Yahoo!


وكمان مدونة جديدة!!!! وشقة جديدة ع النيل غير شقة الجيزة 

ونفتح الشقتين على بعض .....

عشان الفيل يرمح و يبرطع براحته !!!!

والهوا البحرى  يشهيص الكتوبة من غير حاسوبة

وابقوا تعالوا

العنوان سهل

انت بس قول الفيل اى عيل صغير يجيبك للشقة الجديدة
http://hadoota2.maktoobblog.com/



above

 

انجيل برنابا والاذان فوق سطح القمر

كتبهاالفيل--النت بتتكلم عربى ، في 24 أبريل 2009 الساعة: 11:53 ص

  

محمد رمضان

كنت اتمنى ان تلتزم موضوع المناقشة بدلا من التجول على المدونات لايداع استغاثة الحقونى يامدونيين الفيل بيتهمنىأ للفيل صاحب مدونة ( النت بتتكلم عربي )
وقام بنشر إدراجي الخاص بإنجيل برنابا على سبيل التشكيك

طيب  انت تعتبره تشكيك وانا اعتبره تحقق

واول شئ

اول شئ نضبط المصدر

انا باتكلم استنادا الى النصوص المتاحة على النت ويمكن ايجادها بالبحث- برناباPDF

وهى ترجمة خليل سعادة

انت بتقول انك اقتبست من النسخة المصرية لانجيل برنابا

وانا نفسى بس تقول لنا هل اقتبست من كتاب ام من النت

يعنى تقول لنا المصدر المباشر اللى اقتبست منه ام اقتبست من ناقل لناقل

لان النصوص المتاحة على النت عدد صفحاتها اقل من 300

وانت بتقول صفحة 300 وشوية

وهنا نطلب ضبط المصدر حتى نكون جميعا متحققين مما نقول

لان النص اللى على النت مختلف عما اقتبسته انت

ونريد ضبط النص المقتبس -حتى يكون كلامنا عن نفس الشئ

ولو انك نقلت عن النسخة المصرية كما تقول لاكتشفت انه مفيش حاجة اسمها النسخة المصرية

فيه حاج اسمها ترجمة للعربية-مش نسخة- قام بها خليل سعادة على نفقة رشيد رضا صاحب المنار

وهى ترجمة عن الانجليزية

عن نص وثيقة  اصلية بالايطالية تبت بالعصور الوسطى عليها هوامش باللغة العربية منسوبا الى برنابا

هذة الوثيقة تحمل رواية لنبوة المسيح تتضمن انكارا لالوهيته وتقدمه كنبى وتخالف معتقدات الكنيسة مما دفع الكنيسة الى تكذيبه لمخالفته عقيدتها  وهذا شانها

بل-وهذا مايخصنا هنا- انه يبشر بالمسيح القادم بعده-المسيا- على اساس انه  المسيح الذى يحكى عنه الانجيل مش المسيح وان المسيح لسه هييجى

باشارات هى نفس ماقاله يوحنا المعمدان السابق للمسيح عندما سالوه هل انت المسيح- فقال- عن قدوم الذى انا لست مستحقا ان اربط حزام حذائه

وتوجد اشارات لهذا -المسيا - القادم بكلمات متعددة منها لفظPARACLETE

والتى ترجمت-ربما- استحبابا-الى- محمد- وهذة الترجمة ربما يمكن تفهمها فى اطار طبيعة الوثيقة التى كتبت فى عصر متاخر وفيها تداخل واضح لماهو اسلامى مع ماهو يهودى وماهو مسيحىانظر الصورة المتاحة لاحدى الصفحات اسقل المقال

فلو كان كلامك عن ورود اسم الرسول محمد(ص) فى الترجمة العبربية من الانجليزية -لوجدت ان الاصل الانجليزى يعتمد ترجمة PARACLETE عن الايطالية وهنا ربما  يمكننا ان ننظر فى ترجمتها هكذا من نص انجليزى

 

  • وفى كل حال وكى نتجاوز -اذا شئت
  • فانا اتساءل عن -ماهو المطلوب اثباته من ترجمة كلمةPARACLETE الى محمد

    مالذى يمكن ان نحصل عليه من ترجمة كهذة
    وهل يمكن اتخاذ قرينة استدلالية استنتاجية كالنص المبشر فى الوثيقة -هل يصح اتخاذه كاساس لموقف كالذى اعلنته انت متحديا- اعتمادا على ملابسات تاريخية-فى الوثيقة وملابسات فى الترجمة

    طيب

    احيلك مبدئيا الى مقدمة رشيد رضا للترجمة العربية-كى نفهم اصل الملابسات من وجهة نظره

    ————————–

    http://ar.wikisource.org/wiki/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D

    ———————————

    ظهرت هذه النسخة في نور الحرية المتألق في تلك البلاد، وكانت موضع اهتمام العلماء وعنايتهم، وموضوع بحثهم واجتهادهم، وانبرى بعض فضلاء الإنكليز في العام الماضي لترجمتها بالإنكليزية، وتعمم نشرها وقد أهديت إلينا نسخة منها عند نشرها، فرأينا أنه يجب أن لا يكون حظ قراء العربية منها أقل من حظ قراء الإنكليزية، فكاشفنا بذلك صديقنا الدكتور خليل سعادة، فوافقت رغبته رغبتنا، وترجم النسخة بالعربية ترجمةً حرفيةً، وباشرنا طبعها بعد معارضتها معه على الأصل؛ لأجل الدقة في تصحيحها.

