Yahoo!


وكمان مدونة جديدة!!!! وشقة جديدة ع النيل غير شقة الجيزة 

ونفتح الشقتين على بعض .....

عشان الفيل يرمح و يبرطع براحته !!!!

والهوا البحرى  يشهيص الكتوبة من غير حاسوبة

وابقوا تعالوا

العنوان سهل

انت بس قول الفيل اى عيل صغير يجيبك للشقة الجديدة
http://hadoota2.maktoobblog.com/



above

 

عند المركب الغرقانة

كتبهاالفيل--النت بتتكلم عربى ، في 28 يوليو 2008 الساعة: 19:35 م

—————————-
الحكم فى قضية غرق العبارة السلام بتبرئة اصحابها-الحكم-فى حد ذاته مش مفاجئ
لان الاهمال فى ادارة مؤسسة ما -بحيث يرتبط الاهمال -اذا امكن اثباته-بعلاقة مباشرةيجب اثباتها–يرتبط بعلاقة سببيةمباشرة- بالضرر الواقع على الضحايا
هذا النوع من الاهمال من الصعب اثباته امام محكمة
يعنى لايكفى ان تثبت ان هناك خطا-بل يجب ان يرتبط بعلاقة سببية مباشرة بالضرر المتحصل
وهذا مختلف عن حق الضحايا فى التعويض المدنى-نتيجة الخطا او الاهمال بصفة عامة
وانا لست منزعجا للحكم الذى برئ صاحب العبارة-لانه يحمل شئ من الحقيقة- وهى-لان الاهمال هنا -اهمال ادارى وسياسى وليس اهمال شخص بعينه
والاحتكار الذى قدم لصاحب المؤسسة كمليارات عبر سنوات طويله- هذا الاحتكار والغطرشة هما السبب فى ان يكون صاحب العبارات غير مضطر لتحسين خدماته خوفا من منافسة او مراقبة-فهو يعرف ان الناس مضطرين لاستخدام عباراته-وان الشكاوى والحوادث السابقة وجدت اذانا مغطرشة تمام
من هذا المنطلق كان على النائب العام ان يطلب اعادة المحاكمة -كما فعل- ولكن مع توسيع دائرة الاتهام واعادة تكييف القضية-لسببين
اولهما انى اعتقد ان محكمة الاستئناف ستؤيد الحكم الحالى وسيكون على الاهالى ان ينتظروا سنوات طويله ليتاكدوا بانفسهم من ذلك
ثانيهما ان النائب العام قد استخدم كلاما قاسيا فى اجهزة الاعلام تجاه الحكم الحالى ووصفة باوصاف تقنية-قاسية– فى حد ذاتها-ربما تكون موضوعية اذا وردت فى مذكرة قانونية مقدمة لمحكمة- اما اذا كان مجالها الاعلام فى تعنى امورا اخرى
وربما من ضمن ماتعنى ان اللوم قد يوجه للمدعى نفسه اذ انه قد تم تقديم متهمين غير المتهمين الحقيقيين فى ماساة العبارة-لذلك فقد حصل المتهمين اصحاب العبارة على البراءة-ولم يقدم المتهميين الحقيقيين للمحكمة اصلا
ولست مدافعا عن صاحب العبارة ولكن لا اعرف اذا كان يمكن محاسبته على جريمة قبوله لكل هذا الطناش الادارى والسياسى والغطرشة والاستعباط والاحتكار والاحتقار لمدة عقود-منذ حوادث الغرق السابقة
نعم هو اخطا بقبوله لكل هذا-لكن القاضى ربما لم يقتنع بوقوع جريمة من طرفه قناعة كافية لكى يدينه بشئ محدد -وان كان مدانا اخلاقيا واجتماعيا وسياسيا-وحتى لو انه افلت من القضاء فمن الممكن محاسبته سياسيا واجتماعيا
ولكن هلا نحاسب من قدم له-ولغيره- كل هذة التسهيلات والغطرشة-ليس فقط فى مجال النقل البحرى ولكن فى كافة المجالات-فغرق عبارة امر هين فى مقابل غرق دولة ب80 مليون

أضف الى مفضلتك
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : جمال مبارك-تاريخ التوريث وكده---سياسة-egypt مصر | السمات:
أرسل الإدراج  |   دوّن الإدراج  

49 تعليق على “عند المركب الغرقانة”

  1. @@@@@@@@@@@@

    في09,آب,2007 - 03:10 مساءً, عادل سعيد كتبها …

    فى مثل هذا اليوم …

    أدمت قدم الحبيب المصطفى .. و تحمل القذف و الأساءة و الأهانة و كل شديد ..

    كى أكون أنا و انت مسلمين …

    ألا نحييى هذه الزكرى بجانب آخر من ديننا الرائع الذى لا يقتصر على العبادات فحسب …

    نصل رحمنا … فمن أراد أن يبسط له فى رزقه و يمد له فى عمره فليصل رحمه

    نعود مريضا … فمن فعلها صباحا صلى عليه سبعون ألف ملك حتى يمسى و كذلك من فعلها مساء ..

    نتصدق … فأجرها بعشر أمثالها و الصدقة تطفىء غضب الرب

    نزور يتيما … ففى كل شعرة نمسح عليها بحسنة

    كل عام و انتم جميعا و سائر المسمين بخير … و نظم الحكم هداهم الله أو أراحهم و ايانا

    “”"”"”"”"”"”"”

  2. أخوتى الكرام

    أخواتى الكريمات

    أشكركم جميعا على تعليقاتكم الغراء والتى بالفعل أثرت الادراج جدا ….

    النص بالتأكيد ليس تعبير عن شخصى المتواضع …….

    لكنّه بالطبع يحاول ابراز حال شريحة كبيرة جدا من شباب مصر بل والدول العربية …..

    و والحقيقة برأى المتواضع أنه ليست ثمة مشكلة للزواج بحد ذاته ، ولكنّ المشكلة الحقيقة تكمن فى منظومة الاعراف والتعقيدات التى وضعناها بأيدينا حتى جعلنا مجرد تفكير الشاب فى الزواج وفتح بيت يفجر أمامه تساؤلات كثيرة وطلبات لا يستطيع المسكين منها فكاكا وبالطبع غالبا لا يقدر على توفيرها ، مثل غلاء المهور وتجهيز العفش وغير ذلك الخ الخ من عشرات التعقيدات …..

    ولوتتبعنا آداب شرعنا الحنيف لا ريب أننا سننال الرضا والسعادة فى الدنيا والأخرة ….

    مرّة أخرى :أشكركم جميعا أخوتى وأحبتى وسوف أزوركم جميعا فانى أتشرف بذلك جدا ..

    بارك الله فيكم جميعا …

    أخوكم يحيى .

  3. أنا معك بالفعل .

    لذلك آثرت ألا أتحدث فى هذا الموضوع و لا أكتب فيه فربما

    ربما

    يفهم كلامى خطأ …

    !!!!!

    يجب عدم الخلط بين الأمور ..

    و يجب تحليل الأحداث بموضوعية و عقلانية و ليس بالتشنج و العواطف

    أو كما يقول ستيفن كوف ” LOOK OUT THE BOX ” >>> ….

    القضية ليست ممدوح اسماعيل و لكنها قضية عامة

    الفساد

    التربح

    استغلال النفوذ

    و هذه الجرائم المسئول عنها الرئيسى هو المسئول الحكومى

    السلطة

    النظام

    على قدر درجته

    أما حادث غرق العبارة فى حد ذاته فلا مسئولية جنائية على ممدوح اسماعيل فيه …

    !!!!!!!!!!

    لو تمتلك سيارة و لها سائق قتل سائرا بالطريق هل يتم حبسك ؟

    مسئوليتك حينئذ أدبية و مادية فقط

    أما المسئولية الجنائية فتقع على قائد المركبة

    أما الفساد

    و كيف نواجه الفساد

    و كيف نحاكم الفاسد

    فهذا موضوع آخر …

    و حديث آخر ..

    تحياتى

  4. كل عام وأنتم بخير

    عودة مباركة

    المجهول المعلوم

    عرباوى ما يقول غير الحق

  5. تحياتى يااستاذ عرباوى

    والله ياعم انت بقيت اشهر من نار على علم فى مكتوب

    ومش عارف دا شئ كويس او وحش

    الخلاصة كويس انك جيت عشان انا كنت عاوز اسالك عن كام حاجة كده-من زمان

    لو مستعد للحوار العلنى-لعلنا نستفيد

    نبدا-على بركة الله والنية خير

  6. كل سنة وأنت طيب.

