Yahoo!


وكمان مدونة جديدة!!!! وشقة جديدة ع النيل غير شقة الجيزة 

ونفتح الشقتين على بعض .....

عشان الفيل يرمح و يبرطع براحته !!!!

والهوا البحرى  يشهيص الكتوبة من غير حاسوبة

وابقوا تعالوا

العنوان سهل

انت بس قول الفيل اى عيل صغير يجيبك للشقة الجديدة
http://hadoota2.maktoobblog.com/



above

 

فضحتمونا يامشايخ بالحمار

كتبهاالفيل--النت بتتكلم عربى ، في 28 أبريل 2009 الساعة: 11:07 ص

 

 سالنا عم الشيخ رمضان- الذى يقول انا رجل دين-سالناه  يعنى ايه رجل دين فى الاسلام؟ فلم يرد

خلينى اقول لك عن بعض الحواة الذين يدعون انهم رجال دين

رجل الدين-من عينتكم- والتى انتشرت-  هو الرجل لاسع- لاشغلة ولامشغلة-و اللى عنده على الاقل 20 فدان دين حيازة بوضع اليد

يزرعهم بطيخ يزرعهم خرافات يزرعهم بانجو- ويقول دا انا راجل دين

وكله على حساب الدين وقد جعلتمونا مسخرة لكل لاسع-فى احقر المواقع حين تدعون ان لسعانكم هو من الاسلام

طيب كمثال

يارجل الدين

عندك فى مدونتك- انت نشرت 16 مقال من البانجو الفاخر- عن تفسير الاحلام- نسبتهم للدين

كلهم مسروقين وانت نسبتهم لنفسك وتلقيت التهانى على علمك الغزير والعلم اللدنى  والوحى الذى ياتيك من- جووجل

انا ادعو القارئ ليرى بنفسه ماتلقاه الشيخ- رجل الدين من  تعليقات تهانى ومباركات بصفته من رجال الدين- لهذا العلم اللدنى الذى ينسبه الى الاسلام

مع ان ابسط شئ ان تاخذ سطرا منها وتبحث فى جووجل لتعرف انها مسروقة بنصها من كثير من منتديات الهبل و غيطان العبط التاريخى وان كل عبقرية رجل الدين كانت فى الكوبى بيست من المنتديات  وجميعها عبارة عن اقتباسات من تفسير الاحلام لابن سيرين

بل وعندك الجراءة يازارع البانجو ان تدعى مانصه

——————

وقد تحريت الدقة في نقل المعلومات وذلك بالقياس على ماكان يقوم به الرسول وصحابته من تأويل الرؤيا

———

أما عن تفسير الأحلام فقد ثبت أن النبي صلى الله عليه وسلم قال

من لم يؤمن بالرؤيا الصالحة لم يؤمن بالله ولا باليوم الآخر
http://ramadan555.maktoobblog.com/945625/%d8%aa%d9%81%d8%b3%d9%8a%

أنا مراجعي كثيرة ولله الحمد ولا أقتنع برأي واحد بل أستفتي قلبي وأخرج بالرأي الذي أظنه صواب 00 فإن أصبت أسأل الله أجران 00 وإن أخطأت أسأل الله أجرا واحدا

——————

وقد سالتك سؤلا فلم تجب- هل انت مخك لاسع ياشيخ محمد رمضان

طيب خلينا نشوف مالذى لديك-من الكتاب والسنة- بحيث اذا انكرناه كفرنا يارجل الدين وماهى شروطك لكى نصبح مؤمنين بالله واليوم الاخر على حسب ماوضعته متضمنا فى الحديث السابق المنسوب الى الرسول(ص)

وانت تبدا  السرقة والتخريف دائما-باسم الله(كده)

http://ramadan555.maktoobblog.com/recent

 

—————————————————–

باسم الله نبدا

 ومن رأى(فى المنام) أنه يأكل الكوارع ويمتص عظمها

. فإنه يأكل مال اليتيم

ومن رأى أنه يتمرجح على أرجوحة.

فإنه فاسد الاعتقاد في دينه

 من راى فى المنام انه مصاب ياسهال

فإنه تفريط وتبذير في المال

ومن رأى أنه مصاب  بإمساك

فإنه شحيح وبخيل

ومن رأى أنه يبول دما.

فإنه يأتي امرأة مطلقة

وإن رأى كأنه يبول معه شخص آخر واختلط بولهما.

وقعت بينهما مواصلة ومصاهرة

وإذا رأى الناس يتمسحون في بوله.

 ولد له غلام يتبعه الناس.

  ومن رأى أنه يأكل قشر البيض

 

فإنه رجل نباش للقبور

ومن رأى أن زوجته باضت

فإنها تلد ابنا كافرا

 

ومن رأى أنه يجلس على الروث

نال مالا من جهة بعض أقاربه

ومن رأى الجن واقفة قرب بيته

دل على خسران أو عليه نذر

ومن رأى أنه يصاحب الجن في المنام

دل على قربه من أهل الأسفار والمطلعين على الأسرار

 ودخول الدجاجة على المريض

 

وإن رأت امرأة أنه حلق رأسها

فانها تموت او يموت زوجها

 

ومن رأى أن بستانه يسقيه غيره

فإن الساقي يخونه في امرأته

 ومن رأى أنه يبول دما

فإنه يأتي امرأة مطلقة

 

ومن رأى أنه يأكل قشر البيض

فإنه رجل نباش للقبور

ومن رأى أن زوجته باضت

فإنها تلد ابنا كافرا

ورؤية الترمس الأخضر في المنام

 

تدل على الشح والرزق بتعب أو علم بغير عمل

والترمس اليابس في المنام

 هم ونكد

والترمس المسلوق

رزق عاجل

 

والمرأة إذا رأت أنها تمشي في الرمل

فهذا دليل على ترملها

 

وقيل الجنون(فى المنام) 

دليل على دخول الجنة

وقيل الجنون

يدل على الأعمال الصالحة

 ورؤية الحشيش في المنام

 

صلاح في الدين

 

ومن رأى أن حائط داره سقط

فإنه يصير إليه مال كثير

 

ومن رأى الجن واقفة قرب بيته

دل على خسران أو عليه نذر

ومن رأى أنه يصاحب الجن في المنام

دل على قربه من أهل الأسفار والمطلعين على الأسرار

 

 

                                                   ورؤية الحمار في المنام

 

تدل على المعيشة اليسيرة

ومن رأى كأن الحمار نكحه

 أصاب مالاً وجمالاً

——————————

(ولعل الاوفق ان نتوقف عند الحمار- لما- …

كفاية كده)

ونقرا بعض التعليقات على ما اوحى الى الشيخ

———————————–

  1. ماشاء الله تبارك الله …

    بارك الله فيك شيخي الفاضل وجزاك خيرا ..واثابك ملا يعد ولا يحصى من الحسنات على هذا الجهد الهائل …

    تقديري واحترامي اللامتناهي …

  2.  
  3. شيخنا الغالى …

    كلماتك مؤصلة بصحيح الادلة الشرعية ..