    بحث علماء أوربا في هذه النسخة، وكتبوا في شأنها فصولا طويلةً لخصها الدكتور سعادة في مقدمته، فمن مباحثهم ما هو علمي دقيق ككلامهم في نوع ورقها وتجليدها ولغتها، ومنها ما هو من قبيل الخَرص والتخمين، كأقوالهم في الكاتب الأول لها، والزمن الذي كتبت فيه، وتبعهم في مثل هذا البحث أصحاب مجلتي المقتطف والهلال.

    ويجب أن ننبه في هذا المقام على قاعدة من قواعد البحث الفلسفية، وأصل من أصوله العقلية، وهي قاعدة إطلاق البحث أو بنائه على رأسه ولو مفروضًا. فإن كثيرًا من الباحثين يبنون أبحاثهم على فرضٍ يتخذونه قاعدةً مسلمةً، وربما كان فاسدًا فيجيء كل ما بني عليه مثله؛ لأن ما بُنِيَ على الفاسد فاسد حتمًا.

    مثال هذا ما امتحن به بعض الفلاسفة تلاميذه، وهو أنه عمد إلى جرة كانت في الشمس، فقلبها من غير أن يروه، ودعاهم، فقال: إني أرى وجه هذه الجرة المقابل للشمس باردًا. ثم قلبها ولمس الجانب الآخر معهم، فإذا هو سخن؛ فطالبهم بعلة ذلك، فطفقوا ينتحلون العلل وهو يردها، ولما سألوه عن رأيه في ذلك قال: إنه يجب أن يتثبت من صحة الشيء أولا، ثم يبحث عن علته. وكون الجانب المقابل للشمس من هذه الجرة باردًا، والجانب المقابل للأرض سخنًا غير صحيح، بل قلبتها أنا لأختبر فطنتكم.

    وكذلك فعل بعض الباحثين في إنجيل برنابا، فرضوا أنه من وضع بعض المسلمين، ثم حاروا في حزر تعيين واضعه، هل هو غربي أم شرقي، عربي أم عجمي، قديم أم حادث. وما قال أحد فيه قولا إلا وجد من الباحثين من يفنده حتى رأى الدكتور سعادة بعد الاطلاع على تلك الأقوال أن الأقرب إلى التصور أن يكون كاتبه يهوديًّا أندلسيًّا من أهل القرون الوسطى تنصر، ثم دخل الإسلام، وأتقن اللغة العربية، وعرف القرآن والسنة حق المعرفة بعد الإحاطة بكتب العهد العتيق والجديد، واستدل على هذا الفرض بعلمه الواسع بأسفار العهد القديم، وموافقة التلمود، وإحاطته بالعهد الجديد، وغفل عن عزوه إلى كتب العهدين ما لا يوجد في نسخها التي عرفت في القرون الوسطى، وهي التي بين أيدينا الآن؛ كعزو قصة هوشع وحجي إلى كتاب دانيال، وعن مخالفته لها أحيانًا في مسائل أخرى، ولو كان من أهل القرون الوسطى وما بعدها لَمَا وقع في هذا الغلط الظاهر مع علمه الواسع.

    واستدل أيضا بموافقة بعض مباحثه للقرآن والأحاديث، وما كل ما وافق شيئًا في بعض مباحثه يكون مأخوذًا منه وإلا لزم أن تكون التوراة مأخوذة من شريعة حمورابي لا وحيًا من الله لموسى عليه السلام.

    على أن معظم مباحث هذا الإنجيل لم تكن معروفة عند أحد من المسلمين، وأسلوبه في التعبير بعيد جدًّا من أساليب المسلمين عامَّةً والعرب منهم خاصَّةً، كما بين بعض القسيسين في مجلة دينية، وأي مسلم يذكر الله ولا يثني عليه، والأنبياء ولا يصلي عليهم، ويسمي الملائكة بغير الأسماء الواردة في الكتاب والسنة.

    وقد كانت مسألة اليوبيل أقوى الشبهات عندي على كون كاتبه من أهل القرون المتوسطة، لا من قرن المسيح حتى بين الدكتور سعادة ضعفها بدقة نظره، فلم يبق للباحثين دليل يعوَّل عليه في هذا المقام، فإن موافقة بعض ما فيه لبعض ما ورد في شعر دانتي يمكن أن يعلل بأن دانتي اطلع عليه وأخذ منه إن لم يكن ذلك من قبيل توارد الخواطر.

    أما الهوامش العربية التي وجدت على النسخة، فيحتمل أن تكون للراهب فرمرينو الذي اكتشف هذا الإنجيل في مكتبة البابا بأن يكون دخوله في الإسلام حمله على تعلم العربية، حتى كان مبلغ علمه فيها أن يترجم بعض الجمل بعبارة سقيمة تغلب عليها العجمة، وما فيه من العبارات الصحيحة على قلتها لا ينافي ذلك، فإن كل من يتعلم لغة أجنبية في سِنّ الكبر تكون كتابته فيها لأول العهد من هذا القبيل: صواب قليل، وخطأ كثير على أن أكثر العبارات الصحيحة في هذه الهوامش منقول من القرآن أو بعض الكتب العربية التي يمكن أن يكون قد اطلع عليها الكاتب.