  7. السلام عليكم

    القضية شائكة عرقلت المسار التنموي للدول المغاربية , بل في إفريقيا بأكملها , لعل هناك من عرف بأن الأمر عن الصحراء ومدينة لعيون خصوصا , مار أيك في الموضوع ؟؟؟

    هل تعيره أهمية , سواء ان لك رأي لصاح أحد أو كنت محايدا , أو كنت لا تظن أن الأمر يستحق ما هو عليه الآن , تفضل بتلبية الدعوة إلى ترك بصمتك

    الأمر مهم بالنسبة لنا وقد يبدو لك غير دي أهمية , لا تتردد في وضع بصمتك وإدا كنت مغربيا أو جزائريا فأوضح دلك , أما إدا كنت من دولة عربية أخرى أو غير عربية فلا تحتاج إلى كتابة وطنك

    السلام عليكم مشاركتكم دليل على اهتمامكم

  8. حملة ( بنحبك يا غزه )

    حملة بنحبك يا غزه

    لإنقاذ شعب غزة من إلابادة الصهيونية

    صوتك يفرق كتير فى القضية

    أهدافها

    إيقاظ العالم من المخطط الصهيونى لابادة شعب غزة

    حماية أطفال وشيوخ ونساء غزة من الاستهداف والموت المنتظر

    إيصال مساعدات إنسانية لهم مهما كلفنا ذلك من جهد

    تصحيح المفاهيم عند الغرب عن المسلم وحق الدفاع عن أوطانه

    قيادة المجتمع المحلى والعالمى لفك الحصار عن شعب غزة

    -إيقاظ الدور الانسانى عند المسلم والمسيحى وعند الغربى والعربى وعند السنى والشيعى

    لافرق بيننا مادام الدافع الانسانى هو الهدف

    من أجلهم

    من أجل أطفالنا اليتامى فى غزة

    من اجل مرضانا الهالكين فى غزة

    من أالشهداء الذين ضحوا من أجلنا فى غزة

    من أجل عيشه كريمة للادميين فى غزة

    فقط

    سجل إسمك

    مهنتك

    هدف جديد يخدم القضية

    وعلينا جميعا ان نسبت اننا نحب السلام ونحب ان نحافظ على شرف امتنا من خلال المشاركه وتجميع اكبر عدد من التوقيعات والاقترحات

    والله المستعان

    اكتب البيانات وشارك معنا بالحمله بتعليق والاسماء ستظهر فى المدونه بعد مراجعة التعليق من قبل مشرف المدونه

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    المتضامنين بحملة

    بنحبك يا غزة

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    المدون / ضياء الحلوجى

    المدون / ياســر حســن

    المدون / هشــام بر مصـر

  9. الحوار فين

  10. الاخ عرباوى ارحب بك فى هذة المدونة- ومن حقك ان تنشر الحوار فى مدونتك ومن حق الجميع ان يشارك بالنشر او الحوار

    نبدا الحوار

    وحق توجيه الاسئلة مكفول للجميع ولعرباوى ايضا-ضيف الحوار

    وولنبدا بالدخول فى الموضوع عمقا-واذا رغب الاخ عرباوى ان يكشف لنا بعض المعلومات-بما يختاره- عنه كالسن والتعليم وكذا فربما ساعدتنا على الفهم-فان لم يرغب -فده حقه-فلنبذل نحن مزيد من الجهد لنفهم

    انا سبق انى فكرت ان اسلوب عرباوى فى التفكير وسرعة التنقل وسرعة الغضب-والاستماتة فى الحصول على رضا المحيط-وكذا الموضوعات المختارة ربما تمثل 80 فى المائة من المدونيين المصريين–وهذا الافتراض قابل للفحص الان

    ولنفحص هذا الفتراض مع عرباوى نفسه-هذا امر جيد

    ولنبدا من حيث المحتوى الفكرى اولا

    يعنى مثلا-عرباوى له تركيز دائم على تيمتين اساسيتين

    1- ازرعوا قمحكم

    2-ترابطوا ياعرب

    وهو كتب هاتين التيمتين عشرات بل مئات المرات -بنفس الصيغة تقريبا التى تتميز بالخفة والايقاع السريع وخاتمى- اللوم والامر

    لكن ولا مرة لاحظت انك مهتم بان تكتب لنا ازاى-ايه الميكانزم-ايه الطريقة

    لدرجة وصلت بالنداءات الاصلية الى درجة الاستهلاكية

    فلو عندك ماتقوله فى عمق الموضوعين دول فلماذا تضيع وقتك فى اقل منهما اهمية ولماذا انت مقصر الى درجة شنيعة فى تعميق الموضوعات التى انت مسكون بها

    يعنى لو ساعدتنى الذاكرة اذكر انك قلت سابقا انك مهندس زراعى وعندك خبرة بما تدعو اليه- فهل لاتجدها فرصة مناسبة ان تكون عندك مدونة او اكتر لتعبر عتبة الموضوع الى عمقه فيما يخص-ازرعوا قمحكم

    وهل لايمكنك ان تقبل حتى الخلاف المنظم والصراع المنظم كنوع من الترابط عوضا عن الترابط الملائكى المنشودوالذى يطالب به مكتوبيون كثار

    لكن هل تلاحظ ان الصيغة التى اخترتها هى صيغة اقرب لنداءات المهدى المنتظر- الذى لايشغل باله الا بان يؤمن الناس به شخصيا اولا كشرط لكى يدخلوا الى ملكوت علمه وليس لديه الا الدعوة واللوم والتبكيت

    يعنى سؤالى يامدون-هل لديك ماتقوله-هل انت على استعداد لمناقشته والدخول فى عمقه والانتقال من مرحلة رومانسية الحلم الغير مسئول الى مسئولية الدعوة والادعاء والتعميق القابلين للفحص

    قوله

  11. @عادل

    ايوه كل ما قلته-وكل اعتراضاتك- هى من مبررات الحوار-وسيشملها اذا امكن-وهى تدفعنى للحوار لا تمنعنى عنه

    شخصيا انا لا عاوز اتحاور ولا حاجة

    لكن ثقافيا الحوار يعنى البيان

    ———————————

    واكتر من 90 فى المائة منا يرتكبون اخطاء وخطايا

    طبعا ماعدا ملايكة مكتوب

    خلينما نفهم ماذا عند الاخرين

    وبعدين كل واحد حر ويختار لنفسه

    ارجوك تشارك فالحوار مفتوح او ان تصبر على الحوار-فسيكون مرهقا

    وسيحكم الجمهور على سلوك كل فرد

    وكل واحد يكشف اوراقه بموجب سلوكه

    فالوضوح اهم من الاتفاق

  12. شوف يافيل

    الأول تحياتي

    أنا معتز يوسف خلة

    مسلم سني

    مهندس زراعي حر

    السن 41 مواليد 1967

    عائلة خلة لما تبحث في الجوجل تسكن شمال غزة في حي النزلة

    نحن أعراب من عرب جبارات

    سكن جدي يافا

    هاجر من يافا عام 48

    ومعه هاجر والدي ووالدتي

    عمل والدي مع مصر كمترجم للغة العبرية (هو أبو اللغة العبرية في مصر )

    وخدم الوطن في الحرب والسلام (حصل على تكريم من القوات المسلحة والجنسية المصرية )

    _________________________________________________________________

    أما عني تخرجت عام 1988 من كلية الزراعة جامعة عين شمس

    بتقدير أمتاز

    _________________________________________________________________

    عملت كباحث في الفاو (منظمة الأغذية والزراعة )

    لم أواصل الراتب كان 90 جنيه وحصلت على عمل في الأردن بحوالي 1800جنيه

    وصلت في عمان لمدير مؤسسة زراعية كبرى لأنتاج الخضر تحت البلاستيك

    وأنتاج الفواكهة الصيفية

    _______________________________________________________________

    أستأجرت أرض زراعية في أيتاي البارود

    وقمت بزراعتها عدة سنوات حتى تزوجت عام 1996

    تزوجت أبنة عمي من قطاع غزة وذلك برغبة التواصل مع الأهل

    بعد الزواج نفذت نقودي كلها تقريبا في تكاليف الزواج

    عملت مهندسا زراعيا في مؤسسة صاحبها مصري حاصل على جنسية هولندا

    قمت بأضافة 180 فدن لمساحة مصر الزراعية

    وعملنا على تربية حوالي 800 رأس ماشية

    منذ عامين أستدعيت كمستشار زراعي للمؤسسة التي كنت أعمل بها في الأردن

    كونت رأس مال جيد خلال

    أشتريت بكل ما أملك من نقود قطيع من الأبقار

    أكافح في زراعة الأرض منذ 20 سنة

    لدي فرصة عمل مع مؤسسة جعارة الزراعية

    وذلك لزراعة القمح والذرة في السودان الشقيق

    وننتظر الأوراق من الحكومة السودانية لنبدأ ببركة الله

    أنا شخصية جادة جدا بحكم عملي كقائد للمزارع التي عملت بها وزراعتي الخاصة

    وأعمل داخل المزرعة بدكتاتورية المعرفة والعلم

    _________________________________________________________________

    الحلول وميكانية الحل قتلت بحثا

    ناقشتها في حبوب أمان للعرب الجدعان

    _______________________________________________________________

    شوفت أنا أهبل أزاي

    وعرفتكم كل حاجة عني بصدق

  13. كل ماقلته معلوم لى وليس محل مناقشة لكنها معلومات مهمة للقارئ

    ومن هذا المنطلق

    هل انت حاسس انك عبرت عن هذا الشخص

    هل تظن ان شخصا بهذة المقومات يمكن ان يتم التعبير عنه بما عبرت انت عنه فى مدوناتك

    طبعا لك الحق فى اختيار الاسلوب اللى يناسبك

    حتى المقال اللى انت ذكرته-فى زراعة القمح انت-حذفته

    وانا فاكر المقال كويس

    اسمح ماكنش معبر عن رؤية خاصة وانت عارف ان اى حد ممكن يقول نزرع قمح

    لكن لو واحد زيك كتبها هيكون مطالب بكتابة اخرى-تضيف للقارئ زاوية لايعرفها

    وبما انك حذفت المقال-قلو سمحت لو عندك نسخة منه انشره هنا

    وبمعنى اخر

    يصبح السؤال

    انت مدون منذ شهور

    قل لى ماذا كتبت

    انت تقول ان لديك ماتقوله\

    والمقومات اللى ذكرتها توحى بذلك

    وهنا اسالك عن الفكرتين الاساسيتين عندك

    القمح والترابط العربى

    ماذا قدمت لهما

    لماذا لانحس انك مسكون بهما كما تدعى بما يدفعك لناقشتهما بالعمق لا بالقول

    ولماذا احس انهما كوردة فى الجاكته او خاتم بيلمع يرتديه المدون لزوم الشياكة وخطف الابصار