    فالى الامام أستاذنا نستفيد بعلمك النافع الاصيل

    ———————————–

  4. اخي محمد رمضان : تحليل منطقي وشرعي حول الرؤيا ,,, والحلم ,,,,

    ابدعت سيدي ,,,

    انت متألق دائما ايها الشيخ الواعي ,,,

  5. شيخنا الفاضل محمد رمضان

    سلام الله عليك

    جزاك الله خيرا عن هذا الادراج المميز والرائع وفى انتظار المزيد فلا تتأخر علينا

    دومت بحفظ الله ورعايته

  6.  
  7. زهرة النسرين

    أنت كلك ذوق وعزة وشهامة

    بصراحة أنا أستمد قوتي منك ومن أمثالك

    بارك الله فيك

  8. بارك الله فيك اخي و جزاك الله خيرا و ودي لو تذكر مراجعك من فضلك لكي تعم الفائدة و ودي ايضا ان تفتح بابا للسؤال عن رؤى يراها كل واحد و يمكنه سؤالك عنها ان كان ذلك ممكنا طبعا و ان كان ذلك سيزيد جهد البحث و لكنك ستؤجر عليه باذن الله

    دمت طيبا و شكرا لدعواتك الطيبة

  • الدكتور محمد عباس المحترم

    التفسير تم على أساس القرآن والسنة مع الاعتماد على القياس

    ولو تابعتنا من البداية لما سألت هذا السؤال

    أشكرك على تواصلك معنا

  • الأخ خالد الصاوي

    الرؤيا ثابتة في الكتاب والسنة

    وليس من حق أحد إنكارها

    فقد قام النبي بتفسير الرؤيا لأصحابة 00 وقام بعض الصحابة بتفسير الرؤيا لآخرين وهذا أمر شرحه يطول

    لكن إذا أردت أي استفسار فأرسل لي على إيميلي 00 وسأكون في غاية السعادة للتواصل

  •  
  • هيييييييييييييييييه

    الاولي

    هرجع تاني

    قوووووووووووووو

  • أحبابي الكرام

    أردت أن أستريح قليلا من عناء التفسيرات 00 وسأكمل إن شاء الله بعد أن التقط أنفاسي 00 وكل من له حلم سوف أقوم بتفسيره بحول الله 00 وكل من يريد الاستفسار عن شرعية تفسير الأحلام عليه بزيارة المجموعة الأولى 00

    في انتظاركم الآن إدراج من نوع خاص 00 بل خاص جدا ولم لا

    إنها الجنة 00 وصف شامل 00 جعلنا الله وإياكم من أهلها

    والله يعلم أني أحبكم جميعا في الله

    وأريد لكم الخير والفلاح في الدنيا والآخرة

    محمد رمضان

  •  
أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : ب القاضى عمر | السمات:, , ,
أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

43 تعليق على “فضحتمونا يامشايخ بالحمار”

  1. الفيل في اللي يشوف رؤيا دي قال عليها سيدنا النبي اللهم صلي عليه وبرضو في القرآن انت عارف
    انما اللي يشوف في نومو كده يوبقى كده زي الكلام ده في شيوخ كتير قالو في التلفزيون انو مش صحيح

  2. الفيل ….
    “”"”"”"”"”"”"
    ما الذى حدث
    ؟؟؟
    حتى و لو …

    حدث فرضا ..
    محمد رمضان ينقل من بن سيرين
    أومال يعنى ح يخترع تفسير أحلام
    ؟؟
    هى أيه المشكلة أصلا
    ؟؟
    أنا غايب من تلات أيام فقط
    تصور أنا فعلا قلقان من عدم عراكك من مدة طويلة
    ؟؟

  3. نيجى للسؤال المهم
    و نضع أختيارات للأجابة
    لماذا دخل الفيل فاصلا عراكيا جديدا مع محمد رمضان
    1
    معركة أستباقية كالقوات الأمريكية من أجل تجربة أسلحة جديد و أستنفار القوات
    أقصد أستنفار العقل و تنشيطه
    2
    أظهار الحقائق بالفعل فهذا الكلام أنا أرى به شطط ان لم يكن خزعبلات و لا أسكت عنها
    3
    أنا حامى حمى مكتوب و من مهامى أظهار الحقيقة للجميع و فضح ………….
    4
    هواية الفيل المعارك و هو يمارس هوايته ليس إلا ..
    تحياتى يا فيل و يا ريت تنشر ذى عوايدك و ترد
    و بجد فعلا ده تليقى السريع لأنى مقريتش غير المقال ده
    و يمكن
    يمكن لما ألم الموضوع كله
    أرجع تانى

  4. عادل
    زى مانت مندهش
    انا برضه مندهش من ان مضمون الموضوع اعلاه- وهو خطير-فى اعتقادى- ويحمل مفارقة لايكن التغاضى عنها
    ان مضمون الموضوع لايهمك- واللى اهمك الفيل
    طيب عشان نخلص نقطة اساسية-الدفاع مثلا
    خلينا نتفق
    الفيل زفت- واحنا قلنا من زمان-لمن يريد اثبات ذلك- فمش هيلاقىاثبات اكتر من ان يقول صاحب الشان ذلك
    فيل بعقل برغوت
    وكنت اتمنى ان يسالنى محمد رمضان ردا على سؤالى له
    انا سالته هل مخك لاسع
    كنت اتمنى ان يسالنى
    وهل انت يافيل مخك لاسع
    الاجابة ستكون ببساطة ووضوح نعم
    انا اظن ان مفيش حد يعمل مدونة ويحشر نفسه فيما لايعنيه ويدعى انه لديه مايقوله(البوح الطاهر زى مابيقولوا)-مفيش حد يفتح مدونة اصلا الا اذا كان عقله لاسع بشكل ما
    ارجو ان كلامى ينزل بردا وسلاما على اسئلتك ياعادل
    ——–
    المشكلة ليست فى النقل والسرقة- لكنها فى المحتوى الخطير
    انا مندهش تانى انه لم يلفت نظرك
    ——–
    طيب وانت مالك يافيل
    صحيح
    لكن امال ليه كل المدونات بتكتب فى السياسة والمجتمع و و وهى امور مالهاش علاقة بيها
    شوف مدونتك وتعليقاتك عند المدونات الاخرى مثلا هتلاقى انك بتحشر نفسك فيما لايعنيك- بالمعنى المباشر
    وحشر الانف بالتاييد والموافقة ليس احسن ولا احلى من حشر الانف بالمعارضة
    والموافقة الحلمنتيشى ليست افضل ابدا من المعارضة القاسية
    هما وجهان لعملة واحدة باستثناء عنصر لانبساط الشخصى وهو ما لست حريصا عليه
    والمدون- الايس كريم- اللى تعليقه يتحط على الادراج يطيب لايختلف عن المدون الناقد والمناقض فى ان كل احد يختار الدور اللى يناسبه
    والمدون الايس كريم ليس افضل من المدون المقتحم
    كلاهما وجهان لعملة واحدة ويكملان بعضهما
    ولو تلاحظ ان المدون الايس كريم كتير بيدخل فى خناقات شخصية على تعليق او كلمة هبله او سوء تفاهم
    وهو شئ لم يحدث معى اطلاقا
    الصراع عندى على فكرة
    وعمرى ماتورطت فى صراع اهبل
    وفى الحوار المنشور فى جريدة العربى ستجد تحديدا لدورى -الفيل-اللى اخترته ورسمته وصبرت عليه كتير
    شوف عدد المدونات والمواقع اللى بتنشر الخزعبلات والخرافات-والكراهية- وبعدها ابقى لومنى
    عقلنا اتخرم
    فطبعا هتسالنى -هل انت حامى الحمى
    الاجابة طبعا لا- لاسباب مادية -يعنى انى ماقدرش فعليا اكون حامى الحمى وعارف حجمى كويس
    لكن انا مزاجى كده كشخصية على مسرح مكتوب
    وكل ماوضعته انت من اتهامات مبطنة لاتقلقنى- بالعكس
    انا كل اللى يهمنى الشخصية المسرحية
    فيل يخبط ويرزع ويكسر القيودوالاصنام
    فاذا نتج عن ذلك ان تظهر الحقائق- اهلا وسهلا ياريت-يارب-اتمنى
    ولو انك شايف انه فى المقال اعلاه ظهرت حقائق- يبقى كويس
    لكن مش باين من كلامك انك شفت اى حقائق بانت
    هتقولى ماهو الشكل المسرحى بتاع الخناقة بيحول انظار القارئ عن الموضوع الاصلى
    هاقولك لا
    تجربتى بتقول ان الدراما دى اشد الاشكال جاذبية للقارئ
    انما كونه يعمل نفسه مش واخد باله فده بيبقى شئ مقصود
    هو فيه ايه
    وهنا تظهر اهمية شخصية نظيرة- مثلا- شئ مش معقول
    وهنا لا اعنيك انت -مؤقتا-فى الحته دى
    القارئ العربى غالبا بيحب نفسه يعمل مش واخد باله
    لكن انا متاكد انه بيبقى واخد باله جدا
    المقال اللى فوق ده- انا اعتقد انه صياغةمكتوبة لاعقد مشاكلنا الفكرية بشكل بسيط واستعباطى
    هنا انا اقصد انى اتسلل للقارئ بطريقة لئيمة شوية
    هو بيعمل فسه مش فاهم
    وانا باعرض له المشكلة بطريق منسجمة عرض مسرحى فيه صراع وصراخ وتخبيط
    قال يعنى الفيل بيتخانق مع رمضان
    وانا لا اعرف رمضان ولا زعلان منه اطلاقا
    واقسم لك
    ولاعمرى زعلت من فلان ولاعلان
    وعلى ايه
    مفيش مصلحة مباشرة
    طيب ليه محمد رمضان
    الحقيقة انا مكنتش ناوى
    لكن محمد رمضان قعد يلف ع المدونات ليقول لهم الفيل والفيل- يعنى هو اللى عمل الدعاية اللازمة وجذب الانتباه لشئ ربما سيجرى
    فعلى الاقل نستخدم الفرصة الدعائية اللى قام بيها
    لكن اؤكد لك ان محمد رمضان مش التيب بتاعى ومش ناويله اساسا زى انت مابتتصور لانه مايطلعش منه شغل كتير
    واعتقد انها مش هتتطول
    —————-