    ويحتمل أن يكون بعض القسوس أو من هم على شاكلتهم قد تعلم العربية؛ ليتبين هل فيها مصادر لهذا الإنجيل يمكن إرجاعه إليها. ويرجح هذا الاحتمال تسميته الفصول سورًا تشبيهًا له بالقرآن، أمّا عزو هذه الهوامش إلى مسلم عريق في الإسلام فخطأ لا يحتمل الصواب؛ إذ لا يوجد مسلم عربي ولا عجمي يطلق لفظ السور على غير القرآن، أو يقول: ( الله سبحان )، كما جاء في مواضع منها هامش ص 141 و 16؛ لأن كلمة ( سبحان الله ) مما يحفظه كل مسلم من أذكار دينه، أو يقول: ميخائيل بدل ميكائيل، ويجهل اسم إسرافيل فيسميه أوريل أو أورفائيل، أو يقول: إن السموات أكثر من سبع، وإن العدد لا مفهومَ له. كما قال علماء الأصول. ولذلك أمثلة أخرى أضف إليها عدم اطلاع علماء المسلمين في الأندلس وغيرها على هذا الإنجيل، كما حققه الدكتور مرجليوث مؤيدًا تحقيقه بخلو كتب المسلمين الذين ردوا على النصارى من ذكره، وناهيك بابن حزم الأندلسي وابن تيمية المشرقي، فقد كانا أوسع علماء المسلمين في الغرب والشرق اطلاعًا كما يعلم من كتبهما، ولم يذكرا في ردهما على النصارى هذا الإنجيل.

    بقى أمر يستنكره الباحثون في هذا الإنجيل بحثًا علميًّا لا دينيًّا أشد الاستنكار وهو تصريحه باسم ( النبي محمد ) عليه الصلاة والسلام قائلين: لا يعقل أن يكون ذلك كتب قبل ظهور الإسلام؛ إذ المعهود في البشارات أن تكون بالكنايات والإشارات، والعريقون في الدين لا يرون مثل ذلك مستنكرًا في خبر الوحي. وقد نقل الشيخ محمد بيرم عن رحّالة إنكليزي أنه رأى في دار الكتب البابوية في الفاتيكان نسخة من الإنجيل مكتوبة بالقلم الحِمْيَرِيّ قبل بعثة النبي ، وفيها يقول المسيح: ( ومُبَشِّرًا برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد )، وذلك موافق لنص القرآن بالحرف، ولكن لم ينقل عن أحد من المسلمين أنه رأى شيئًا من هذه الأناجيل التي فيها البشارات الصريحة، فيظهر أن في مكتبة الفاتيكان من بقايا تلك الأناجيل، والكتب التي كانت ممنوعة في القرون الأولى ما لو ظهر لأزال كل شبهة عن إنجيل برنابا وغيره.

    على أنه لا يبعد أن يكون مترجم برنابا باللغة الإيطالية قد ذكر اسم ( محمد ) ترجمة، وأنه في الأصل الذي ترجم هو عنه قد ذكر بلفظ يفيد معناه كلفظ البارقليط ومثل هذا التساهل معهود عند المسيحيين في الترجمة، كما بيّنه الشيخ ( رحمة الله ) للشواهد الكثيرة من كتبهم في الأمر السابع من المسلك السادس من الباب السادس من كتابه ( إظهار الحق ) وزاده بعد ذلك بيانًا في البشارة الثامنة عشر.

    ولا يحسبن القارئ المسلم أن علماء أوربا وبعض علماء بلادنا كالدكتور سعادة، وأصحاب المقتطف والهلال يظهرون الريب في هذا الإنجيل الموافق في أصول تعاليمه للإسلام تعصّبًا للنصرانية؛ فإن الزمن الذي كان التعصب فيه يحمل العلماء على طمس الحقائق التاريخية وغيرها قد مضى.

    وقد بحث علماء أوربا مثل هذه المباحث في الأناجيل الأربعة، فبينوا أنه لا يُعْرَف مَتَى كُتِبَتْ، ولا بأيّ لغة أُلّفت، وقال بعضهم: إن مؤلفيهاغير معروفين، واتهم بعضُهم بولصَ بوَضْع أكثرها، كما ترى في دائرة المعارف الفرنسية وغيرها، بل منهم من جعل أصول تعاليمها مأخوذ من الأديان الوثنية.

    أكثر العلماء في هذا العصر أحرار مستقلون في مباحثهم إلا من غلب عليه التقليد الديني أو مصانعة المتدينين؛ ألا ترى أن الدكتور مرجليوث الإنكليزي هو الذي دحض شبهة من قال: إن لهذا الإنجيل أصلا عربيًّا، وإنه من وضْع المسلمين، وإن الدكتور سعادة هو الذي فنّد رأي المستدل على كونه من وضع القرون الوسطى بما فيه من ذكر كون اليوبيل كل مائة سنة، وإن أصحاب المقتطف يجوزون أن يكون له أصل ترجمت عنه النسخة الإيطالية، ويحثون على البحث عنها، فأمثال أولئك العلماء يجب احترام رأيهم، وإن لم يكن دليله واضحًا وتعليله ظاهرًا.

    ومن لاحظ أن بعض القسيسين يجعلون العمدة في إثبات الأناجيل الأربعة ما فيها من التعاليم الأدبية العالية، ثم قرأ تعاليم إنجيل برنابا يظهر له مكانه العالي في تعاليمه الإلهية والأدبية. فإذا صرفنا النظر عن فائدته التاريخية، وعن حكمه لنا في المسائل الثلاث الخلافية: التوحيد، وعدم صلب المسيح، ونبوة محمد - فحَسْبنا باعثًا على طبعه وراء قيمته التاريخية ما فيه من المواعظ والحكم والآداب وأحاسن التعاليم، والله يهدي من يشاء إلى صراط مستقيم.