    لم اراك يوما تفك وتركب وتنخور فى هذين الموضوعين

    لم ار ما يقنعنى انهما يمثلان وسواسا يسيطر عليك فتجتهد لتقدم جديدا كل يوم للقارئ عنهما-هل تظن ان هذين الامرين -حاجة سهلة-هل انت عرضت لنا الموانع والصراعات التى سيكون علينا خوضها قبل الوصول الى ماتدعوا اليه

    انا هنا لا احاكمك- والله -والاولى ان احاكم نفسى

    صدقنى انا مهموم جدا بالتدوين القائم على طريقة-بيييب بيييب

    كلاكسات كتير قوى واشارات يمين وشمال ولا احد يدخل فى الموضوع

    يعنى لو تاخذ مثلا موضوعات مثل

    —————-

    سوء اداء الحكومة المصرية

    انا متدين واخلاقى كويسة

    الاسلام هو الحل

    امريكا بنت حرام

    ربنا يهدك ياسرائيل ياظالمة

    —————-

    وهكذا

    طول النهار كلاكسات وكل واحد فينا حاطط وردتين فى جاكتته

    كتابتنا سطحية الى درجة العدم

    محورها- انا حلو-شوفونى

    انا ظريف علقوا عندى

    العمق مفتقد

    يعنى مش لازم عمق بمعنى تعقيد

    بس شئ جديد ولو لمحة او زاوية او شعور -جديد ولو فى سطر من المقال

    بس انى احس ان الكاتب فحص ما يقول يعنى تحس بشوية مجهود-شوية تفكير من عنده ولو كلمة جديدة

    لا

    ادراجات محنطة ياعم-الكاتب فيها مشغول بنفسه عما يكتب

    المقال متسنتر لمصلحة حلاوة المدون مش لمصلحة الموضوع

    انت كتبت الوف التعليقات-فى كل المدونات

    ثم انت غضبان -وزعلان ومانع التعليقات

    طيب قل لى ماذا كتبت

    بمعنى انه عرباوى لايقول الا مايظنه الحق

    طيب ماذا لديك

    ماذا كتبت

    ————–

    لاحظ ان من حقك توجيه الاسئلة ايضا

  14. شوف ياعزيزي

    انا مش عاوز شهرة بديل حذف أسمي

    أنا مش جاي على هواكم لأسباب أنتو عارفينها

    أنا عارف أمكانيات العقل

    المجتمع منهار أخلاقيا

    مش شات وبيرف وجنس

    المشكلة في المعاملة

    أنا حقدم أيه لكم من غير شرعية

    أنا مش بقدم فكرة يادكتور محمد _(إن كنت صادق )

    الموضوع أنت فاهمه

    أحنا بقينا في أخر الصف في كل شيئ

    هناك من دعى للخلافة وعمل لها

    وهناك من دعى للجهاد وعمل له

    وأنا أدعو للزراعة وأعمل بها

    ولكن هل لابد أن أبدع بالكلمات

    لايوجد عندي فكر معين

    لاشيوعي ولا كفاية ولا أخوان

    أنا مش بروج لحزب

    أنا شايف أن المشكلة كبيرة جدا

    بدأت بخروج الأحتلال من أراضينا

    بدأت بنهاية الحرب العالمية

    قسمت بلادنا مع الغنائم

    ووضعنا نحن ومصالحنا في أيدي حكامنا

    حكام دولنا العربية

    أنا بقدم فكر يتناسب مع علمي وعملي

    ومشكلة الغذاء اليوم أصبحت خطيرة فعلا

    سؤلت في المقال حبوب أمان عن الحل لو كنت رئيسا وكان ردي هو _________________________________________________________________

    في11,أيار,2008 - 07:02 صباحاً, معتز خلة كتبها …

    وكانت هذه هى الأجابة؟

    أخىwahdah -wahdah لا يمكن أن أملك زمام الأمور ولكنى مفكر ولو كنت مثلا من مالكى الأمر سيكون رأيى ضد الأحتكار ضد مصالح العديد و العديد من الناس المؤثرة فى صنع القرار والرأى أن يتم تأميم المصالح الكبرى بدرجة 90% للدولة ورفع الضرائب على الدخل تصل ل90% من الدخل الذى يتعدى المليون يوميا ونزيد الضرائب على القصور والأملاك التى لا يصل إليها العامة إلا عاملين وأعين كل فرد من الدولة مساواة حتى البنات لمدة ثلاثة أعوام ألزامى مقابل تسليمهم نصف شقة للذكر ونصف شقة للأنثى وأستغل الشباب فى بناء مصر جديدة على بعد 200 كيلو غرب النيل أفرغ السد العالى الذى يشكل خطرا إستراتيجيا فوقنا ونوجه مياهه إلى منخفض القطارة وعلى طول الطرق والمياه نقيم مدن ومراكز وخطوط قطارات منظمة وأستزرع الوادى الجديد وأعقد أتفاقيات عربية وأسلامية بالمشاركة الفلاحى على أنتاجنا الزراعى وعندما تكون الخزائن عامرة بالغلال والأرض ممتدة ملايين الفدادين وقتها لن ترتفغ الأسعار وسننشغل فى الأنتاج وتحديث الزراعة والصناعة والعمل بشدة على تميز منتجاتنا عالميا ونتحول إلى النمو ويكون حكمى به شيئ من الدكتاتورية موجهة ضد الأهمال والتسيب والأحتكار والرشوة والأجرام والبلطجة وأوجه الأعلام كله فى تغيير حالنا من الأحباط إلى العزيمة ومن اللا مبالاة إلى الأنتماء ومن الأهمال إلى النظام وأفرغ القاهرة من أغلب سكانها وأنقل العاصمة إلى الصحراء الغربية فى مدينة خيالية الخدمات ورائعة النظام وووووووووووووليت ربنا يرحمنا ويقينا شر أعمالنا والله يرزق كل عبيده ولكن بلوى الجوع والخوف موجودة وأنا يعلم الله من الخائفيين والله يحفظ عبيده ويرزقهم أجمعين وشكرا

    __________________________________________________________________

    ليس المهم عندى رضاكم عني كمدون

    أنا لا أنتظر أجر أو شهرة

    ومش لازم أكون مؤثر

    المهم أكون راضي عن نفسي و راضي ربي

    _______________________________________________________________

    مش معقول بعد 3 أشهر تدوين

    منهم شهرين لغيتهم

    أقدم الفكر والحلول

    والوطن يترلبط ويزرع القمح بتأثير كلماتي

    بعدين عدد مشاهديني لايتعدى ال300

    يعني أنا بالمدونة دي مش حغير أوضاعنا

    لكني أستطيع إدارة العمل الزراعي

    مهما كان ضخما لنشأتي في وسية 200 فدان طين

    لكن عرباوي حيعمل أيه يعني

    ولو نجحت المدونة الملوك والأمراء والرؤساء حيسمعو مني مثلا

    أنت ليه عايزني مبدع

    أنا مزارع

    عملي أثر على شخصيتي وطبيعة تفكيري

    لو وكل لي عمل أعتقد سأهتم أن ينجح

    لكن مدونتي ميتة لاتنتج خبزا

    ولكنني أتحدث بصدق مشاعري وهذا يكفيني

    مالم أضر الوطن أو أثير الفتن

    وأحب التنويه أنا مش مبدع ولا فنان

    أنا فلاح بسيط وبحب عالمنا العربي

    وأحب تاريخنا المشرف

    ________________________________________________________

    أما ما ذكرته أنت الأن شكوت منه قريبا وهذا نص شكواي

    _______________________________________________

    الثلاثاء,تموز 29, 2008

    عرباوى سرقوه

    هناك آفة ظاهرة عامة بيننا نحن المسلمين ، والتي غدت تعوق خطانا عن السير ، وهي كثرة النواح على الماضي ، وقلة العمل للحاضر، والنواح لا يحيي ما مات ،

    ولا يرد ما فات .

    إن آفتنا كثرة الشاكين المتوجعين ، وقلة المداوين ، كثرة من يسبون الظلام ، وقلة من يوقدون الشموع .

    أجل ، كثرت الشكوى ، وتكررت من الأدواء والمآسي حتى لم يعد هناك أحد إلا يشكو ، فمن يشكو منه إذن ؟؟

    كلنا شـــــاك ، وكلنا مشكو منه .