    لكنى اعتقد ان الاربع خناقات اللى عملناهم فى السنتين اللى فاتوا وصل تاثير منهم ولو قليل-مع جهد اخرين- وصل تاثير منهم لاغلب من يكتبون فى مكتوب-خذ مثلا موضوع التكفير الدينى والوطنى
    اظن اننا وضعناه-مع اخرين- مجسما امام القارئ

  5. نظيرة
    انت اكتر من رائعة
    تعليقك بالنسبة لى مذهل
    ازاى بتعرفى تصوغى موقف كهذا
    انت 90 فى المئة من الناس
    محدش سبق فى مكتوب وعرف يرسم شخصية كده

  6. عادل
    زى مانت مندهش
    انا برضه مندهش من ان مضمون الموضوع اعلاه- وهو خطير-فى اعتقادى- ويحمل مفارقة لايكن التغاضى عنها
    ان مضمون الموضوع لايهمك- واللى اهمك الفيل
    طيب عشان نخلص نقطة اساسية-الدفاع مثلا
    خلينا نتفق
    الفيل زفت- واحنا قلنا من زمان-لمن يريد اثبات ذلك- فمش هيلاقىاثبات اكتر من ان يقول صاحب الشان ذلك
    فيل بعقل برغوت
    وكنت اتمنى ان يسالنى محمد رمضان ردا على سؤالى له
    انا سالته هل مخك لاسع
    كنت اتمنى ان يسالنى
    وهل انت يافيل مخك لاسع
    الاجابة ستكون ببساطة ووضوح نعم
    انا اظن ان مفيش حد يعمل مدونة ويحشر نفسه فيما لايعنيه ويدعى انه لديه مايقوله(البوح الطاهر زى مابيقولوا)-مفيش حد يفتح مدونة اصلا الا اذا كان عقله لاسع بشكل ما
    ارجو ان كلامى ينزل بردا وسلاما على اسئلتك ياعادل
    ——–
    المشكلة ليست فى النقل والسرقة- لكنها فى المحتوى الخطير
    انا مندهش تانى انه لم يلفت نظرك
    ——–
    طيب وانت مالك يافيل
    صحيح
    لكن امال ليه كل المدونات بتكتب فى السياسة والمجتمع و و وهى امور مالهاش علاقة بيها
    شوف مدونتك وتعليقاتك عند المدونات الاخرى مثلا هتلاقى انك بتحشر نفسك فيما لايعنيك- بالمعنى المباشر
    وحشر الانف بالتاييد والموافقة ليس احسن ولا احلى من حشر الانف بالمعارضة
    والموافقة الحلمنتيشى ليست افضل ابدا من المعارضة القاسية
    هما وجهان لعملة واحدة باستثناء عنصر لانبساط الشخصى وهو ما لست حريصا عليه
    والمدون- الايس كريم- اللى تعليقه يتحط على الادراج يطيب لايختلف عن المدون الناقد والمناقض فى ان كل احد يختار الدور اللى يناسبه
    والمدون الايس كريم ليس افضل من المدون المقتحم
    كلاهما وجهان لعملة واحدة ويكملان بعضهما
    ولو تلاحظ ان المدون الايس كريم كتير بيدخل فى خناقات شخصية على تعليق او كلمة هبله او سوء تفاهم
    وهو شئ لم يحدث معى اطلاقا
    الصراع عندى على فكرة
    وعمرى ماتورطت فى صراع اهبل
    وفى الحوار المنشور فى جريدة العربى ستجد تحديدا لدورى -الفيل-اللى اخترته ورسمته وصبرت عليه كتير
    شوف عدد المدونات والمواقع اللى بتنشر الخزعبلات والخرافات-والكراهية- وبعدها ابقى لومنى
    عقلنا اتخرم
    فطبعا هتسالنى -هل انت حامى الحمى
    الاجابة طبعا لا- لاسباب مادية -يعنى انى ماقدرش فعليا اكون حامى الحمى وعارف حجمى كويس
    لكن انا مزاجى كده كشخصية على مسرح مكتوب
    وكل ماوضعته انت من اتهامات مبطنة لاتقلقنى- بالعكس
    انا كل اللى يهمنى الشخصية المسرحية
    فيل يخبط ويرزع ويكسر القيودوالاصنام
    فاذا نتج عن ذلك ان تظهر الحقائق- اهلا وسهلا ياريت-يارب-اتمنى
    ولو انك شايف انه فى المقال اعلاه ظهرت حقائق- يبقى كويس
    لكن مش باين من كلامك انك شفت اى حقائق بانت
    هتقولى ماهو الشكل المسرحى بتاع الخناقة بيحول انظار القارئ عن الموضوع الاصلى
    هاقولك لا
    تجربتى بتقول ان الدراما دى اشد الاشكال جاذبية للقارئ
    انما كونه يعمل نفسه مش واخد باله فده بيبقى شئ مقصود
    هو فيه ايه
    وهنا تظهر اهمية شخصية نظيرة- مثلا- شئ مش معقول
    وهنا لا اعنيك انت -مؤقتا-فى الحته دى
    القارئ العربى غالبا بيحب نفسه يعمل مش واخد باله
    لكن انا متاكد انه بيبقى واخد باله جدا
    المقال اللى فوق ده- انا اعتقد انه صياغةمكتوبة لاعقد مشاكلنا الفكرية بشكل بسيط واستعباطى
    هنا انا اقصد انى اتسلل للقارئ بطريقة لئيمة شوية
    هو بيعمل فسه مش فاهم
    وانا باعرض له المشكلة بطريق منسجمة عرض مسرحى فيه صراع وصراخ وتخبيط
    قال يعنى الفيل بيتخانق مع رمضان
    وانا لا اعرف رمضان ولا زعلان منه اطلاقا
    واقسم لك
    ولاعمرى زعلت من فلان ولاعلان
    وعلى ايه
    مفيش مصلحة مباشرة
    طيب ليه محمد رمضان
    الحقيقة انا مكنتش ناوى
    لكن محمد رمضان قعد يلف ع المدونات ليقول لهم الفيل والفيل- يعنى هو اللى عمل الدعاية اللازمة وجذب الانتباه لشئ ربما سيجرى
    فعلى الاقل نستخدم الفرصة الدعائية اللى قام بيهالعرض فكرة
    لكن اؤكد لك ان محمد رمضان مش التيب بتاعى ومش ناويله اساسا زى انت مابتتصور لانه مايطلعش منه شغل كتير-القماشة نفسها ضيقة وانا باحتاج لقماشة العرض عرضين