    القاهرة في21صفر سنة1326

    محمد رشيد رضا الحسيني

    منشئ المنار

    ——-انتهى

  • ————————————–

    دى صورة متاحة من الوثيقة الايطالية اللى الكلام عنها والمصدر مكتوب اسفل الوثيقة وهو موقع تكلا

أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : النت لو عطشانة | أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

43 تعليق على “انجيل برنابا والاذان فوق سطح القمر”

  1. جاللك يامحمد

  2. ماهو في مسيحيين بيقولو ان عندهم ان سيدنا النبي عيسى موجود عندهم انو نبي زي ما قال ربنا في القرآن والله في منهم قالولي كده
    يبقى الكلام ده موجود عندهم اكيد ولو ماكنش كلهم

  3. جالي يامحمد

  4. الفيل ينفع ليه بقى عشان هم عارفين كتبهم ومادام في منهم بيقولو كده زي ما قالولي يبقى اكيد اكيد موجود دا اللي انا اولتو
    انما فين بالظبط الحقيقه يعني ماعرفش لسه

    وكلامك ان لازم يكون واضح ومحدد اوي ده كلام صحيح لازم كده
    وبرضو يعني الراجل جاب كتير و وصل لغاية البلاطه بتاعت النمسا
    ونشوف لسه حيجيب ايه

  5. علشان خاطر عيونك -ينفع يانظيرة
    ينفع
    بس فى مجال
    ما قال لى وقلت له -ياعوازل فلفلوا
    وبجد لو محمد رمضان نشر اقتباسه على هذا الاساس
    ولو هو قال انه نشرها من باب- ماقال لى وقلت له ياعوازل فلفلوا
    بجد ماكنتش علقت ع الموضوع
    لكن موضوع وصول محمد رمضان الى بلاطة النمسا دى - شديدة
    يظهر انك بتلونى علينا واحنا مش واخدين بالنا
    عموما انا سعيد ان الموضوع اصبح على بلاطة

  6. الفيل فين التلوين ده كلامي واضح ومحدد اوي بقول يبقى اكيد موجود عشان هم بيعرفو كتبهم واولتلك

    وكلامك ان لازم يكون واضح ومحدد اوي ده كلام صحيح لازم كده

    يبقى مفيش تلوين

    شوف بقى مين اللي بيلون دا انت اللي بتقول مش حتدفع الفرق من جيبك
    ان كان رسول او من روح الله
    ده كلام ده

    ازاي بقى ماهو مفيش فرق من اصلو
    ما الاتنين ربنا ذكرهم في القرآن الكريم لسيدنا النبي عيسى

    وبقيت انا اللي بلون وانا اللي فلفلو

    ربنا موجود

    يارب

  7. دا انت اللي بتقول مش حتدفع الفرق من جيبك
    ايوه الله مش هادفع الفرق من جيبى

  8. الفيل صباح الخير انت ماحطيتش هنا التعليق الجديد بتاعك الكلام كويس نشوف محمد ح يقول ايه
    بس برضو كلامك فيه تجني

    ربنا يكرمك

  9. ماهو المشكلة يانظيرة انك لما تقولى ان الكلام فيه تجنى
    ونظرا لان عقل يعمل مستقلا كيميائيا وكهربائيا عن عقلك
    فيبقى لازم تقولى لى فين التجنى ده وفى اى سطر
    يمكن اخد بالى
    لانى وانا باكتبه- كنت فاكر- والله العظيم انه مفيهوش تجنى
    وطبعا ممكن ان حتة تجنى تفلت من اى حد غصبا عنه
    فلو عاوزة تنبهينى الى اى حتة تجنى فلتت- ياريت تحدديها لى-نصا مش استنتاجا
    اما اذا كنت بتقولى تجنى- كده احتياطيا- لغاية مانشوف محمد رمضان هيقول ايه
    او ان الكلام كويس بس انا مش عاوزة اقول ان كلام كويس لاحسن محمد رمضان يقول انه مش كويس ويبقى انت لم تعملى احتياطاتك
    عموما
    اقسم لك انى عاجبنى طريقتك دى جدا-وطريقتك فى التعليق عموما
    90 فى المائة من شعوبنا العربية بتفكر بالاسلوب ده وهو ما يجعل نظيرة-امرا هاما جدا فى مكتوب واتوقع لها مستقبل هائل
    فقدرتك على الوصول الى كتابة هذا الاداء واسلوب التفكير والانفعال- معجزة
    كل ما ارجوه هو التركيز فى استثمار هذة الطريقة فى الكتابة لانه ممكن يطلع منها شغل كبير جدا

  10. نظيرة تمثل طرفا كاشفا من تفكير القراء اللى هم طرف اساسى غائب فى مكتوب- لا احد يمثلة
    القارئ غائب فى مكتوب لان كلنا كتاب عظام
    ولان كلنا عظام - فلم يعد بيننا من هو عادى وبسيط وتلقائى
    وهنا تاتى نظيرة لتمثل الاغلبية الصامتة عندما تتكلم وتنفعل

  11. انا عاجبنى موقف نظيرة اللى بمعنىانه
    ياما القمر ع الباب
    نور قناديله
    يامه ارد الباب
    والا اناديله
    اناديله يامه امه