    _________________________________________________________

    أنا مش حتسائل وماليش أسئلة حاليا

    لكن أرجو أحترام عقلي المحدود

    ودوري وهدفي

  15. نستكمل غدا بأذن الله

    أخاطبكم من نت كافيه

    والحساب ولع

    تحياتي

  16. ياخى ردك مركب جدا وبينتقل من نقطة لنقطة-ومن موقع لموقع -بشكل يصعب ملاحقته

    يعنى انت اخترت لنفسك عدة ادوار معظمها سلبى باستثناء-1- ادوار

    خلينا نشوف

    1- مزارع-طيب اكتب كمزارع-ياريت مفيش فى مكتوب مزارع واحد عمل مدونة

    -لكني أستطيع إدارة العمل الزراعي

    2- مظلوم-لاسباب احنا نعرفها- مع انى بكلمك لوحدى-والاسباب انا نفسى اسمعها منك—أنا مش جاي على هواكم

    3-داعية ومحدش سامع ولا مهتم-طيب هنعمل ايه

    ومش عارف هنا انت متوجه للناس ولا للحكومات-النقطة دى مش واضحة

    4- مدون بمدونة ميته-ايه الاسباب الموضوعية

    5-يائس-يعني أنا بالمدونة دي مش حغير أوضاعنا

    5-انا لست مدونا-ولكن هل لابد أن أبدع بالكلمات

    6-

    لايوجد عندي فكر معين

    7-أتحدث بصدق مشاعري وهذا يكفيني -كويس بس ماهى لازم المشاعر دى تصل للناس

    ———–

    ومع كل هذة الادوار-انت تقول-لو وكل لي عمل أعتقد سأهتم أن ينجح

    ومع ذلك انت اوكلت لنفسك عمل- وهو التدوين والدعوة الى فكرة معينة- ولم نراك تبذل لها ماتستحق-بالعكس

    انت تسلمت مسئولية مدونتك وافكارك- ودعوتك- ثم انهلت عليها بكل الادوار السلبية

    انا مش مبدع- معنديش فكر- محدش بيسمع مدونة ميتة

    —————————————

    ملاحظة خاصة

    بالنسبة لموضوع التاميم 90 فى المائة وضرائب 90 فى المائة

    ياخى انت كنت بتتهمنى دائما انى شيوعى -ومع ذلك انا ارفض الفكرة دى-دى فكرة ضد الدين الاسلامى على فكرة

    دانت طلعت انت الشيوعى باين

    وسيبك من هبل الاتهامات

    يعنى انت طرحت طرح محدد المعالم اهو وحصل خلاف حاد بينك وبينى فى مسالة التاميم

    هل اذا تحاورنا لازم يؤدى ذلك الى التمترس وراء تبادل الاتهامات -ام يعنى انك بتطرح فكرتك وبتصقلها بالنقاش وتقعد تعدل فيها لغاية ما تنظبط معاك اولا

    هل انت حاسس انك اذا اقدمت على اختيار ان تعرض فكرة للناس ان عليك ان تتحلى بالصبر الشديد وبالجلد وتحمل الصراعات فى سبيل اقناع اخر- اى اخر بفكرتك- او حتى نصها او ربعها

    والى متى سيظل المدون-لايتحمل الا ان نعلق عنده ونقول له مااروع ماكتبت

    اذا كان كلامك لايعجب الناس فده اصلا الداعى للمثابرة على ايضاحه واقناعهم به

    اما اذا كان كلامك بيخلى كل الناس تقول لك ياحلاوتك- فاظن ان لازم هنا المدون يحس انه فيه حاجة غلط

    طيب هات لى اى مفكر او كاتب او عالم- لما نشر كامه كل الناس قالت له ياحلاوتك زى مابيحصل عندنا فى مكتوب-فى حلقات نفاق غير مسبوقة فى تاريخ الحضارة الانسانية

    شوف الادعاء الخير ده محتاج لتامل لكن نفسى تلاقى لى حلقات نفاق وصلت للحد ده

    مفيش رسول وصل للمكانة اللى احرزها بعض المدونيين عندنا فى مكتوب

    وتانى يوم تجد فجاءة المعلق المتعبد فى محراب فلان بيصرخ- انا اكتشفت انه مش كويس

    يعنى هو انت البعيد ياما تطرطش تعبد فى جماله ياما تلعن سنسفيل جدوده

    مفيش وسط

    ————–ونرجع تانى لفرضيه ان تفكير عرباوى يمثل تفكيرا شائعا جدا- يصل الى 80 فى المائة من المدونيين-وقد لامنى احد الزملاء- عادل على النسبة

    الان انت تنسحب من كونك مدون-داعية- تفكر-تصلح- مفيش فايدة—-

    انت نتسحب -الما او غضبا او قمصة او ياسا

    ولعلمك انا شايف ان المدونات المهياصة فى مكتوب ماهى الا لمدونيين منسحبيين مثلك- انما اختاروا اسلوب المهيصة كبديل وحيد يائس

    وانها انما تعبر عن فشل فى اختيار الدور- فشل فى صياغة التعبير عن هذا الدور-فشل فى الصبر والمثابرة والجلد على الصراعات

    قال يعنى انا لما ازعل تبقى دى ادانة كافية لخصومى

    ولو انسحبت وقفلت مدونتى- يبقى انا الظيب وهم الاشرار

    مئات المدونات تظهر كل يوم ومئات تنطفئ

    والميت بيدفنوه وينسوه

    واللى يقدر يحدد لنفسه دور ويتمسك بيه- هو ده المدون الحقيقى

    وهو المواطن المطلوب لصناعة تغيير فى بلد ما

    وهو ده الفرق بين المواطن فى البلاد المتخلفة والبلاد المتقدمة

    30 فى المائة من شعب يكونوا فعاليين ومثابرين ويتحملون مسئولية مايؤمنون به-على اختلافه-نسبة تكفى للتاثير فى الراى العام وحدوث تغيير فى اى مجتمع

    هنا انا ادعى ان عرباوى يمثل نسبة عالية جدا من مجتمعنا

    يقول لك الاسعار والغلاء والحكام والاخلاق

    لكنه مش مستعد لبذل جهد فى الدور اللى اختاره لنفسة كمطالب بالتغييروالاصلاح

    اظن اننا انجزنا جزء مهم من الحوار اليوم والبداية ممتازة

  17. والله . ما ذا تقصد بالحل الديموقراطي

    مشاركتك جد مشكورة يا أخي ومدونتك على قدر كبير من الإتقان

    أشكرك ثانية والسلام عليكم

  18. جمعة مباركة يافيل

    شوف ياصاحبي

    ردي مركب وبألف وأدور والكلام ده مش مشكلة

    ليه ؟

    لأني فكري عرباوي

    أنا سافرت الأردن في فترات

    1- حرب الخليج الأولى

    2-بعد أحتلال أمريكا للعراق ب3 سنوات

    مكثت فترات في فنادق عمان

    رأيت وتحدثت مع أخوة عراقيين

    وأخوة سوريين

    وفلسطينيين

    وأردنيين

    وتجار لبنانيين

    وزرت غزة 5 مرات

    مررت من معبر رفح

    وزرت هذه البلاد

    وفي مصر الحبيبة

    أمشي في محافظاتها المختلفة

    أقابل جميع المستويات

    وعملي في الصحراء في الصف والأسماعيلية

    وفي أدكو ورشيد

    والسنطة والمحلة وكفر الشيخ وقويسنا وسنهرة (بلد عاطف صدقي )

    وأرى وأحلل ما يحدث حولنا

    وأهلي مجنسين بالعديد من الجنسيات العربية والأوربية

    وأمريكا وكندا

    وأعرف الكثير عن مشاكل الجميع

    لذلك أنا عرباوي ماركة مختلفة

    وعرباوي بيحب المشي جدا

    وبيحب يتساهر مع الناس

    وبيسمع أكتر ما بيتكلم

    وبيحب الغلبان

    وبيحب العمال

    والحرافيش

    علشان كدة عرباوي فختلف

    لو بقى 80 % من العرب عرباوي

    كنا بقينا أسن من أمريكا

    طبعا أنا أملي أن عرباوي فكره ينتشر

    ترابط عربي وتكامل كامل

    أحنا العرب واحد

    واااااااااااااااااااااااااااحد

    بجميع طوائفنا

    ولا تنسو أيران وباكستان وأندونسيا وكشمير

    والشيشان

    يربطنا بهم الدين الأسلامي

    عرباوي بيحب التجمع

    ألتحام الشعوب

    الأنسان هو الأنسان

    ولأن فكري اليوم غير مسموع

    وزملائنا المطالبون بالترابط والوحدة

    فأنا مستمر وأحاول

    ولو فشلت سأفتخر بأنني حاولت

    أستغرب من الأختلافات التي رأيتها بينكم

    رأيك في الحجاب ؟

    يعني أنتو سايبين الدنيا الخربانة

    والشرق الأوسط الجديد وتشعلون فتن هزلية لا معنى لها إلا التشتيت

    عادل سعيد لم يهاجم فكري

    ولكنه شكك في ديني وفي بلدي وإنتمائي

    ولازال يحارب

    بصراحة وبدون رتوش عادل سعيد بيحب حزب معين

    فكر عرباوي مش ماشي معاه

    أنا شوفت مشاكل فتح وحماس

    وأعرف أنها هزلية وفارغة من المعنى

    والمجتمع الدولي ظالم وأمريكا تسعي لتفرقنا

    وتفرقنا هو مصدر ضعفنا

    تخيل العالم العربي متحدمثل الولايات المتحدة

    ثرواتنا صرفت في بلادنا العربية

    نمينا صناعاتنا وأبنائنا وبناتنا

    وزرعنا أرضنا

    السودان تستطيع أعاشة خمس سكان العالم

    225 مليون فدان طين

    أنت عارف عرض الأرض الزراعية في الصعيد

    أحنا عندنا 4 ونصف مليون فدان طين (من أصل 7 مليون فدان )