    واعتقد انها مش هتتطول
    —————-

    لكنى اعتقد ان الاربع خناقات اللى عملناهم فى السنتين اللى فاتوا وصل تاثير منهم ولو قليل-مع جهد اخرين- وصل تاثير منهم لاغلب من يكتبون فى مكتوب-خذ مثلا موضوع التكفير الدينى والوطنى
    اظن اننا وضعناه-مع اخرين- مجسما امام القارئ

  7. ياعادل يانطيرة
     دا انا اللى بيزعجنى حكاية ان  الحمار بي…
    اه والله بيقول كده
    الراجل ده شكله بيتكلم فى السياسة واحنا مش فاهمين
    دا اسقاط سياسى والا ايه

  8. الفيل ليه بقى ان انا عامله مش واخده بالي انا اولت اللي يشوف في نومو كده وان حيوبقى كده يعني زي اللي انت كتبتو
    اولت ان في شيوخ كتير قالو في التلفزيون ان دا مش صحيح

    يوبقى انا مااولتش على حاجه تانيه واننا عامله مش واخده بالي يعني

  9. يادي الانتظار دا
    هو انت كل شويه حتفتح البتاعه من جوا

  10. متشكره اوي عشان اولتلي الكلام الكويس
    بس برضو مش عارفه ان كان معنتو كويس ولا لأ

    ربنا يكرمك

  11. الفيل وبعدين ماهو عشان في كلام مش كويس مارضيتش اقول واولت عن الكلام كلو على بعضو يعني مافرئتش كتير يعني

  12. محمد رمضان قال:
    أبريل 28th, 2009 at 28 أبريل 2009 8:17 م
    الأستاذ عادل سعيد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لقد كان الهدف من موضوعاتي واضحا تماما 00 وهو إحقاق الحق
    ولكن هناك من دافعوا بشراسة عن المعددين ( الثالوث )
    وحاولنا إقناعهم بالحجة 00 لكن تطاولوا علينا00

    وسبب هذا الهجوم
    أن المحاور يريد مني أن آتيه بالمصدر 00 قلت له المصدر موجود فين بالتحديد 00 لكن سعادته يريد أن أجيب له النسخة الأصلية من فيينا 00 وأؤكد لك والله !! أن مصادري بعيدة تماما عن النت
    بالله عليك هل هذا منطق ؟؟
    وبعدين حكاية اللف والدوران على المدونات ده متاح للجميع لكي يشاركونا الرأي
    أنت نفسك بتعمل كده يا أستاذ عادل والجميع يفعل ذلك
    أنا مع الحوار الهادئ 00 لأنه في الغالب يؤدي إلى نتيجة
    وكنت أتمنى أن يكون المحاور من النصارى المؤيدين للتعدد

    فهناك المعددون 00 وهناك الموحدون
    لكن فوجئت أن المحاور مسلم ويدافع بكل قوة عن ( المعددين )

    أما عن الفائدة 00 نعم هناك فائدة
    ( لئن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم )
    وليس ذلك على الله ببعيد

    أما عن الحوار
    فهدفي الأساسي منه هو أن الله واحد لاشريك له 00 وأن محمد رسول الله
    وأن الدين الإسلامي ناسخ لجميع الأديان
    قال تعالى ( ومن يبتغي غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين )

    والمحصلة النهائية
    لاضرر من الحوار المفتوح المهذب المبني على الأدلة العقلية والنقلية

    دمتم بألف خير وصحة وسعادة
    وبارك الله فيكم أخي الكريم

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 28th, 2009 at 28 أبريل 2009 9:02 م
    يامحمد يارمضان ياحبيبى
    هات لى سطر واحد من كلامى كله يدافع عن المسيحيين
    والا تبقى كذاب
    ——
    انت نشرت فى الادراج الاول-الانجيل للنصارى-نشرت اقتابس مشهيص اتضح انه ملفق ولما سالتك عن مصدرك قلت صفحة 333 او 3300 وشوية واتضح ان ده مش صحيح وانا دليتك على الاصل فاعدت الاقتباس من الاصل للترجمة العربية للنسخة الايطاليةاللى عليها هوامش بالعربية
    يعنى اقتباسك الاول كان كذب والمصدر كان كذب
    ومن البداية اصريت انا على توحيد المصدر- والترجمة العربية متاحة-وهى ترجمة عن الانجليزية- اما ان يكون لك مصادر لاتفصح عنهااو سرية فهو امر خارج النقاش
    —–
    محور الكلام كان حول ترجمة لفظparacelte الى محمد
    ———-
    انت تقول ان سبب الهجوم انى طلبت منك احضار نسخة من النمسا
    ارجوك ان تحضر لى كلامى هذا والا تبقى كذاب
    ——–
    انت حددت فى مقالك دلائل تدعم برنابا
    ان هدفك ليس هداية الناس وحددت اهدافا اخرى
    فلماذا تعود لتدعى هنا انك سعيت لهداية الناس
    —–
    بلاش والنبى المزايدة الفارغة بتاعة دينى افضل من دينك
    وروح شوف الحمار اللى بينكح الناس فى احلامهم فى مقال فضحتمونا يامشايخ
    الا تستحى ان تكون هذة هداية الناس وان تنسبها-تلك الهداية- الى الاسلام والى الله
    الاتستحى ان تنسب ذلك الى السنة والقران
    الا تستحون من ربكم يامشايخ

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 28th, 2009 at 28 أبريل 2009 9:11 م
    محمد رمضان
    انت تكابر بالباطل
    وتلصق تهما بغيرك لتتجنب شجاعة الاعتراف بالخطا
    قول الاقتباس الاول كان غلط وانتهينا
    قول ان نسبة تفسير الاحلام اللى عرضته فى 16 مقال- نسبته الى الدين والكتاب والسنة غلط
    ويبقى انتهينا
    لكن لو عاوز تكابر
    وتقول بيدافع عن المعددين لتخفى خطا واضح كالشمس
    فالتهمة لن تخيفنى واسال عادل سعيد
    الراجل حضر كل الحكايات
    وانت ماشى فى نفس الطريق بالحرف الواحد
    تخترع تهمة لتخفى بها مافعلت
    كانه باترون
    والباس الحق بالباطل- عشان يبقى ملبس
    قدامك موضوعين محددين
    لو غلطان قول معلش انا غلطت وانتهينا
    مش غلطان
    اسمح لى بقى اشوف شغلى