  12. او بمعنىانه
    يامه ياهوايا
    الهوا طير ضافيرى
    ايه قصده معايا يامه

  13. باختصار
    ا-انا ضد ربط تاييد الاسلام باسلوب تبنى الخزعبلات والخرافات والغاء العقل وهو نفس ماعترض عليه محمد رمضان مثلا فى ضم التوراة للانجيل بغرض تاييدالانجيل بما يسمى البشارات وهو فى حقيقة الامر قرار سياسى
    وهو نفس ماحدث عندنا- فقد ضممنا الى القران العديد من الخرافات بقصد تاييده وهو ما يحدث الاثر العكسى وكان الضم بقرارات سياسية اضا ولاغراض اخرى

    2-اتمنى ان يشتهر عنا نحن المسلمون-بممارساتنا- اننا منضبطين فى مسائل الاقتباس والاستشهاد والا يشتهر عنا الكذب والا نتساهل فى الانتحال

    3-ان نعمل العقل النقدى تجاه كل ما نتلقاه والا نتبنى الخرافات والخزعبلات بكل هذة السهولة الظاهرة وكان رؤوسنا مفتوحة لكل من اراد
    واعتقد ان كل هذا هو من قبيل تقوى الله التى طالبنا بها ابو الفرقد-ونقبل دعوته- وان نسى نفسه منها
    واعتقد ان كل ماسبق هو من مخرجات لا ال الا الله- والتى ناشدنا بها محمد رمضان-وقبلناها- وقد طاف على المدونات يستجدى رضاء الناس بكلام غير صحيح وبايحاءات لاتليق

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 25 أبريل 2009 8:05 ص
    ضممنا الى القران العديد -يعنى ليس فى نصه وانما تحريفا للكلم عن موضعه وتقديسا لكتب كتبها البشر و ليست من القران فى شئ

  14. موقف نظيرة موقف منفتح بس خايف من المسئولية
    ويتمنى ان ماما- تتحمل- المسئولية غالبا عن كون
    ان القمر ع الباب
    او ان الهوا طير ضفايرى
    ومايستجد من اعمال

  15. الفيل انا ابل كده اولت لك هم عارفين كتبهم ومااولتش انا اللي عارفاها عشان انا اللي ارد عشان كده اولت نشوف محمد حيقول ايه مش عشان مسؤوليه
    اللي انت بتقول عليها اهو كلامي كان واضح ومحدد
    وده بقى اسمو ايه مش تجني برضو

  16. واللي كتبتو باختصار انا ضد ده ميه ميه

  17. انما بقى التجني الاولاني هو كلامك ده

    فالاعتماد على وثيقة منتحلة -لاثبات ان محمد رسول الله- انا لا ارى الا انه مسخرة
    ومن قبيل -التفكه فى الدين

    فين بقى الراجل قال انو بيكتب عن كتبهم كده عشان يثبت ان محمد رسول الله

    فين قال كده

    ده مش تجني ده

    وبقيت انا القمر اناديلو

  18. وانت عارف كويس اوي ان الكلام على ان اسم سيدنا النبي مكتوب عندهم مش على اسبات انو رسول

    وانت برضو كتبت كده وكلامك اهو

    وقد نقل الشيخ محمد بيرم عن رحّالة إنكليزي أنه رأى في دار الكتب البابوية في الفاتيكان نسخة من الإنجيل مكتوبة بالقلم الحِمْيَرِيّ قبل بعثة النبي ، وفيها يقول المسيح: ( ومُبَشِّرًا برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد )، وذلك موافق لنص القرآن بالحرف، ولكن لم ينقل عن أحد من المسلمين أنه رأى شيئًا من هذه الأناجيل التي فيها البشارات الصريحة، فيظهر أن في مكتبة الفاتيكان من بقايا تلك الأناجيل، والكتب التي كانت ممنوعة في القرون الأولى ما لو ظهر لأزال كل شبهة عن إنجيل برنابا وغيره.

    وبقيت انا يما ياهوايا

  19. الفيل انا ابل كده اولت لك هم عارفين كتبهم ومااولتش انا اللي عارفاها عشان انا اللي ارد عشان كده اولت نشوف محمد حيقول ايه مش عشان مسؤوليه
    اللي انت بتقول عليها اهو كلامي كان واضح ومحدد
    وده بقى اسمو ايه مش تجني برضو

    نظيرة قال:
    أبريل 25th, 2009 at 8:10 ص
    واللي كتبتو باختصار انا ضد ده ميه ميه

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 8:11 ص
    الفيل انا ابل كده اولت
    —-
    مش معقول
    دا انقلاب فى مكتوب

    نظيرة قال:
    أبريل 25th, 2009 at 8:16 ص
    انما بقى التجني الاولاني هو كلامك ده

    فالاعتماد على وثيقة منتحلة -لاثبات ان محمد رسول الله- انا لا ارى الا انه مسخرة
    ومن قبيل -التفكه فى الدين

    فين بقى الراجل قال انو بيكتب عن كتبهم كده عشان يثبت ان محمد رسول الله

    فين قال كده

    ده مش تجني ده

    وبقيت انا القمر اناديلو

    نظيرة قال:
    أبريل 25th, 2009 at 8:25 ص
    وانت عارف كويس اوي ان الكلام على ان اسم سيدنا النبي مكتوب عندهم مش على اسبات انو رسول

    وانت برضو كتبت كده وكلامك اهو

    وقد نقل الشيخ محمد بيرم عن رحّالة إنكليزي أنه رأى في دار الكتب البابوية في الفاتيكان نسخة من الإنجيل مكتوبة بالقلم الحِمْيَرِيّ قبل بعثة النبي ، وفيها يقول المسيح: ( ومُبَشِّرًا برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد )، وذلك موافق لنص القرآن بالحرف، ولكن لم ينقل عن أحد من المسلمين أنه رأى شيئًا من هذه الأناجيل التي فيها البشارات الصريحة، فيظهر أن في مكتبة الفاتيكان من بقايا تلك الأناجيل، والكتب التي كانت ممنوعة في القرون الأولى ما لو ظهر لأزال كل شبهة عن إنجيل برنابا وغيره.