    وقول 3 مليون فدان مستصلحة

    أمريكا عندها 200 مليون فدان

    و200مليون صالحين للزراعة لا تزرعهم الأن

    ماذا فعل العرب بثرواتهم

    وهل هي قابلة للعودة

    وما دور أمريكا الحقيقي عندنا

    هل نحن مستسلمون

    هل ستم تفكيك السودان

    ومت أثره علينا

    وماذا يحدث حولنا في كل مكان وقطر

    أهم من مشاكل مكتوب

    وعادل أفندى العسل المحدود

    أنا معاك ساعتين كمان

    عرباوى ما يقول غير الحق

  19. طيب خلينا نركز نقطة نقطة

    1-انت بتقول ان عندك فكر معين وسابقا قلت ان مفيش

    انا اقبل الاتنين ونخليهم فى الاعتبار

    2- بتقول انك بتدعو لفكر معين

    وسابقا قلت انه مفيش فايدة-وناقشنا ان يكون التوجه الى الناس ام الى الحكام-وانت لا تتوقع ان يستمع اليك احدهما

    3-ماتزعلش منى انا اجد انك تدعو الى امنيا ت عامة-باكثر مما هو فكر

    الفكر له ادوات

    وادبيات

    ووسائل اقناع

    لكن خلينا نمشى على كلامك

    انت تدعو للوحدة او الترابط- لكن ازاى

    طيب الواقع بيقول ان الوحدة مستحيلة حاليا

    وفيه اسباب موضوعية لذلك

    ماذا ترى- ام نكتفى بالحلم المستحيل كوردة فى الجاكته لتفادى مصارعة الواقع والمعوقات

    يعنى نطالب بالحلم لتفادى العمل المباشر

    انا لم اجد فى مدونتك تفاصيل واقعية للوقائع والتحديات والمعوقات

    امريكا مش هى العائق الاساسى- فيه اسباب موضوعية

    واختلاق الحلم الاقصى- عروبيا او اسلاميا- ثم الزامه لمعارضة امريكا ويبقى احنا خلاص كده-سلوك فكرى شائع جدا ومريح جدا

    80 فى المائة من حركة التدوين لاتخرج عن هذا الشقلباظ العقلى

    حتى الاغانى والفيديو كليب يقول لك امريكا

    اى طفل عنده 4 سنوات يستطيع ان يكتب مانكتبه نحن

    حالة من الاستمناء القومى والاستسهال

    و مثلا

    خلافات فتح وحماس

    مش خلافات فارغة

    دى خلافات تلخص قرن من الزمان فى محنة تطور العقل العربى

    خلافات موضوعية-تتعلق بالهوية

    ومثال تانى

    انت بتقول انك استغربت من خلافاتنا

    وتتمنى اننا لا نختلف

    وده شئ ضد الطبيعة البشرية والاجتماعية

    الواقع بيقول ان نختلف -مفيهاش حاجة لكن يكون الاختلاف منظم

    ويكون له ميكانزمات معينة وحدود

    لكن حلمك بعدم الاختلاف- هو وهم حقيقى

    تماما كحلم الوحدة- طيب ليه لانطالب باشياء واقعية

    فلتختلف الدول العربية ضمن نظام

    هنا احنا مضطرين نفكر فى النظام ده ثقافيا واجتماعيا وسياسيا—الخ

    هنا ده يبقى فكر

    وده مختلف عن الامنيات

    الفكر يبدا من الواقع

    والحلم يبدا من الحلم وينتهى بالحلم

    لايحتاج لمجهود

    يعنى مثلا يقول لك الاسلام هو الحل

    فين الجهد المبذول فكريا -اللى يبدا من الواقع

    فقط الامنية معلقة فى الهواء- هى كل مالدينا

    الحلم المستحيل

    نبقى زى الصحابة

    لكن امريكا بتمنعنا

    وكده نرتاح

    ونقعد ننق ونجتر ونبغبغ طول العمر

    ————–

    انت بتقول انك تعجبت لخلافاتنا كمدونيين

    وده مش صحيح

    الصحيح انك شاركت فيها بشكل هامشى عجيب

    انا نفسى لم افهم حتى الان انت كنت عاوز ايه

    لقيتك بتتزحلق من موقف لموقف-فى كل الخلافات ولا اعنى خلافا محددا

    شقالباظات عجيبة -انا لم افهم ابدا انت عاوز ايه

    ولو تفتكر انك لما كنت بتايدنى انا لم ارتح ابدا حتى لهذا التاييد

    وكنت احذف بعض تعليقاتك

    مما اصابك بالغضب الشديد

    انا لم افهم ابدا انت كنت عاوز ايه

    وبتعمل كده ليه

    وبدات تهاجمنى بشراسة-اسمح لى مضحكة

    ولم ارد على كلامك

    فغضبت اكثر وقلت انهم يتجاهلوننى

    ولم افهم هل كنت تريد منى ان ارد عليك بشتائم مثلا

    ولماذا اغضبك تجاهلى لشراسة اتهاماتك

    كان موقفك مع محمد رياض عجيب جدا بالنسبة لى

    يعنى اللى فهمته انك عاوز تترابط- باى طريقه

    ——————-

    كل ده مجرد مثال مش عتاب

    يعنى ايه الترابط

    وازاى انت شايف ان تقلباتك متناسقة مع امنياتك

    بالنسبة لعادل سعيد خلينا نناقش الموضوع ده لوحده

  20. شوف يا عزيز

    أنا دخلت معاكم في مشاكلكم عند ثودة

    وكنت خاطبت الدكتور محمد رياض ليركز بنفعنا بالعلم وترك الفيل

    وبعدين دخلت معاكم كوميدي علشان نتصالح

    وخاطبتك بالفيل العظيم

    وعملت أدراج صلح

    خاطبت دكتور محمد رياض

    وأعلن لي أستعداده للصلح

    وأنت أبيت

    ونزلت مدونات أتهام بالوطية

    لعلاقتي مع دكتور محمد

    وبعد موقف سامية منبي تضايقت منك ومن مكائدك

    أنت تجيد اللعب

    طبعا أنا عارف الأختلاف بين الناس طبيعي

    لكن أحنا في ظروف مش ناقصة مشاكل

    فتح وحماس والسنة والشبعة مشاكل من فعل الأحتلال

    أعرف من الفريقين وأسمع جيدا

    أنتم بعيدون عن الواقع

    أنتم مشاكلنا هزلية

    هزلية

    هزلية

    أنت خلافاتك معي مؤثرة على محور حديثك

    أنت تحاورني لتثبت أنني عديم الهدف

    بهرتل مرة أه ومرة لأ

    ليه مش محترم الفكرة

    ألا تحب أن ترانا وحدة واحدة

    ألم تتحد أوربا وهي لا تملك مقومات الوحدة

    لماذا حكمت أن ألتحامنا مستحيل

    أنا أراه الحل الوحيد وأنت تراه مستحيل

    أنا أدون من أجل أرضاء ضميري وأتكلف نقودا لأدون ولا أكسب شيئا

    والتدوين ليس لعلاج مشكلات المجتمع

    أنت مثلا ماذا قدمت لنا

    وما هدفك الواضح

    أنت حددت أهدافي وأنتمائاتي

    والكل حدد أهدافي

    لما تكلمت عن الشبعة والسنة

    وتحدثت عن أتجاهات وتوجهات

    وتحدثت عن محاكمة بوش

    وأدرجت من نشراتي في بيرف

    وخاطبت فتح وحماس

    سيدي العزيز الناس ممكن تتقبل الفكر وممكن لا

    لكنه فكر ولو كنت أنسان غير مهذب كنت طنشت الحوار معاك

    أنت دايما كنت تتلاشى الحوار

    أنا مش حاقد على أحد حتى عدولة العسل مش عدو لي بالعكس

    سأقابله في الأسكندرية مع أستاذ هيثم وسوف أحضر

    عادل أستفزني شخصيا

    نرجع لمشاكلنا العربية

    لماذا لا نوحد العملة والموقف وتترأس كل دولة هذا الأتحاد لمدة سنة

    لماذا تريد أن تحدد أتجاهي

    فيه واحد بيكتب مذكرات شذوذه

    وأخر بيألف تفسير جديد للقرأن

    وظهرت مدونة العنزي وهاجمته ودعوت المدونين لمقاطعته

    إنه يكرر كلام العامة في مشاكل هامة

    وفتح النار على الرئيس المصري والملك السعودي والسيد حسن نصر الله وصدام حسين

    هذا الموقف لم أتخذه معك أو مع عدوله العسولة

    صدقني أنت بتهاجم وخلاص لأثبات …………..

