام!!!
—
مش هو ده اصل الكلام
انت اللى تهيا لك انى نقلت عنك شئ ماحصلش
ظلمناك فى ايه
مش قلنا ان المقصود ان البنت تقول للواد احبك طبقا لفتوى ابن عثيمين رقم5437
ومناقضيك بيقولوا لا تقول له ان الشمس تلف حول الارض المسطحة وان الوصول الى القمر اكذوبة طبقا لفتوى ابن باز
وكده
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 7:21 م
المدونة تفتح باب الحوار المفتوح والهاديء في الكثير من القضايا، خاصة المتعلقة بالتربيةوالشأن العام المحلي والوطني وقضايا الأمة والمرأة والأسرة عموماوالكثير من المواضع الأخرى، بقلب مفتوح.
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 12:00 ص
أبو وجيه قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 6:41 م
الفيل …
انت عاوز تقول إيه بالضبط …
بتلف وتدور ليه …
اللمم معروف وهو صغائر الذنوب …
انا تحدثت ونقلت رأى ابن عثيمين وكما هو معروف كل
ابن آدم يؤخذ من كلامه ويرد إلا المعصوم صلى الله عليه
وسلم …
وانت خرجت عن المناقشة إلى الاتهام المباشر لى
ولغيرى …
انت الذى يفهم الدين فهما لم أجد غيرك حتى الآن
يتحدث مثل حديثك …
دعوت الله لك … فتقول وتسمى هذا حلول!!!
وأكثر من هذا …
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ وكلامك يقول
(( طيب لاتنسب الى الله انه موافق على ماتقول احترازا للخطا ؟؟؟!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
من أين أتيت بهذا الكلام وأننى أتألى على الله وأقول انه موافق على كلامى …!!!؟؟؟
……………………………
هل مش ممكن تكلم بنفسك بدون الايحاء بانك تجلس الى جوار الله وكل لحظة تقدم طلباتك
اعمل لى كذا وكانه واحد صاحبك او بيشتغل عندك
قل تعالى الله عما يصفون
مش هو ده الحلول ولا مش هو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
((اعمل لى كذا وكانه واحد صاحبك او بيشتغل عندك ))
هل يجوز أن تتحدث عن رب العزة بمثل هذه الألفاظ
يافيل ؟؟؟!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أبو وجيه قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 7:40 م
هل تعرف معنى الحلول أم أنك تتلفظ بها وتقولها
ولاتعرف معناها ؟؟؟
هل ورد فى كلامى وحديثى أننى أنا غفرت لك أو
رحمتك باسم الله ؟؟؟
لقد دعوت الله لك يافيل …
((وقال ربكم ادعونى استجب لكم ))
فنحن ندعو الله ونرجوه القبول لدعائنا …
فالمرء مطالب بإخلاص النية فى الدعاء والتوجه إلى
الله … ثم يعود الأمر والإجابة أو عدم الإجابة إلى الله
سبحانه وتعالى …
فأين الحلول … يا فــيــــــــل ؟؟؟
أبو وجيه قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 7:54 م
الحلول معناه حتى لاتغالط فى الكلام والحديث …
(( أن الله يحل في بعض مخلوقاته ويتحد معها ))
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كاعتقاد النصارى فى عيسى بن مريم والبعض فى
الحلاج والصوفية فى بعض مشايخهم …
هل وجد أحد غيرك فى كلامى معنى الحلول … ؟؟؟!!!