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 28th, 2009 at 28 أبريل 2009 9:15 م
    يعنى على راى اسماعيل يس لما قال لاستيفان روستى
    انت تقدر ترفدنى من الشغلانة دى
    رد علية
    ارفدك ازاى
    قال له استحمل
    رد -ماقدرش استحمل
    قال- ارفدنى
    والنبى يارمضان- ارفدنى

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 28th, 2009 at 28 أبريل 2009 9:16 م
    او استحمل

  13. مش معقول يانظيرة
    انا باحسدك

  14. ماهو برضو اللي بيشوف في نومو حاجه في شيوخ بيئولوا ان ليها تفسير وشيوخ بيئولو لأ خالص دا من الشيطان ماهي مشكله برضو وعن حاجات تانيه برضو كل شيخ بيئول شكل

  15. ربنا يكرمك

  16. طيب ما-ربنا خلق لكل واحد دماغ وسلمها له عهدة ومسئولية يسال عنها وعن محتوياتها يوم القيامة -لهذا السبب تحديدا يانظيرةان كل واحد بيقول شكل
    يعنى كان ممكن ربنا يخلقنا زى الكومبيوتر المتفرمت- كلنا زى بعض ونفس البرنامج ونفس التفكير ونفس الاستنتاجات
    لكن ليه ربنا خلق نافوخ لكل واحد لواحدة
    انا عارف ان كلامى مفاجئ وبايخ ومكناش عاملين حسابه
    لكن انا عندى صبر اننا نهز البتاع ده- النافوخ ونشوف هنعمل ايه بيه بالضبط

  17. حقا ما قاله رسولنا الاكرم وان من العلم لجهلا

  18. حقا ماقاله رسولنا الاكرم صلى الله عليه وسلم ( وان من العلم لجهلا)

  19. الفيل يسلام ازاي الكلام ده بقى دا كويس في الطبيخ كل واحده تطبخ شكل انما واحد يقول الطلاء ماحصلش والتاني يقول حصل
    ماالعيله ضاعت كده وللا ناس دلوئت يقولو ان الواحده لازم تغطي وشها وحرام اوي لو ماعملتش كدا وتانيين جوم في التلفزيون يقولو ازاي بقى دا افترا على دين ربنا
    وحاجات تانيه كتيره اوي

    اه وبعدين ربنا خللا كل واحد دماغو لوحدو عشان دا يعمل عربيه
    ودا يعمل خللاط ودا يعمل بواب ودي تعمل حسابات ودا يزرع بطاطس
    ودي تعمل ست بيت وكدا يعني

  20. الدكتور محمد الشهير بالفيل انت مش عايز تبطل مشاكسة في خلق الله

    يا عم شوف الشيخ سيدحمدي بتاع قناة المحور اللي مخليها خل

    واحده اتصلت به تقول له حلمت ان في أرانب تحت السرير

    رد عليها وقال الله الله خير جاي لكي وعريس كمان علي ما اذكر….!

    مش عارف مش معني ارانب ..؟

    والأرانب بتعمل إيه تحت السرير

  21. هيثم ابو خليلا
    حمد الله ع السلامة
    انا ش ضد التسالى
    لكن ان ينسب الشيخ ذلك الى الاسلام ويقول من لبقران والسنة
    وبتاع التليفزيون ده بيقول انه من علماء الازهر فى صدد تفسيره للاحلام
    يعنى بيفسر بهذة الصفة اللى بيقدم بيها نفسه
    هى دى الجريمة
    حقيقى خلونا مسخرة

  22. نظيرة
    ماهو هنا تحديدا بنرجع الى ان الاسلام موجهة لضمير الفرد اساسا
    ولو الف عالم قالوا الطلاق لم يقع- تبقى مسئولية الفرد وضميرة
    هو عارف نيته كانت ايه لما قال لزوجته طالق
    ومحدش من المشايخ يقدر يطلع على نيته
    والذين حولوا الاسلام الى ان الشيخ قال- يبقى خلاص- يجب مواجهتهم بالحقائق

  23. فارس عبد الكريم
    انا لا اخاف من الجهل والغباوة
    مشكلتى مع الصاقهم بالدين

  24. سؤال رذل الأول
    ممكن
    مانت موش بتبطل غلاسة على خلق الله
    لوسمحت
    ؟؟؟
    شكرا …
    الأدراج ده نزله محمد رمضان من سنة بالتمام و الكمال
    المضمون
    المضمون
    إيشمعنى مضمونه لفت نظرك دلوقتى
    ؟؟
    بعد سنة
    ؟؟؟؟
    تحياتى
    و السؤال التالى أهم

    “”

  25. السؤال الأهم بقى …
    أنا طرحته فى مدونة محمد رمضان و لم أتلق أى رد
    لا منك و لا منه
    و لا من متابع
    يمكن هو رد ببساطة
    لأن يدهى بك الله رجلا خير لك من حمر النعم….
    هل هناك فائدة ترجى من الدخول فى حوار الأديان و مع النصارى تحديدا
    ؟؟؟
    يعنى هذا الحوار
    هل
    1
    سيزيد أيمانك و قناعتك بدينك
    2
    هل سيرجع بعضهم عن عقيدتهم
    3
    هل يعود ببعض النفع على البلد

    “”"
    بجد فعلا منتظر أجابة

    “”

  26. الكلام مش عن الطلاء من اصلو دا مسلا يعني

  27. تناظر اثنان أمام أفلاطون

    فتطاولا في المناظرة

    وخلطا بين الغرض من المناظرة وغرضهما الشخصي

    فقال لهما أفلاطون : أنتما في هذه المناظرة لاتطلبان الحق

    فقالا له : وكيف لانطلبه ونحن نقتتل من أجله

    فقال أفلاطون : لهذا قلت أنكما لاتطلبان الحق

    لأنه إذا طلب المتناظران الحق لم يقتتلا في المناظرة

    لأن مطلوبهما واحد وهو الحق

    أما إذا طلبا الغلبة اقتتلا

    لأن فيهما غلبتين

    وكل واحد من الخصمين يطلب أن يجذب صاحبه إلى الغلبة التي فيه

    ودمتم سالمين

    00000000000000000000000

    أعتقد أن هذا ينطبق عليكم تماما

    وسأرد عليك الحجة بالحجة

    خرجت من موضوع لموضوع 00 بهزيمة نكراء 00 وخيالك المريض يزين لك الانتصار وسأرد أيضا عن هذا الموضوع

    وكان من المفترض أن لاأرد عليك 00 لكن من باب التحذير من أمثالك الذين يسبون العلماء والمشايخ على مجرد اجتهادات

    بل ووصل حد رمي الناس بالكذب 00 وهذا عيب كبير

    فلو قرأت جميع ردودي عليك 00 ستجد الفارق بيني وبينك

    الفارق الكبير أيها الفيل

    وكان بودي أعرف حضرتك دكتوراة في أي علم 00 عشان تحلو المناقشة
    وبالتالي الشرشحة كما يحلو لك