    وبقيت انا يما ياهوايا

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 10:05 ص
    كان فى فيلم اسماعيل ياسين مشهد سليمان نجيب وهو بيتحسر فى كل موقف- اه بس لو كنت اخدت الايصال
    ———–
    والكتب التي كانت ممنوعة في القرون الأولى ما لو ظهر لأزال كل شبهة عن إنجيل برنابا وغيره.
    —————

    اهى دى زى حكاية ان واحد شاف -بس محدش شاف ولو كان المستندات موجوده لكانت دفعت الشبهات عن برنابا

    اه لو كنت اخدت الوصل

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 10:13 ص
    وبعدين متااخذنيش يانظيرة
    اصل اول مرة ف حياتى انثى تتهمنى بالتجنى
    فتلاقينى مرتبك شوية

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 10:18 ص
    فاذا كان الايصال المزور بيشعر البعض بالاطمئنان
    او بسعادة المكايدة
    فانا عن نفسى معنديش مانع
    انا مش ضد ان الناس تنبسط
    ولا ضد ان الامة تشهيص
    اهو نتكلم فى برنابا
    وبكره فى بروتوكولات صهيون
    وكده
    احنا بنحب الوثائق النادرة والمخفية
    اللى اخفاها امبراطور روسيا او النمسا او النجاشى -تحت البلاطه
    بلاطه-بلاط امبراطورى ويساع كتير
    بلاطه وهو حر

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 10:20 ص
    بس تفتكرى انت يانظيرة- حذر فزر- محمد رمضان هيرد يقول ايه

  20. بتاعة محدش شاف ده كلام في حاجه تانيا خالص وبعدين انا مش بتهم ده كلامك موجود اهو بتتجنى

  21. البلاطات اللي في روسيا واللي عند التانيين اه ممكن يكونو حايشين حاجات كتيرة تحتيها وانت اولت يظهر في المكتبه بتاعتهم انا ماعرفش الله اعلم لكن ربنا قال في عندهم يبقى في عندهم
    هم مخبيين ولا موجود واحنا مش عرفين فبن بالزبط

  22. انما محمد حيقول ايه منستعجلش حيبان

  23. بجد مش معقولة انتى يانظيرة
    ———
    اهو بيتجنى اهو
    ———
    ومحمد رمضان طبعا اتاخر فىالرد لانه مشغول لان البحث بالرادارات تحت البلاط بياخد وقت
    ————-
    بس ابقى فكرينى انشاء الله لما نفتح بلاد الفرنجة نبقى نخلع البلاط هنلاقى تحت كل بلاطة وثيقة
    ——–
    بس اللى مش قادر افهمه حكايى ان ربنا قال ان فيه مستندات تحت البلاط
    بجد انتو بتجيبوا الكلام ده منين
    اتارى بيفوتنى كتير وانا مش دريان

  24. بجد ان ظاهرة ادعاء النبوة ذادت جدا بين مدونى مكتوب ناس بتتلقى الوحى والواحد بيجادلهم وبيدخل فيهم شمال زى الضروبش
    ربنا يجعل كامنا خفيف عليهم
    اشتاتا اشتوت—كتكوت
    اهم بيتجنى اهو
    بس لازم تلتمسوا العذر للفيل بما انه فيل

  25. الأخ الفيل
    والله الذي لاإله إلا هو 00 إني لأسعد إنسان في الكون
    ولا أستطيع أن أصف لك الفرحة التي عمت البيت بأكمله من زوجة وأبناء عندما أطلقت كلمة التوحيد
    لا إله إلا الله محمد رسول الله
    لأننا يا أخي نعتز بديننا

    وأقول لك أخي الفاضل أن الدين ليس حكرا على أحد
    فقد قال رسولنا الكريم ( بلغوا عني ولو آية )
    ومن واقع تخصصي استمتعت كثيرا بهذا الحوار المثمر البناء
    البعيد كل البعد عن الغوغائية واللكم والركل كما في غالب الحوارات
    فالحوارات الهادئة دائما وأبدا تكون مثمرة للجميع
    وهكذا كان حواري معك
    أما بالنسبة لطوافي على المدونات فهذا ليس عيبا
    لقد كان من قبيل المشاركة بالرأي وإثراء الحوار وهذا ماتم بالفعل 00 فقد استفدت كثيرا من جميع المداخلات
    فكثرة الآراء البناءة تصب في صالح الموضوع الذي نتناوله
    أسأل الله تعالى أن ينفع بك الإسلام والمسلمين
    آمين
    تقبل تحياتي 00 محمد رمضان

  26. الفيل لما اي حد يقولك حاجه لازم يكون واضح ومحدد اوي
    ولما انت تقول يبقى مش مهم اي حاجه واضحه ولا محدده
    ازاي بقى الكلام دا شوف انت بقى

    انا اولت ربنا قال في عندهم يبقى في عندهم واهو انت اللي نتقول كده برضو عشان ان عارف ان ربنا قال كده وكلامك اهو

    وفيها يقول المسيح: ( ومُبَشِّرًا برسول يأتي من بعدي اسمه أحمد )، وذلك موافق لنص القرآن بالحرف،