    مش لازم تتحفز لي

    أنا عدة مرات قلت أنا إنسان بسيط لكني عرباوي بحق

    عرباوي بيحبكم

    عرباوي خايف من الفوضى البنائة

    عرباوي خايف على السودان

    عرباوي زعلان من الموقف العربي من مشاكلنا الهامة

    التاريخ

    من الذي يؤرخ عن حكامنا

    لماذا يتعمق الخلاف بين العامة والحكام

    أنت منحاز قليلا ومتحفذ لمناظرتي ولكنني

    لا أعتبر أننا في مناظرة

    أعتبر إننا نصفي مشاكلنا التافهة

    لست دكتور محمد رياض أتتبع أدراجاتك وأناهضها

    أنا ممكن أشجع أدراج حلو عندك وممكن أشجع موقفك لو توازى مع موقفي المتضامن

    عرباوي بيحبكم كلكم وما فيش في قلبه ضغينة لأحد

    عرباوي ما يقول غير الحق

  21. يعجبنى كلامك كده

    لكن الحوار يعنى مناقشة

    هل انت تظن ان هدفى مثلا -كما تقول- هو اثبات انك معندكش فكر

    ايه الهدف العظيم ده-طيب ايه وجه الاستفادة من ذلك

    طيب سؤال- هو ليه انت محور الكون كده-وكل المسئل تبدا وتنتهى بك

    وليه متصور ان حد عاوز يحدد او يغير اتجاهاتك

    ——————

    بص يا معتز

    اؤكد لك انى لاعلاقة لى ابدا بمدونات الشتائم بدليل شهادة رياض نفسه

    ود عبد الحفيظ

    وكتير من الزملاء

    وبشهادتك انت-اذ تتحاور معى الان

    فلاداعى لاتهام لا معنى له

    ————————————

  22. تحياتي

    عرباوي من زمان وهو بيتكلم

    بس كان بيكلم البسطاء والمجتمع الذي حوله

    لما كنت في عمان عام 2006 جلست مع العديد من عامة الشعب العربي

    العراقيين سنة وشيعة

    وأخوان سوريين بسطاء جدا منهم من أتى للتجارة ومنهم عواجيز جائو للعلاج

    بحكم أقامتي في فندق

    من هؤلاء الجائعون

    هل هؤلاء أهلنا العراقيين

    أصحاب البترول الذي يتفجر من باطن الأرض كالدمامل

    هؤلاء الذين كنا نعمل في بلادهم

    صدام حسين رغم التوجه الأعلامي ضده الشارع يحبه

    صدام حسين صاحب أيدي خضراء على أهلنا في فلسطين وأشقاءئا في الأردن

    وأهلنا المصريين اللذين سافرو للعراق يعرفون موقف صدام من المصريين

    نبض الشارع مثل نبض المدونات

    ولكن لاتجبرني على رأيك في حاكم

    أو أتجاهك السياسي

    لن أتفاعل مع السياسة الداخلية

    أريد أن أنصح وبس

    لونصحي أدى لنتيجة سأكون سعيدا وربما معتقلا وربما مقتولا

    كم من أناس لقو حتفهم بسبب فكرهم

    أتجاهي معلن

    عرباوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

    تضاااااااااااااااااااااااامنو

    ترابطووووووووووووووووووووو

    مش طبيعي نضيع العراق

    وفلسطين

    والصومال

    والسودان

    ولبنان

    ونتكلم في الحجاب

    كلنا حنقابل ربنا

    أنا مش بتاع نسوان نهائي زي ما حبيتم تظهروني

    ده أنا حالي متوسط وماعيش فلوس أبعزقها

    وبأصلي فرد ربنا

    وبصوم رمضان

    ولم أرتكب فاحشة في حياتي

    كمان بزكي عن مالي بالورقة والقلم

    وكمان عندي أعاقة في يدي اليمني ولدت بها

    أنا شتمت عادل لما تعدى حدوده تماما

    أنا لفيت المدونات بنشاط جامد جدا لأعرف الناس بي

    ولما لقيت فكرهم مشتت كتبت الغافلون

    وافقو عليها رغم خوفي من فشلها

    أنتم هاجمتوني فقط لموقفي الثابت مع الدكتور محمد رياض

    وبحثتم وراء أسمي لتشهرو بي

    أنا ماليش في السياسة

    ولا أعرف غير ضميري

    ما أرتاح له أقوله

    ولا أعادي أحد مالم يتعدى حدود الأخلاق

    ورغم موقف عدولة العسل

    عرضت عليه الأعتذار

    ولكنه مسكين أبى

    ولنا تكملة

    عزيز

    عرباوي ما يقول غير الحق

  23. يامعتز يا اخى-تصور انى مصدقك انك بعيد عن الفاحشة

    بس وبعيد عن الصواب -فى تفكيرك المسجل هنا -فى ذات الوقت ياعزيزى

    نفسى تقول لى ايه كان هو موقفك الصلب مع رياض-ايه مكوناته

    يااخى -عيب قوى الكلام ده-موقف ايه بس يامعتز- انت موقفك لم يخرج عن مسك المبخرة والجرى وراء رياض- واه وايه وهيييييه

    ماتزعلش منى

    انت رحت لرياض لمجرد انك شفت الفيل مغرور وبيحذف تعليقاتك-المؤيدة للفيل-وبيتجاهلك

    دا كلامك ومسجل كتابة- ودا عيب المدونات انها بتسجل كل كلمة

    فبلاش والنبى تنكش فى امور زى دى

    —————-

    تانى موضوع وهو ادراجى الذى لم اذكر اسمك او اسم اى حد فيه

    عن بعض وعاظ مكتوب الذين يطعنون فى دين الاخرين بينما لديهم صفحات صداقة- فيها صور بنات نص سكس

    والادراج كان واضح

    ياللى بتعملوا كده انتوا احرار- بس بلاش والنبى تلعبوا معانا لعبة الملائكة

    انتو بشر زينا

    وفوجئت انك بتهور عجيب بتقول انك انت المقصود-وانك بترتبط بالبنات دول لاجل وعظهن

    انا حذفت تعليقك واعترافك-وانت عمرك ماسئلت نفسك ليه

    ليه الفيل لم ياخذ الاعتراف ويلف بيه على المدونات

    لازم تسال نفسك

    واقسم لك انى وانا باحذف تعليقك-اعترافك- فكرت احتفظ بنسخة منه

    وقررت انه لا

    مهما شتمنى معتز- لن افعل ذلك

    كان ده فى عز السعار اللى شنه ضدى رياض وشتائم فى العرض والاب والام

    وانت كنت بتلعب دور عجيب- انا اسف انى اوصفه

    دور بتاع -ايوه يامعلم- اديله فى سنانه-دور-لامؤاخذة تابع وغير مفهوم

    وربما الدور ده- و تلاحظ بيلعبه كتير من المدونيين فى ادراجاتهم وتعليقاتهم

    اى كلام فى اى كلام- وهيصة وزمبليطة

    انا اعتقادى ان ده هو اللى اساء لك تماما

    محمد رياض نموذج مهم - هو كتب تحديدا ان دافعه للنزاع معى انه شخص لايهزم ولايمكن مقاومته

    هو حدد كده

    وكتبه اكتر من مرة-ومسجل

    واستخدم فى سبيل اثبات ذلك-كل الاسلحة بدا من الشتيمة وانتهاء بالاسلام

    العجيب انك كنت بتؤيد ايه

    مفيش حد فى مكتوب غيرك قال انه مصدق محمد رياض

    هو نفسه حدد ان الهدف هو اثبات انه لايقهر

    لكن عندنا تعليقات مسجلة منك بتتهم رياض اتهامات شنيعة

    وفجاءة

    فى لحظات

    فوجئت بانك قررت تؤيد رياض لان الفيل متكبر وبيتجاهلك

    انا يهمنى الموقف ده جدا لان معظم المدونيين بيعملوا نفس الموقف

    محمد رياض اولهم- اغرق ناس مديحا- وانا منهم- ثم فجاءة قال دانا اكتشفت ان كذا وكذا

    هنا نرجع للمسالة الاصلية

    وهى افتقاد المدون- او المواطن-فى احوال كتيرة لايمان حقيقى بما يقول او احساس بمسئوليه ان يكون دقيقا فى اختياراته وافكاره ومواقفه

    اغلب مانكتبه هنا -مجرد كلام وخلاص-

    مدون يكتب عن حبه لاغانى فيروز- ويروح يعلق عند مدون تانى- بارك الله فيك ياخى فعلا الموسيقى حرام

    ارجوك لف فى المدونات تلاقى العجب

    ——————

    العراق انفجرت- هل فيه اسباب موضوعية لذلك-ام امريكا وخلاص

    السودان دولة فاشلة والجيران وغيرهم بيستغلوا مشكلك اللى انت تجاهلتها 50 سنةوغطيتها باطنان الكلام

    صدام حسين اكبر خيبة عربية-هل لان نظامه كان يفتقد الحد الادنى للدولة-ام امريكا وخلاص

    ———-

    نبض الشارع زى نبض المدونات- صحيح وده سر تخلفنا

    برررررروم

    وده محور نقاشنا -انا لست هنا لادانتك

    انا نفسى اعلرف ايه المانع اننا نفكر شوية قبل مانكتب او نتكلم

    وليه اللغة فقدت معانيها عندنا

    وليه الاستسهال

    ————————–

    ولكن لاتجبرني على رأيك في حاكم

    أو أتجاهك السياسي

    والنبى قل لى مين اجبرك

    ————————————————-

    مش طبيعي نضيع العراق

    وفلسطين

    ونتكلم في الحجاب

    تعرف لو حلينا مشاكلنا مفيش حاجة هتضيع مننا

    احنا بنلغى العقل وبعدين نقول الاعداء اكلونا

    —————————-

    اخيرا نفسى افهم ليه متصور ان اى مناقشه لماتكتبه تعتبر محاولة ومؤامرة لتغيير افكارك

    نفسى تحدد لى مين اللى حاول يغير افكارك-لانك طول النهار بتنادى -عاوزين يغيروا لى اتجاهاتى

    مين طلب منك تغير اتجاهاتك

    انا باطلب منك تعميقها وتحليلها والبحث فيها والكتابة عنها بعمق واقتدار

    ازرعوا القمح

    التعاون العربى

    اكتب لنا ازاى

    حلل لنا الواقع

    اكشف لنا المعوقات

    اتجاهاتك دى مش مجرد بنط بتاخده علينا

    وكل ماحد يكلمك تخوفه- حاسب اتجاهاتى انت بتحاول تغير اتجاهاتى

    الانتقاد يقوى الفكرة ولا يدفع احد لتغيير افكاره

    لكن انك تخوفنى باتهاماتك-ولو كنت لت لك ما اروع ماتكتب- يبقىانا مش عاوز اغير اتجاهاتك