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 8:45 م
يعنى ايه حد غيرك
هو انت كنت بتتناقش معايا والا مع حد تانى فى استفتاء للراى
———
هل يجوز أن تتحدث عن رب العزة بمثل هذه الألفاظ
—-
هل تريد ان تدين ممارسات التشخيص والتجسيم والتكلم باسم الله
ام تريد ان تدين الافاظ الواصفة لتك الممارسات الشائعة
بل هل ينبغى ان يفكر احد بها التشخيص تجاه الله
——
انت الذى يفهم الدين فهما لم أجد غيرك حتى الآن
يتحدث مثل حديثك …
—–
يعنى انت عملت مسح كامل للبشر وحددت ان مفيش
ياراجل كتير بس انت ماتعرفش
طيب اا كان اول مرة تسمع كلام صريح كده
استعد لانه يبدو انك هتسمعه كتير
————-
وف الاخر برده ادعوك لمناقشة المنقول فى تعريف اللمم بانه يشمل التقبيل وحتى المباشرة دون الايلاج
مش بتقول انك عارف وان ده مجال شغلك واحترافك
سمعنا ياعم هتقول ايه
وسيبك من ان فلان زعلان من فلان
انا ليس لى اى اتهام ضد شخصك
اكرر عشان ترتاح
انا ليس لى اى اتهام تجاه شخصك
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 8:54 م
انا لا امانع انك تدعو لى
اقفل الكومبيوتر وادع الله مخلصا بماشئت
لكن استخدام الدعاء لاظهار-ادعاءا- انك والله فى صف
ومن يناقشك فى صف اخر
وانك بتطلب من الله ان يفهمه الفهم الصحيح اللى انت توصلت اليه
دا امر مختلف
دا مش دعاء
دا سلاح دعائى وادعائى فى مناقشة بين 2 من البشر
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 12th, 2009 at 12 يونيو 2009 8:58 م
النص بتاعى كان 4سطور
انت اقتبست 3سطرين واخفيت الرابع الملازم لهممن اقتباسك
ليه ياترى
——-
هل مش ممكن تكلم بنفسك بدون الايحاء بانك تجلس الى جوار الله وكل لحظة تقدم طلباتك
اعمل لى كذا وكانه واحد صاحبك او بيشتغل عندك
قل تعالى الله عما يصفون
——
واضحة ياعم والا نخبى السطر الرابع وتبقى الذ
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 12:01 ص
المهدى الصالحى
انا متابعك
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 12:02 ص
طاهر الصوفانى
اهلا بك
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 12:10 ص
نظيرة
—
ماهو بيطلع شيخ في التليفزين ويئول كلام
وبعد كدا يطلع واحد تاني يئول لأ خالص غلط
غلط اوي كلامو انا كلامي اللي مش غلط
طب وبعدين ايه العمل يعني
————–
المشكلة اللى محدش بيجرؤ يواجهها ان كلهم صح لو المعيار فى الصحة هو معيار السلف وكتب الاقدمين
كلهم صح من اول بن لادن ووصولا الى رؤية دينا الرقاصة
وكل واحد بينتقى اللى يناسب مزاجه او ثقافته او كيمياء مخه- من الاستنتاجات
ولو كل واحد منهم توقف عن ادعاء ان ماتوصل اليه هو الحقيقة المطلقة وانه بيتكلم باسم الله
لانحلت المشكلة
كل واحد يقول دا استنتاجى وينسبه لنفسه مش لربنا ولا للدين
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 5:59 ص
الإنسان مخلوق عظيم جداً
كأني فهمت من كلامك أنك من أنصار نظرية التطور
برأيي ان النظرية غير صحيحة
لأن هناك قفزة كبيرة بين الإنسان والقرد
الإنسان مميز عن باقي الحيوانات بالكثير الكثير
ولحد الآن لم يعرف آلية اكتساب الانسان للمعلومات
من فترة قرأت بحث جديد أن الخليو الدماغية الواحدة قادرة على تخزين المعلومات وليش كما كان شائعاً من قبل أن تخزين المعلومات يتم عن طريق سيالات عصبية مستمرة بين الخلايا الدماغية
خلية واحدة من الماء وبعض العضيات تخزن المعلومات!!