    يبدو لي أنك إنسان سليط اللسان

    ومع هذا سأرد عليك في كل صغيرة وكبيرة

    وفتش براحتك وانخر كيفما تشاء فليس عندي ما اخبئه

    وأسألك سؤال 00
    لو أنك مريض 00 ماذا أنت صانع ؟؟ وإلى أين ستذهب ؟
    هل إلى طبيب أم إلى سباك ؟؟

    ولو أنك تريد بناء بيت 00 إلى أين ستذهب ؟؟
    هل إلى مهندس مباني 00 أم إلى طبيب ؟
    ولو ولو 00

    يا أخي اتق الله ولا تسب أحدا من العلماء
    فالعلماء ورثة الأنبياء

    وإليك الرد

  28. من قال لك أنني قلت أن هذه التأويلات من وحي خيالي

    أنت فقط ترمي اتهامات بالباطل

    أنا قلت أنني استعنت بالكثير من أنواع التفاسير وأخذت منها مايطمئن إليه قلبي

    ولم أقل أنها من تأليفي أو اختراعي 00 اتق الله فيما تنقله

    والرؤيا ثابتة بالقرآن والسنة

    ولو عندك اعتراض اسأل حضرتك أي عالم تستريح له 00 وانقل لي الرد

    مع أنك لاتحترم العلم ولا العلماء 00

    وإذا كان كلامي مش عاجبك دلني على من تريده حكما بيني وبينك

    أما أنك تشرشح وتصرخ وتولول وتدعي أنك حارس على الدين فهذا ليس صحيحا

    فقد قرأت معظم خناقاتك وخزعبلاتك 00 وخرجت منها جميعا مهزوما مدحورا 00
    عارف ليه لأن أسلوبك مليء بقاموس من قلة الأدب والشيطان يزين لك أفعالك القبيحة على نك تقوم بالتطهير
    أي تطهير من يدافع بشراسة عن أي شيء يخص النصارى

    وقل لي ماذا فعلت وماذا كانت ردة فعلك على من أهانوا النبي محمد صلى الله عليه وسلم

    أتحداك إذا كان لك رأي في هذا

    كل مايخصك هو الدفاع عن المعددين 00 ولما رأيت نفسك دخلت في حارة سد 00 انتقلت لموضوع آخر دون الانتهاء من الأول

    اتق الله وتب إليه وارجع إليه ولا تسب العلماء والمشايخ

    فلو أخطأ أحدهما فله أجر على اجتهاده

    وإن أصاب فله أجران

    وحسبنا الله ونعم الوكيل

  29. على فكرة
    عندما تريد الأدلة الشرعية ستجدها جاهزة فورا

    ولكن من يحكم بيني وبينك

    وأنا راض بالحكم طالما أنه مبني على أدلة من الكتاب والسنة

    أما أن تنصب نفسك خصما وحكما فلا وألف لا

    نريد توضيح الأمور للعامة والخاصة من الناس

    حتى لاينتشر سمك في الأبدان

  30. الغريب برضه ياعادل ان المضمون لايهمك حتى الان
    فقط الاشخاص
    —-
    وهى غلاسة علىمخلوقات الله
    ومش مهم الغلاسة والتزوير فى دين الله والكذب فيه بنسبة الخرافات اليه
    لانت شايفها غلاسة غيرك شافها انحياز مقبول لاختيار فكرى معين
    لكن مادمت انت مصمم لاسباب ما- ان تركز حصريا على الجانب الشخصة وتجاهل ماعداه
    خلينا نناقشه
    امتى بتيجى الغلاسة
    ———–
    ولو تابعت الامر لوجدت انى دائما ما اذهب للشخص واساله بكل ذوق وادب
    محمد رمضان سالته بدون اى غلاسة فى البداية عن المصدر
    قلجا الى الكذب والمناورات
    ثم الى الكذب والاتهامات
    وكانه حتما على هؤلاء الناس ان يلجاءوا الى الكذب ثم الى نفس المخطط
    لكنه مش مستعد ابدا يقول انا غلطان
    وده سر الجاذبية لهم عندى
    خلق الله الكذابين والمنافقين والملفقين
    انظر الى اكاذيبه المتتاليه وكانه يعد حبات السبحة
    شئ مغرى جدا
    ———–
    وانت بتسال ببساطة غريبة
    لماذا الان
    ببساطة لانه انا قراته عند اعادة النشر
    منذ ايام ولم اقراءة منذ سنة
    فانا اسف يعنى ع التاخير ياعم عادل
    واحترم دقة ملاحظتك
    ———-
    اما عن الحوار فهو يختلف عن الكذب والتلفيق
    واذا كنت تعتبر ماقام به الكذاب حوارا- فهذا شانك

  31. #
    اسماعيل العبد المرتضى قال:
    أبريل 29th, 2009 at 29 أبريل 2009 9:55 م

    هل هناك فائدة ترجى من فتح ملفات الأناجيل و ما هو منها باطل و ما هو صحيح
    ؟؟؟
    و هل فتحها يود بنفع عام
    ؟؟؟
    ===================================

    عزيزي أرى أنه لا فائدة ترجى من هذا الكلام لأنه سيؤدي فقط الى زيادة في العنصرية والكراهية الدينية

    ونحن بحاجة الى الاجتماع على مبادئ انسانية توحد كل البشر

    الفائدة الحقيقية قد تأتي لو كانت النية من البحث هي المعرفة والتفكر, وهنا تتحقق هذه النية عندما يبقى البحث فردي وشخصي…

    يعني أنا أروح أقرأ وأعمل أبحاث وأفكر مع نفسي لأقتنع بديني أو بدين غيري بيني وبين نفسي

    أنا مثلا كنت مسلم لأني ولدت لعائلة مسلمة وبعد ان أكملت يمكن العاشرة أو ال11 أصبحت مسلما لأني اقتنعت بهذا الدين..وعندما كبرت أكثر وتعلمت أصبحت مسلما لأني رأيت معجزات الله العلمية….والخ

    يعني هلأ لن يغير نظرتي لديني أي شيء لأني أصلا مسلم عن دراسة وقناعة وتفكر ومقارنة والخ

    ولكني أقرأ في الأناجيل والعهود القديمة والحديثة وأزور معابد لأديان لا تنتمي الى الأديان السماوية أصلا وأود أهلها وأشاركهم أفكارهم وأقرؤها والخ

    حبا بمعرفتها وفضولا للتفكر بها والخ

    معرفش اذا وضحت الصورة….

    تحياتي
    اسماعيل المرتضى
    #
    اسماعيل العبد المرتضى قال:
    أبريل 29th, 2009 at 29 أبريل 2009 10:02 م

    للكل الحق بان ينشر فكره ولكنه يجب أن يتحمل تبعات نشر هذا الفكر

    وأن يتقبل أنه لن يجد نسخا فكرية منه عند الجميع
    وأنه سيجد معارضين
    ومقتنعين
    ومشككين
    وحياديين

    ويقتنع أنه ليس من السهل أبدا أن تضحك على كل الناس بكلمتين ولو كانوا كلمتين حق
    فليس كل الناس على حق أصلا

    والخ
    الخ
    الخ

    ولو سالني أحد عن مصدر كلامي … ساكون أكثر من سعيد بتحديده او نقاشه…..

    مناقشة الديان وتثبيت بعضها وتفنيد الآخر هو أكبر خطأ تاريخي نقع به نحن المجتمعات الآن

    لأننا نجري جريا الى هلاكنا بهذا…..ومن باب أولى أن يلتفت كل انسان الى دينه الشخصي وعلاقته الشخصية بربه

    نحنا مازلنا نناقش الأديان وغيرنا وصل الى المريخ ويتناقش مع مخلوقات أخرى………….