    يبقى انت عارف انو موجود في القرآن كده

    يبقى ايه لازمت انك تكتب

    بجد انتو بتجيبوا الكلام ده منين

    ايه لازمتو غير انك عاوز تتجنى

  27. الله ايه اللي جاب الكلام عن النبوة حاجه غريبه اوي
    لأ خالص مفيش عزر عزر ايه اللي انت بتقول عليه
    مانت بتقول يعني

    ياريت تحدديها لى-نصا مش استنتاجا

    وانا اولت كل حاجه محدده

  28. احنا فى وسط معمعان لمدعى النبوة هنا
    شوفى كده يانظيرة
    نطق رمضان
    —————-
    الأخ الفيل
    والله الذي لاإله إلا هو 00 إني لأسعد إنسان في الكون
    ولا أستطيع أن أصف لك الفرحة التي عمت البيت بأكمله من زوجة وأبناء عندما أطلقت كلمة التوحيد
    لا إله إلا الله محمد رسول الله
    حيث ضج البيت بالتكبير والتحميد والتهليل

    وأقول لك أن الدين ليس حكرا على أحد
    فقد قال رسولنا الكريم ( بلغوا عني ولو آية )
    ومن واقع تخصصي استمتعت كثيرا بهذا الحوار المثمر البناء
    البعيد كل البعد عن الغوغائية
    فالحوارات الهادئة دائما وأبدا تكون مثمرة للجميع
    أما بالنسبة لطوافي على المدونات فكان من قبيل المشاركة بالرأي
    لا أكثر
    فكثرة الآراء البناءة تصب في صالح الموضوع الذي نتناوله
    أسأل الله تعالى أن ينفع بك الإسلام والمسلمين
    آمين

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 25 أبريل 2009 6:29 م
    الله يعنى مش انت لوحدك كده يارمضان
    انت جيت -شهقة -يارمضان
    المهم انه مش انت لوحدك اللى
    دا الاسرة كلها
    طب والجيران قالوا ايه ياترى
    نهار اسوخ ياجدعان
    ———-
    يابنى انا مسلم بالميلادمن 50 سنة
    وباختيارى ودى الاهم من 30 سنة
    وبالعلم والفكر والتدقيق من 20 سنة
    انت ومدعو النبوة تظنون الاسلام حكرا عليكم

    —-رمضان اسمح لى اسالك سؤال بسيط
    وتجاوبنى بعد تفكير
    هو انت مخك لاسع يارمضان

    الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
    أبريل 25th, 2009 at 4:36 م
    نظيرة
    الاية اقرانية واضحة
    ولايلزم لاثباتها خلع البلاط اللى فى روسيا وسيريلانكا كما يظن اصحاب الامخاخ اللاسعة
    ابدا
    ——
    كلامى كان تعليقا على كلامك اللى انت اولتيه
    —-
    البلاطات اللي في روسيا واللي عند التانيين اه ممكن يكونو حايشين حاجات كتيرة تحتيها وانت اولت يظهر في المكتبه بتاعتهم انا ماعرفش الله اعلم لكن ربنا قال في عندهم يبقى في عندهم
    هم مخبيين ولا موجود واحنا مش عرفين فبن بالزبط

  29. الفيل الظاهر ان محمد كان فاهم غلط انما بقينا في كلام تاني خالص
    وهو ماجاوبش واضح ومحدد دا صحيح

    انما برضو اللي يلاقي كلام مش مزبوط مثلا او حاجه مش عاجباه
    ده مش معناه انو يتجنى ويقول نبوة

  30. ايوه مش حكايت اسبات خالص اسبات ايه

  31. الفيل ايوه هو لازم يكون علمي كل حاجه لازم تكون متسبته واضح ومحدد وناس منهم الولي ان فيه حاجه واربعين انجيل وانا ماعرفش حاجه في كتبهم

  32. كان المسلمين يقولوا إنو ما بيصير يتدخل مسيحي بشؤون الخاصة

    فينا، أنا مسيحية يا محمد رمضان وبما أنو محروق قلبك لتثبت أن

    الرسول بشر به المسيح، فأنا سأطفيء لك هذه النار وأعترف أن محمد

    رسول عظيم دخل التاريخ من بابه الواسع، رغم أني بعد الاطلاع

    على ما قاله كبار الكتاب مثل العقاد وغيره أناس أذكياء: أن

    انجيل برنابا يسيء للاسلام: فلماذا أصدقك، وأكذّب أناس فهيمين :

    (أذكياء)؟!!

    وبعد ما اعترفتلك بنبوة الرسول شو رأيك تدور على حلول لمشاكل

    الفقر والديمقراطية ورحابة الصدر والعيش المشترك وما

    إلى………… آخره

  33. فاديا سعيد
    من اصول الاسلام انه
    لكم دينكم ولى دين
    المسالة انه سنضطر ان نعيش فى وطن واحد
    ربنا عايز كده
    فاقل شئ انه مش كل يوم الصبح كل واحد فينا اول مايصطبح لازم يتف على دين الاخرين على غيار الريق
    وحتى لو كل صاحب دين لايعترف بصحة دين الاخر
    فعلى الاقل يحترم حقه فى الاختيار الحر

  34. نظيرة
    الاثبات عايز صحيان
    والاسبات- ده بتاع النوم
    انا مبسوط انك بتتكلمى عن الاسبات
    لانى بصراحة لازم انام ولو ساعة وقت الضهرية

  35. سيدة فاديا سعيد المحترمة….

    هناك بشر كثيرة أقل ما تنادي به هو لا للطائفية, لا للعنصرية,, ولا للقتل على الهوية,, ونعم للعيش سوية….