    ومش انت الوحيد اللى بتعمل كده

    كلنا- كل المدونيين بيعملوا كده

  24. والنبى قبل ماندخل فى موضوع عادل

    ولاحظ انى باناقش الاسلوب ومنهج التفكير وان الشخوص ليست فى صدارة الاهمية

    والنبى نفسى تقول لى الكلام ده معناه ايه

    تامل التركيب والصياغة والمحتوى

    ايه ده-لاحظ ان الكلام مش مزعلنى- بس نفسى افهم ايه الدافع الحقيقى

    للمحتوى- ولصياغة النص بالشكل ده

    ———————

    الفيل بيكتب أسمى فى تعليقاته

    أنا أرفض الفيل

    هو هو التترى المشبوه

    خلى الوطنى يمزق علمه

    خلانا نحطم مفاتيح الجدود

    وقعنا مع الناس

    مع كل الناس

    الفيل البارا دين

    التخلف الحزين

    هو مش نافع إلا فى أستفزاز مشاعرنا

    هو خطير

    بيربط فى كل مكان

    بيغير المعالم

    بيقلب الحقائق

    لا يستحق هذا المجهود منك

    لن يعيش كثيرا

    أسقطت مؤهلاته الهلامية

    قهوجى وبتاع طعمية

    علموه فهموه

    تترى

    واضح

    لايحتاج تحليل

    ————————————

    ونفسى تفهمنى ايه العلاقة بين مقالى وقراءتك له كالتالى

    أدراج يوضح قضية نزع عقل سيدة مسكينة أنجرفت وراء أشباح أخرجوها من بلادها وخلعو منها قضيتها

    في23,أيار,2008 - 10:19 صباحاً, معتز خلة كتبها …

    الأربعاء,أيار 21, 2008

    الحل العنصرى

    ليه بوش كل ماينطق يقول-دولتين لشعبين.. دولتين لشعبين

    ايه السر

    -زمان كان لو رئيس امريكى بس جاب سيرة الفلسطينيين -اسرائيل تولعها- اشمعنى دلوقتى بيسبح باسم الدولة الفلسطينية

    وليه ركز على ان تبقى اسرائيل 60 سنة كمان دون زوال-ماذا يقصد ومن امتى بقاء او زوال اسرائيل امر يناقشه الرؤساء الامريكيين علنا

    اصل الحكاية ان الاسرائيليين والامريكان- دلوقتى بيتكلموا عن حق العودة

    مش العودة التوراتى لليهودى عبر العالم لاسرائيل

    ولا عودة الفلسطينى اللاجئ عبر العالم ليافا والقدس والبيوت اللى لسه معاهم مفتاحها-داخل -لامؤاخذة اسرائيل

    ولا حتى عودة اللاجئين من لبنان مثلا لاراضى الدولة الفلسطينية الجديدة

    لا دا حق عودة واحد وحيد-لان كل انواع العودات السابقة مرفوضة- عشان الارض ضيقة وماتساعش

    حق العودة الجديد

    هو حق عودة العرب من داخل اسرائيل- عرب 48-مليون ونص- الى الدولة الفلسطينية الجديدة

    يعنى ترانسفير سلمى ومؤدب وحلو-يابو مازن

    لان بقاء المليون عربى بسرعة توالدهم داخل اسرائيل يعنى انه خلال 3-4 عقود ستكون الاغلبية من سكان فلسطين هم عرب مسلمون–وده يهدد نقاء ويهودية الدولة

    يعنى يبقى مفيش اسرائيل

    دا سر تكرار بوش وغيره لتاكيد يهودية الدولة- وان الحل هو لدولتين واحدة عربية والتانية اظن من حقنا يعنى تبقى يهودية- يعنى لو سمحتوا بلاش بواخة ووسعوا لنا شوية واطلعوا بره-احنا مش اتفقنا على دولتين والا هتعملوا دولة فلسطينية وبعد 30 -40 سنة تاخدوا اسرائيل كمان

    طبعا الكل مدرك ان ده عمل عنصرى فاحش مش هينفع بالحرب- فلازم يتعمل بالسلام-ياسلام

    بيقول لك زى الهند وباكستان كده- يعنى الاصول اصول وبعدين المبادرة العربية جاهزة-ومبروك عليكوا الدولة العربية الجديدة

    بس طبعا مستحيل نتكلم عن حق عودة الفلسطينيين عبر العالم عشان مش معقول كل دول هيتحشروا فى الضفة والقطاع-كفاية العودة اللى اتكلمنا عليها -دى كويسة ومعقولة

    وكمان عودة المليون اللى فى غزة الى حضن بلدهم الحلوة مصر- دى كمان عودة كويسة-وكله هينبسط

    ونبدا بقى نجنى ثمار السلام- بان نكرر النموذج العنصرى اللى بيبشر به الرئيس بوش وهو صاحى وهو نايم-ان المنطقه تتقسم لدول تقوم على اساس التقسيم الدينى -زى يوغوسلافيا كده-وزى ديمقراطية العراق اللى بشرنا بيها-ويكون الدين هو اساس المواطنة والانتخابات وكل حاجة

    مش بالذمة حل كويس-ومتدين

    دا اسامة بن لادن هيفرح قوى بالحل ده

    وصبح صبح ياعم الحاج-

    كتبها الفيل–النت بتتكلم عربى في 04:51 صباحاً ::

    الدكتور الحبيب محمد رياض أحضرت لك مقال لتحلل جيدا لأنك متابع جيد لبلطاى مكتوب وشلته التترية الأرهابية باع القضية وبيخاطب التتار وغير واضح التوجه بعد ما سامى باع القضية والمفتاح هو جاب سيرة مفاتيح جدود الفلسطينين وسلمها إسرائيل هو واضح للبصير ولن يكون عندى هم مثلك إلا بخروجه أو توبته عن محاربة المحترمين وتصفية قضايانا العربية

    ———————–

    بجد انا مش باعتبك

    ولا زعلان

    لكن نفسى افهم

  25. الفيل صديقى

    الدكتور محمد

    الحدوتة

    النت يتتكلم عربى

    و الله فعلا قعدت ع الجهاز عشر دقليق الصبح نزلت ادراج و اتفاجئت بدعوتك الكريمة

    اسامى كتير لك بس اللى عاجبنى فعلا

    حدونة

    انت فعلا

    حدونة

    انا مراتى مانعانى م النت خميس و جمعة

    و رحم الله أمرىء عرف قدر نفسه

    “”"”"”"”"”"”"”"”"

    أنا لسة مقريتش

    ممكن آخد نفسى الأول

    و أقرا

    و أرجعلك …

    شكرا …

  26. شكلك كده عايز تلبسنى تهمة يابا الحاج

    خلينا حلوين مع بعض و بلاش حركات

    انت عارف ان المخبرين موش مقثفين و بتوع الأمن موش عارفين اصلا رومانيا دى فى آسيا و لا افريقيا

    بلاش تحكى الموضوع ده و نهايته الله يرضى عليك …

    “”"”"”"”

  27. شوف ياصديقي

    الدكتور محمد شخصية محترمة جدا

    وأنت تعلم وأحييه من مدونتك

    لما أقول عرباوي أبن وأبن

    غير لما أقول معتز يوسف خلة أبن وأبن

    الدكتور محمد بالنسبة لي رمز لعالم مصري محترم

    دراسته علم الأجتماع

    أحترمته رغم هجومي المبدأي عليه

    أنت وجدت من هذا الأستاذ أتجاه معادي وعقل زي الحجر

    مع أحترامي للدكتور رياض

    الدكتور رياض عانى من أدراجاتك المستفزة

    ومن متابعتي لكم فهمت لماذا الدكتور يهاجمك بهذه الشراسة

    أنت تبذل مجهود كبير لأستفذاذه

    وترفض الصلح

    والحوار

    والتعليق

    وأنا عارف أن أغلب أدراجاتك منقولة

    وبسهولة بأعرف مصدرها

    لكن مرمطة عالم عربي وأخراجه بمظهر غير لائق أنت مدان فيه أدبيا

    عندما يتتبعك أنسان ويدخل على موقع لك ويدرجه بصورة أستفزازية

    ويتهمك بالباطل

    بينما أنا أدرجت أدراجين عن نشراتي في بيرف

    وأي واحد تتبع نشراتي يرى موقعي

    أنا مش بأعترف أنني مشترك في بيرف

    أنا بأعترف أن دورك أنت وعدولة العسولة كان مستفز جدا

    وقلب للحقائق

    أنا مش بحب قلب الحقائق

    بعدين بلطاي أو أبطاي كان بيوقع بين الأمراء

    ويشعل الفتن

    أنا أعني دورك كان تتريا

    ____________________________________________________________

    طبعا مستحيل تنقص من موقفي لدرجة تشبيهي بشخص تافه

    يتخذ موقف دون مبرر لمجرد أنك طنشتني

    أنت عارف تطور العلاقة وأنت رفضتني ورفضت التعامل معي وأستمريت في موقفك

    لم أتحد مع دكتور محمد إلا لثبات موقفي أنني يحركني ضميري

    لا يمكن أن نتحمل أستفزاز أنسان وطناش أخر

    وأدراجات مثيرة لأشخاص يفهمون ماتعني دون أخطاء

    _________________________________________________________________

    عن الأخت سامية

    أنا لم أسيئ أليها

    ولكنها غيرت موقفها معك

    ثم غيرت موقفها مع دكتور محمد

    ثم هاجمتني بلا سبب

    لقد قلت لها أن مشاكل دكتور محمد والفيل أخرجتها عن جمال موضوعها

    لتسيئ لأدراجها

    لقد كانت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    لا داعي لقد زرت مدونتها وعزيتها في والدتها

    ولم أسيئ لها بحجم أسائتها

    وطبعا بسببك

    أنا عاوز أقفل باب العتب

    ورأيي أن يثمر نقاشنا عن صداقة ومحبة

    أفضل من محاولة التملص من المسؤلية

    والدخول في حوار طرشان

    أنا مش بكرهك

    ولكني أكره دورك في أستفزاز هذا

    وأيقاع ذاك

    وأبرهن أني

    أني

    لقد أدرجت أدراج عن الأنا

    أنا ولي وعندي كلمات مكروهة

    شوف ياعزيزي

    أستأذن لحضور ضيوف ونكمل مساءا

  28. بداية تحية لك على حزف الأدراج بتاع البلاك الووتر

    حتى و لو محزفتوش

    تغييره من أعلى الصفحة

    تصرف حكيم عاقل

    انتهى

    خاصة و ان الموضوع به أسماء كثيرة تود نسيانه برمته و لا يخص الرجل البلاك وحده

    تحية ثانية

    “”"”"”"”"”"

    انا قريت شوية و لسة بكمل

    دا كتير قوى

  29. صباح الفل ….