أستاذي الفيل
أنت طبيب كبير وتفهم تماماً ما أقوله
عندما كنت في السنوات الأولى من دراسة الطب أتعلم ما أكثر شيءأبهرني في تكوين الإنسان؟
الذي أبهرني أن آليات بسيطة جداً ينتج عنها وظائف عظيمة جداً
فيزيولوجيا عمل العضلات بسيطة جداً
لكن عندما ترى الجهاز العضلي تنبهر به
أما عن أنو الانسان عندما يكتسب المعلومات والخبرة بالحياة يموت
أنا أؤيدك بهذه النقطة
ولكن ألا ترى أن هذا يدل على أن الانسان لم يكتب له في هذه الدنيا أن يصل إلى الكمال
ربما نستنتج من هذا أن لا نتعالى كثيراً في الدنيا لأنه يوجد دار أخرى للكمال هي الدار الآخرة
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 6:03 ص
استغرب لماذا هذه الصراعات؟!
مادام الحوار حوار أفكار لا داعي للعصبية والنرفزة
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 9:45 ص
باتمان
مفيش اى نرفزة زلا صراعات
ركز ف الموضوع وسيبك من الاشخاص
فيه مقاربتان مختلفتين
ومايعرضه الزميل ابو وجيه شئ مالوف ومعروف منذ مئات السنين
يعنى هو لايمثل شخصه
——–
باتمان
محدش ف الدنيا بيقول ان التطور يعنى ان الانسان اصله قرد غيرنا
نظرية التطور لم يعد احد ف الدنيا ينظر لها بصورتها الداروينية غيرنا
الدنيا اختلفت
وتاثير التطورية دخل فى معظم نواحى حياتنا بس احنا مش واخدين بالنا
وكلامك صحيح ان الفسيولوجى والنيوروفسيولوجى- مثلا شئ رائع
لكن استفادة الانسان محدودة جدا
ويببوظ بسرعة
( وخلق الإنسان ضعيفا) ( النساء 28
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 6:24 م
اكيد الخلية الحية الواحدة قادرة على تخزين المعلومات..ولكن وجود السيالات العصبية المستمرة مهمة أيضا…
الخلية الكاملة كانت موجودة….ولأن (حسب قراءاتي البسيطة) كانت متكاملة بشكل عام ولكن لا تتكاثر بالشكل الفعلي…..
كان الموت يأتيها من الخارج بسبب تغير الظروف المناخية او الفيزيائية وتغير الضغط الأسموزي والخ…فكانت تموت عادة لأسباب خارجية..ولم تعتد الموت هكذا بدون سبب لمنشا داخلي مباشر
بدأت الخلية بالتكاثر….نشأ الموت من الداخل…ضريبة عادية تدفعها الخلية الحية….
الكمال لله, والخلية من مخلوقات الله المتكاملة أيضا, ولو ترهبنت الخلية الحية لكان وضعها أفضل قليلا.. ولكن لفقدنا التنوع…..ولفقدنا قيمة الحياة
تخزين المعلومات أيضا هي أحد أسباب التطور الدارويني والتي أعتقد أنه افتقد ذكرها لسبب معين…فلولا وجود التخزين الكلي الكامل في الخلية الواحدة لما تركزت جيناتها على التطور البطيء هذا…
الموضوع متشابك برأيي ولكن ممتع لحد الجنون….
والروح من أمر ربي..وما أوتيتم من العلم الا قليلا…
تحياتي
============================
عزيزي بات مان
أتعلم أن كلامك مثير فيما يخص الفيسيولوجيا البسيطة والتأثيرات العظيمة
فلو نظرت الى تركيب جين واحد بسيط بعمقه…ولو حاولت النظر اليه من جهة كيميائية-فيسيولوجية بشكل مرتبط…
لوجدت الصدمات الحقيقية من ناحية البساطة ولكن شدة التركيز الهندسي في البناء…..
انت بتقول بسيط ولكني أراه عظيم وصعب وليس بسيط أبدا…..التأثير لا يمكن أن يقارن بحجم المؤثر دائما….بل بالعكس…ارى أن صغر الحجم أو قلة الحيلة (الظاهرة) هي دليل حصري على شدة التأثير
ويوضع سره بأضعف خلقه (الانسان)… عفوا أقصد الخلية…ييييييييههههههه أقصد النواة…..اوووووف أقصد الجين…لا لا أقصد الحمض النووي…أقلك أنا أقصد الالكترون….لا يمكن أقصد الشحنة بس….(هنا ربنا ساعات بيدخل بين الشحنة وصديقتها وبيعوجها بشكل معجز لا يفسر)…..