    سيدتي الناس أجناس, وكما قال صاحب المدونة الأخ الفيل….
    من أصول الاسلام أنه لكم دينكم ولي دين….

    وللعلم أنا شخصيا من الناس الذين يعتبرون ويقتنعون ويؤمنون بأن أصول التشارك الكاملة بين كل الديانات (السماوية) وغير السماوية موجودة وأننا نستطيع أن نكون (واحدا) في (عمقنا) وفي (فهمنا) لانسانيتنا وبشريتنا….

    وأننا جميعا تجري علينا نفس السماء, وتطلع علينا نفس الشمس والقمر ونتبع نفس العوامل البيولوجية (مع اختلافات عرقية كضرورة تطور بيولوجيا الحياة والبيئة) وأننا في النهاية..في النهاية….. نتبع نفس النظام تحت الميكروسكوب الدنيوي والالهي….

    يا سيدتي, انا مسلم وكنت اشارك أصدقائي المسيحيين على اختلاف أفكارهم وعقائدهم صلاتهم بالكنيسةبغض النظر عن الصلاة نفسها فانا أصلي لله العالي (الذي هو نفسه الاله عند الجميع) ولا يعني ذلك أنني منقاد لشيء, بل ان المشاركة الروحية شيء لن يفهمه أحد الا من حاول أن يفهمه ويجربه, ولدي صديق منهم مسيحي لن أنساه لطالما كان يبكي على آية القرآن (وإذا المؤودة سئلت بأي ذنب قتلت) -عذرا للأخطاء فهو اقتباس معنوي وليس حرفي من القرآن الكريم- كانت تبكيه بصوت القارئ (الله يرحمه) عبد الباسط عبدالصمد…..

    يا عزيزتي صدقيني جدا أننا معكم على السراء والضراء الى يوم الدين, ليس من مبدأ مسيحي ومسلك ويهودي والخ…بل من مبدأ أننا سنحتاج بعضنا يوما ما……عله يكون قريب

    تحياتي القلبية
    اسماعيل العبد المرتضى
    مسلم

  36. *********************************************************
    ———————————————————
    شوف يا اخي الفاضل ؛ العقيدة نعمة من الله على عبادة …
    فالاسلام نعمة على العبد من الله … فكفا صراع اديان وخلينا
    فى المهم !!!
    المهم ان انا عاوزك تتكلم شوية عن الراسمالية و الاثار السلبية
    لها وكمان تكلمنا شوية عن سبل مكافحة الراسمالية …
    ومتنساش تزور ادراجي الجديد .
    ———————————————————-
    **********************************************************

  37. freeman
    حاضر
    اكتب لك -شوية
    عن العدالة
    ربنا يسهل

  38. يعتى كبديل لحالة التشويش والشعوذة اللى شايفينها فى المدونات
    نطرح كمثال قلبل للبحث-محصلة مواقف
    موقف فاديا سعيد كمسيحية
    واسماعيل كشيعى كما اعتقد
    وانا كمسلم
    وغيرنا من المذاهب
    طبعا ده لايناسب بعض الناس
    لكنه يناسبنا
    ولن نظل -كمجتمعات- رهائن لمروجى الكراهية والعنصرية

  39. بيتهيالي ان في مشكله كبيره اوي

  40. عدت بفضل الله من العمرة

    ووحشتوني جداً

    وأشكر جميع الأخوة والأخوات المدونين والمدونات علي هذا الحب الجارف

    أدام الله الود والحب في سبيله

    ورزقنا الله وإياكم الإخلاص والقبول في ما نقول ونفعل

  41. أعتذر إن كانت التعليقات غير متوفرة على جهازي العجيب الذي

    يبتلع ما يريد حين يريد، لكن رغبتي صادقة بمتابعتها.

  42. لم أعتقد يوما أني سأضطر للحديث عن الاختلاف الديني أو المذهبي

    ، فما كانت قيمي إلا أن التعامل الانساني هو ما يحدد دين

    المرء، لكن الأصوليين في الأنترنت والحياة الواقعية ومن كافة الأجناس

    والايديولوجيات جعلوني أرى العجب، وهم لا يستحون ولا يخجلون

    ولذلك يجب أن تضع لهم كلماتهم أمام عيونهم ليقرأوها : “علّهم يهتدون”.

    ومع هذا مكتوب علينا ليس فقط أن نحارب بكل ما نفهم وما نعي

    وما نؤمن هذا التطرف بل أن نعيد صياغة وعي مزيف حول الايمان.

    شكرا لكم اسماعيل. الفيل صاحب أفضل مدونة في نظري. ورجل حرّ.

    ملاحظة: حتى الكمبيوتر خاصتي يخاف العلانية فما أن قلت أنه يأكل ما يريد ويظهر حسب الرغبة حتى أخرج ما في أحشائه من تعليقات مخبأة.

    يعني العلانية هي الدواء.

  43. الفيل طيب الحمدلله اللي مفيش شيل بس بتهيالي برضو في مشكله كبيره اوي
    هي ايه بقى مشكلت الاخد والرد ايه الطريئه ان الاخد والرد مايئلبش نكد



اكتب تعليــقك

Add to Google Reader or Homepage










 Religion Blogs Blog Flux Directory Find Blogs in the Blog Directory  دليل سلطان للمواقع الإسلامية دوّن - ملتقى المدونين العرب Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?


Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!


<a href="http://freewebsubmission.com">

<img src="http://freewebsubmission.com/images/fwsbutton7.gif" width="88" height="31" border="0" alt="Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!"></a>