    يعني والله شيء غريب يستحق الدراسة….
    تحياتي الى صاحب المدونة والى كل الأخوة والأخوات
    اسماعيل المرتضى

  32. محمد رمضان
    يعنى الخلاصة ان الكلام المنشور فى الادراج- من الترمس للحمار اللى بينكح الناس فى احلامهم- هى من وجهة نظرك من الدين ومن القران والسنة

    طيب ماهو ده محور اعتراضى
    انت بتكذب تقول ان ده من الاسلام- تمام زى اوريجانوس ومواقع التشنيع على الاسلام
    وانا ادعى انك كذاب
    انت بتقول عندك ادلة شرعية
    وانا باقول لك هاتها والا تبقى كذاب
    والقارئ هو الحكم
    هات دليل على اى سطر مما سبق انه من الدين او من الكتاب والسنة-
    والا هناديك كل يوم ياكذاب ياملفق
    والله انا لم ارى احدا يسئ للاسلام الا امثالك من شيوخ البانجو
    وردودى عليك هى نفس ردودى على اورجانوس-الذى يكذب مثلك ويلفق ليسئ للاسلام بالكذب
    انت اشنع منه
    انا نشرت عشر مقالات فى الرد على اوريجانوس الكذاب
    ونعته بالكذاب مثلك
    وسبب النعت اننى سالته مثلا عن دليل- عما يذب- فلم ياتى به
    وانا سالتك عدة اسئلة فى مدونة عادل سعيد ومنها ادعاءك الحقير انى ادافع عن المسيحيين شركاء الوطن
    قلت لك هات هات دليل على ذلك
    فلم تاتى بدليل
    انا عندى مقالات كتيرة للرد على من يهاجمون الاسلام وينسبون اليه القاذورات- مثل مافعلت انت
    فهل انت كذاب لتتدعى انى لم ارد على من اساءوا للاسلام
    وعندى اتلكذاب كذاب بغض النظر عن دينه
    انت تكذب وتلفق للاسلام القاذورات وهو ايضا يفعل ذلك
    مالفرق انه مسيحى وانت مسلم
    انتم الاثني كذابين ومرضى
    الفرق انه مريض وكذاب ويحض على الكراهية بس
    انما انت مريض وكذاب وتدعى انك من المشايخ
    فاكاذيبك وقاذوراتك التى تنسبها للاسلام اعظم تشنيعا
    وهانت تتوعد بالدليل على ان كلام الحشاشين اللى نسبته انت للاسلام هو من الاسلام
    فان لم تاتى يدليل-فانت كذاب
    انت تعتبر نفسك من المشايخ
    واقول لك ان الكذب على الاسلام- تاثيرالبانجو ليس من الدين فى شئ
    وتسالنى هل انا حامى حمى الدين الاسلامى- بعد ان اتهمتنى بانى ادافع عن المسيحية
    اى تناقض
    والرد لا
    انا مش كذاب مثلك لادعى انى شيخ
    نا انسان مسلم عادى
    لكن لى مزاج افضح الكذابين
    انت تدعى انك نقلت من تفاسير
    والحقيقة انك عملت كوبى بيست من المنتديات
    فلاتكذب
    اما ان تكون نفسك استراحت للحمار اللى بينكح الناس فى احلامهم- فانا اعرف ان نفسك فعلا جديرة بهذا الاختيار
    وساولى نشر مااختارته نفسك- فى مقالات متتالية-لنعرف ماهيتها من اختياراتها
    اما ان تتبجح بانك من العلماء والمشايخ
    بئس المشايخ ياشيخ
    فضحتمونا يامشايخ
    هو كل واحد ضرب له ماجستير من جامعة تورابورا- هيقول انا علماء
    بلا وكسة

  33. وعلى فكرة الأخ اسماعيل العبد المرتضي كان له نفس الرأي الذي وضعه في مدونتكم ( آخر تعليق )
    قال أنا مع الفيل فيما طرح وأنا متأكد أنه لم يقرأ شيئا عن موضوعي 00 دي تقريبا اتفاقية
    المهم هذه الزيارة أفادتني كثيرا للتعرف على بعض المدونين
    ==============================================

    عزيزي محمد رمضان المحترم
    أولا يا عزيزي محمد أنت تقول أنك متأكد أنني لم أقرأ شيئا…..
    جميل جدا
    اذا لا تحزن من هرطقات انسان لا يقرأ شيئا…….

    موضوع الاتفاقية الذي تتحدث عنه يذكرني بمثل يقول (اغلبوهم بالصوت), يعني والله العظيم شي بيضحك….

    أنت يا رجل تتحدث من كل عقلك ؟؟؟؟؟
    حقا أنت رقم 2 في ظرف يومين من (رجال الدين) الذين يجعلونني دائما أتأكد أنني كنت على صواب عندما قلت أنكم بياعين كلام(بدون تعميم)….

    يا سيدي الكريم (صدقني حبيتك من قلبي), أن الفيل وأنا لا نعرف بعضنا بشكل شخصي
    وعمري ما راسلته ولا راسلني
    ولا أعرفه ولا يعرفني
    وأنا أصلا الفيل كله على بعضه ممكن أختلف معاه وممكن أتفق معاه…وانت كمان مثله يعني….

    يعني انتوا بتكونوا مليون مدون وكلكم (من غير قراءة كمان) بتساندوا في بعض ونازلين مدح ومدح ودعوات والخ في بعض وماحدش كلمكم, وواحد يقلك يا شيخي أنا بموت فيك, والثاني بيطلب رأيك السديد بهل ينام على ايده الشمال ولا جنبه اليمين, والثالث بيقولك أفاد الله بك المسلمين وكأنكم اخترعتم الذرة ولا يعني صنعتوا لنا حاجة نستفيد منها…..

    وجيت علي أنا لأني انسان حر وشريف وأقول ما في جعبتي دون خوف وتململ ولأني لا أدعي النبوة ولا الكرامات ولا العلم وبتقول إني عامل (رباطية) مع الفيل عليكم….
    يعني أنا مثلا برأيك لا أملك شخصية ولا كيان ولا فكر وتابع مثلا؟؟؟
    ولا برأيك مثلا إن كلامك منزل من السماء لأنه عن الدين الاسلامي (الذي أنتمي اليه) وتعتبر أن مجرد موضوع المقالة يوجب علي أنا مثلا أن أحترمك أو أتوافق معك بالغصب يعني…..

    مش فاهمك؟

    وباعتبار أني مثلا انسان لا أقرأ , أيتوجب عليك كشخص متفقه بالدين أن تنفرني منك ومن كلامك ولا تكلمني بالتي هي أحسن فان لم أقبل فانك لن تهدي من أحببت؟؟؟؟؟؟؟

    فعلا تستحق الدراسة يا أخي
    وأقول بصدق إني حبيتك من قلبي كمان
    يا رب يكثر من أمثالكم علشان نلاقي حاجة نتفكر فيها شوي….