أرى في النهاية أن الانسان أو أي موجود على وجه البسيطة هو عبارة عن صفات خليته الأولى الموحدة…
ولذلك لا يوجد اختلاف ضخم بيننا وبين بعض المخلوقات الأخرى من الناحية الفسيولوجية التركيبية الأساسية أو الأصولية….
وأرى أنك لو تلاعبت قليلا بكم الكترون في جين واحد…لتحول فلان الى علان……..
الانسان مميز وهذه حقيقة علمية..ودينية..وكونية وواقعية
ولكن تميزه هذا من الممكن ببساطة أن ينتكس بمجرد تغير وجهة شحنة واحدة حول الكترون واحد حول حمض ننوي واحد من بين بلايين الأحماض النووية المكونة لجين واحد من بين مليارات الجينات المكونة لنواة خلية مسؤولة عن تغيير (الفكر)…..
شعرة معاوية موجودة يا عزيزي بيننا وبين الجمادات أو الأحياء الأخرى….فدعنا لا نقطعها بكبرنا….فنحن البشر مازلنا سنسعى الى الكمال..حتى ولو في دار الآخرة…
معضلة الكمال هذه لن تنتهي لدرجة ان وعدنا الله بها في الآخرة كنوع من (تفهم لغريزتنا)…..فنعم خلقت خلايانا بكمال ونحن أفسدناها..تارة بالجنس..وتارة بتغيير المكان..وتارة بمحاولة فهمها….فالفهم دائما ما يفضي بالنهاية اما الى هدوء…أو كوارث..وكلاهما بنظري صعب
تحياتي واستمتعت بقراءة الحوارات كلها هنا واعذروا حديثي المتلخبط اللي أنا يادوب فاهم كلمة منه لني لا أعرف أن أعبر بشكل جيد في بعض الأحيان…
اسماعيل مرتضى
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 6:49 م
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
يونيو 13th, 2009 at 9:55 ص
ازاى متصورة ياجميلة ان ابو الفرقد يرعوى فى اسبوعين
دى ثقافة شاملة
اتكونت فى مئات السنين
ولها طبقات جيولوجية متتالية وراسخة
————-
رغم ان كتير يتمنوا اختفاء نموذج ابو لفرقد الصريح
ببساطة لانه يدينهم
فكلنا فينا ابو الفرقد داخلنا
يزيد او يقل او نخفيه بتزويق الكلام وادب القرود
ابو الفرقد جوانا كلنا
من هنا بتيجى اهميته
ولذلك كلنا خايفين منه
وكاننا نظرنتا لصورتنا فى المراة فارتعبنا
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 6:49 م
الى الفيل
وجدنا مستحاثة المدعو في الطبقة البازلتية
ومن واقع القياسات الجيوفيزيائية ظهر ضمور شاذ
في عيّنة الضمير متساوية مع شريحة واسعة من العيّنات
ولم يتبين المعهد ان شبح المدعو هو داخل أي منا
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 6:55 م
العقل البشري قوة علمية هائلة
وتزداد القوة بفعل مجال التيليباثي
وفق دراسة مركز هلسنكي للأبحاث
يونيو 13th, 2009 at 13 يونيو 2009 7:24 م
انا معنديش تعليق بس انتو وحشتوني اوي وبسلم عليكوا كتير وخصوصا ابو طويلة
يونيو 14th, 2009 at 14 يونيو 2009 1:23 ص
يونيو 14th, 2009 at 14 يونيو 2009 9:11 ص
احسد شجاعتك التعليقات والمناقشات تكاد تكون تطبيقات عملية على المقال نفسه وتظهر عقل لانسان عريانا تماما
يونيو 17th, 2009 at 17 يونيو 2009 5:06 م
[...] معلوم بن معلوم قال: يونيو 8th, 2009 at 8 يونيو 2009 10:51 ص [...]