    تحياتي يا عزيزي الشيخ محمد….
    ورجاءا..أتمنى منك يعني إنك تهديني للصواب..واعتبرني (ضال السبيل) واكسب فيني ثواب….ومتل ما منقول بلبنان (افرقنا بريحة طيبة)…

  34. فيل لو سمحت متكلمنيش ولا أكلمك ولا تقربلي ولا أقربلك خطيبي بيغار علي, ومامي بتقولي مكلمش غرباء وفيلة وبتاع دنا بخاف من الكلب….يقوم يطلعلي أسد ا

  35. اقرا المقال الجديد ياسماعيل
    دى عيال ضريبة بانجو
    ومستغرقين فى الامراض النفسية
    رضوا عنها ورضيت عنهم
    يختبئون فى ستار الدين
    ويتهمون كل من انتقدهم بانه ضد الدين

  36. وارجوك ماتزعلش من محمد رمضان ونرفزته
    انا علمت من مصادر موثوقة مقربة منه انه عنده ظروف اليومين دول
    وبيقول حاسس بحاجة تقيله كابسة على مرواح قلبه مش عارف هى ايه
    ربنا ما يورى حد
    بيسلط ابدان على ابدان

  37. ياعم إنتا ملكش حل
    دى مش مدونة، دى تحفة تدوينية
    باينى ح أبلط عندك
    عندى كام حلم للشيخ محمد يفسرهملى
    ربنا يسعدك
    ضحكتنى مع إن همومى قااااااد كده

  38. كنت سمعت إشاعة
    إن الفيل من أذكى المخلوقات
    النهارده بس إتأكدت إنها حقيقة
    معرفش إزاى تهت عن مدونتك المده دى كلها
    دى زياره أولى تتبعها زيارات متتابعه متتاليه
    لازم أبدأ معاك من أول إدراج
    تقبل مرورى
    تحياتى

  39. kokh
    الفيل غلباااان

  40. شادى شان
    مش قوى كده

  41. وجدت رقم يظهر علي شاشة التليفون المحمول الخاص بي يسبقه كود غزة إستبشرت خيراً وجاء الصوت من الطرف الأخر أنا أخوك معاذ العمور أتحدث معك بشأن الشاب الفلسطيني أيمن نوفل الذي يقبع في معتقلات النظام المصري منذعام ونصف وأمه وزوجته وأولاده الستة يموتون كل يوم حرقاً وشوقاً عليه وأريدك يا أخي أن تتعاون معنا عن طريق المراكز الحقوقية للإفراج عنه …
    رديت علي الأستاذ معاذ بأن يراسلني علي الإيميل ويرسل لي ظروف إعتقال أيمن نوفل وصورته وبيانات عنه ..لم يمضي يومين حتي أتصل بي معاذ العمور مرة أخري وقال لي الصور والبيانات علي إيميلك … وهذا نص الإيميل :

    ايمن نوفل
    متزوج وله ستة أبناء
    من سكان قطاع غزة المنطقة الوسطى
    يبلغ من العمر 30 سنة
    أعتقل في أثناء شراءه لبعض الحاجيات في منطقة العريش
    تم تعيين المحامي محمود رفعت له لكن تم التحقيق مع المحامي بسبب استلامه لقضية أيمن ،، أيمن يعاني الان من العديد من الأمراض
    ولم يتسنى لأي شخص أن يتحدث إليه

    أريدك أن تراسلني على هذا الايميل أرجوا ن تتعاونوا معنا
    نعم لحرية البطل أيمن نوفل المعتقل لدي أجهزة الأمن المصري
    هل يكرم أهل غزة هكذا ..؟؟؟
    لماذا يعتقل أيمن هل لأنه أبن فلسطين وغزة الحبيبية …
    كل الحرية لأيمن نوفل ))

    لم أفاجئ بإعتقال شاب فلسطيني من أهل غزة سواء دخل العريش لشراء متطلبات العيش أو لأسباب أخري لكن لماذا الاعتقال …؟
    لماذا لا توجد شفافية ويتم محاكمته والإعلان عن مكانه وعن جرمه …هذا لو أجرم أصلاً …!
    بكل صدق التعاطي والتعامل مع أهلنا في غزة يتم بطريقة عجيبة وغريبة ….المفروض أن الاعتقال يكون لأبناء الوطن فقط من المصريين ..!!
    لماذا الاعتقال (مالتي إنترناشونال) علي أهل غزة الغلابة فقط …؟
    هل لأن ليس لهؤلاء إلا الله ….وكفي بالله ولياً وهو ناصرهم …
    الحرية لأيمن نوفل تماماً كما حصل الشاذ مصراتي والجاسوس عزام علي حريتهم ..!!

  42. الفيل وما أدراك ما الفيل
    ياه يا دكتور ايه المناظرات
    الحامية جدا”دى :والله عندك
    حق بقى حمير تنكح الناس فى المنام
    واللى بيمص كوارع يبقى بياكل مال اليتيم
    طيب اللى بيحلم كل يوم انه نايم على الشجرة
    يبقى ايه،على رايك عايزين المصدر علشان نجيبه ونريح نفسنا من السؤال واهو كل واحد يبقى عنده المرجع يدور براحته ويمكن لما يتعمق شويه تبقى سبوبة حلوة .وينزل بمدونة ويبقى عندنا تنين
    وتحصل البركة
    حقيقى هوة كلام مالوش لزمة بس نلتفت للاهم ونشوف مشاكلنا وندور على حلول يمكن حد يبص علينا ويطلع بقكرة.
    بس ارجع واقول سيدنا يوسف كان يفسر الاحلام هداية من عند ربه
    ليمكنه من الحكم.د
    تحياتى اليك ايها الفيل
    وانا عندك على طول
    فلا عجب ان تكون صاحب المليونية

  43. حمدى
    الفيل حالة واقعية وليست شخص
    يعنى مش انا صاحب المدونة اللى محمد الشرقاوى هو نفسه الفيل
    فيه فروق كتيرة
    ويمكن زمان نشرنا خناقة رهيبة- للناس المؤدبين الايس كريم اللى مابيحبوش الخناقات
    نشرنا زمان خناقة بين محمد الشرقاوى والفيل
    الناس فكروها لعبة
    مع انها كانت الخناقة الوحيدة الحقيقية اللى نشرت فى مدونتى وباقى الخناقات كانت مجرد شهيصات كاشفة لتناقضات فكرية ثقافة فى مجتمعنا
    لان انا محمد الشرقاوى صاحب المدونة-اللى عمل المدونة- مش عاجبه المدونه ولا بعض ماينشر فيها بل واشجب واستنكر كتير مما نشره الفيل
    المهم ان الفيل طردنى انا صاحب المدونة محمد الشرقاوى وانطلق يبرطع فيهاغصبا واقتدارا وقام بتغيير كلمة السر
    وزى مانت شايف مش قادر ادخل غير كمعلق
    الفيل -من كرم اخلاقه- بيسمح لى بالتعليق فقط
    وقال بيقول لو لقى كلامى يستحق النشر فى ادراج فسينقله من خانة التعليقات الى مقال
    طبعا انا مش ساكت على الموضوع ده
    حاولت وباحاول تصحيح الوضع
    فكرت فى التحالف مع المدونيين اللى اخذوا على عاتقهم القضاء على الفيل واغلاق مدونته
    تصور- تشككوا فى اخلاصى ورفضوا
    لكن الايام بيننا
    وماضاع حق ورائه مطالب



اكتب تعليــقك

Add to Google Reader or Homepage










 Religion Blogs Blog Flux Directory Find Blogs in the Blog Directory  دليل سلطان للمواقع الإسلامية دوّن - ملتقى المدونين العرب Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?


Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!


<a href="http://freewebsubmission.com">

<img src="http://freewebsubmission.com/images/fwsbutton7.gif" width="88" height="31" border="0" alt="Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!"></a>