    “”"”"”"”"”"”"”"”

    أولا فعلا انا معاك و بصفة عامة المشكلة فى غياب ثقافة الأختلاف عامة

    لم يتربى عليها الفرد المصرى و لا العربى

    <

    و انت عارف الباقى ….

    انا عن نفسى الخلاف بيستفزنى أكثر …

    لما اتفق معاك سهل قوى يخلص الكلام و سريعا

    نتناقش بقى بتفتح مخزون معلوماتك و تسترجع ثقافتك

    و ممكن تقرا تانى و تتأكد و ترجع ,,,,,,, وووووو …

    فعلا دى ثقافة عامة عندنا موش موضوع الشخص ده وحده

    “”"”"”"”"”

  30. “”"”"”"”"”"

    و لو أخذته كمثال ….

    أنا عن نفسى تعجبت و استربت من كم المديح الذى كان يكيله لى بدرجة مبالغ فيها ….!!!!!!!!!

    ليه …؟؟؟

    معرفش ….

    أنا موش للدرجادى حتى و لو انت اقتنعت ان ده انسان كويس مثلا …!!!

    ثم ……….

    سيل من الشتائم و السباب و القذف لم احزفها حتى اليوم .. الا البعض منها الذى احتوى على ألفاظ تجرح مشاعر السيدات خاصة و منها الكلمة الانجليزية على سبيل المثال …..و أيضا

    و أيضا …

    حتى الآن لا أعرف لماذا ..؟؟؟

    !!!!!!!!!!!!

    ثم ….

    يكتب لى ….

    بعد كل هذا السجل الغريب …

    أخى فى الله عادل سعيد ….

    !!!!!!!!!

    ثم

    يعيد الشتائم و الحديث عنى …

    !!!!!!!!!

  31. أنه بالفعل نموذج و لكنه نادر ..

    موجود طبعا من يمدحك ثم يشتمك و لكن

    لكن ليس بهذا القدر من المبالغة فى الحالتين …

    هذا نموذج متكرر و لكنه فريد حيث بالغ فى تعبيره فى الحالتين و يتغير بسرعة من حال الى النقيض …

    <

    UNSTABLE

  32. صاحبه الذى كان يمشى خلفه بالمبخرة كما صورت انت

    وعده بعقد عمل فى الخليج شريطة ان يشتم عادل و الفيل

    وووو ….

    هذا ما بلغنى من صديق مشترك لهما معا ….

    !!!!!!!!!!!!

    و الله أعلم .

  33. كلام حضرتك بقى عن الهدف من التدوين و الاتجاهات وووو …

    طبعا موش شرط على الأطلاق …

    يعنى ممكن يكون التدوين مجرد هواية

    واحد بيكتب شعر

    و لا زجل

    و لا قصة

    موش ممكن تكون المدونات جادة و رسالة سامية وووو

    ممكن بقى حضرتك تقول سلوكيات المدونين

    ثقافة الأختلاف

    أسلوب التعليق

    سلوكيات

  34. أنت فين … ؟؟؟

    خلى بالك أنا ماشى من مكتبى 7 مساء …

    الأحد و الأتنين أجازة

    هو حلال عليك حرام علينا

    على الأقل انا اجازة اسبوع واحد

    قسمتهم على مرتين

    شغلى لا يتحمل فترة طويلة غياب ذى ناس تانية تبيع العيانين و تسرح فى نويبع

    عامة لى عودة

  35. الموضوع

    او الحوار

    بخصوص الشخص

    أم

    الفكرة العامة

    أحوال التدوين

    ؟؟؟؟

    اذا كان على الشخص

    فاعذرنى

    الأمر لا يستحق الوقت و الأهتمام ..

    لأنه أنسان

    فاشل

    فاشل

    فاشل

    ………

    و خلى بالك …..

    أنا بهذا الحديث لا أشتم

    و لا أسب

    و لا أقذف …

    أنا لازلت

    و ان شاء الله سأظل

    موضوعى الكلام

    بالعقل

    بالدليل

    بالبرهان

    بالمنطق

    أشتم و اجرى دى موش بتاعتى

    حلو ….

    صليت ع النبى …

    صلى ع النبى يا راجل دانت طلعت مسلم و رحت مكة و المدينة قبل كده ..

  36. “”"”"”"”"”"”

    أيه رأيك نعملها تجربة عملية و نشرك فيها أخونا هيثم أبو خليل …!!!!

    ليه هيثم ..؟؟؟

    هيثم رغم ان أسلوبه حاد جدا

    و نقده لاذع للحكومة

    و عنيف فى معارضته

    الا انه

    و دى اللى بتهمنا

    و موضوع حوارنا

    محترم فى اسلوبه

    لا يشتم احد

    لا يدخل فى معارك

    و كمان أيه ….

    محل ثقة صاحبك ده ….

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

    أيه هى التجربة …؟؟؟

    سؤال ….

    هل يمكن أن تكون أنطباعا صحيحا عن مدون من خلال معرفتك الفضائية به خلال شهور ..؟؟

    و الى أى مدى صحته ..؟؟

    أنا اعتقد انه ممكن …

    و النسبة لا تقل عن 75 %

    و على أستعداد أدخل التحدى …

    أذاى

    سأقدم لك صورة عن زميلك

    أو زميلنا المدون

    و خلى هيثم يقابله و يعطى درجة لمدى صحة كلامى

    و ان قلت عن 75 %

    أبقى انا غلطان

    و اعتذر

    و أنسحب

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"

    أيه رأيكم ..؟؟

    أنا عن نفسى مستعد …

    ماشى …

    بلاش أوكى على شعور الراجل الطيب ده الكلمادى بتزعله اوى …

    توكلنا على الله ..

  37. فاشل 2

    علشان الموضوع ايه اللى انت نكشته و لبسنى انا

    ياما فى الحبس مظاليم فعلا ….

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

  38. فاشل 3

    فاشل فى الناحية الأنسانية ….

    “”"”"”"”"”"”"

    متقلب المزاج جدا و غير ثابت على مبدأ ….

    يمدحك لأقصى درجة ..

    ثم يشتمك بعنف لا حدود له ..

    !!!!!

    لا يمكن لهذا الأسلوب ان يكون علاقات أنسانية ناجحة …

    فاشل على المستوى الأنسانى …

    “”"”"”"”"

  39. ساذج …

    بسيط …

    سىء التصرف و عديم الحكمة …

    “”"”"”"”"”"”

    ربما كانت فعلته التى ضبطتها انت هذه

    و أنا فعلا أعتقد مثلك أنه غير محترف الفاحشة

    ربما نزوات اربعينية كما يسمونها …

    هذه الصفات السابقة من تعامله و معالجته للموقف …

    لا أحد شعر

    و لا أنت كتبت أى أسماء …

    صاحبه سخنه بكلمتين راح جرى و فضح نفسه …

    و كل ما الناس تنسى

    يرجع هو يفضح نفسه

    و يفضح نفسه

    و هكذا دوما …

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”"

    هل وضعت تخيل للشخصية كاملة .. ؟؟؟

    و نعود للسؤال …

    هل يمكن أن تكون رأيا قريبا من الصواب من خلال علاقتك الفضائية بعد فترة من التواصل …

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  40. و قبل ما اسافر بقى و اتكل على الله ….

    بقت نقطة هامة ..

    لا …

    دى خطيرة …

    بلغنى من يقول عادل يهاجمنى من ناحية العقيدة ….

    أما عن العقيدة فرأيى فيها واضحا من خلال أدراج

    ” خطوط دقيقة فاصلة ” ..

    و لى تعليق قادم استكمالا لها ….

    “”"”"”"”"”"”"”"”"”"”

    هذا الزميل واضح من أسمه أنه قبطى ..

    هل فى ذلك عيب ؟؟

    هل المسيحية تهمة .؟؟

    أنا طبعا لا اقتنع بها كديانة و لكن حاملها له عندى كل أحترام ما دام يحترم نفسه و له حق البر ان كان ايضا يحترم نفسه و له عندى ألا أظلمه أبدا …

    هذه هو رأيى بوضوح ….

    فلان ده مسيحى فى مكتوب و عامل مسلم …

    انت مالك و انا مالى

    دينه ده اللى ح يحاسبه عليه ربنا

    انا احاسبه على اسلوبه و سلوكه فقط …

    المهم ..

    جاءت مناسبة عيد القيامة …

    و كتبت له تهنئة … حلو كده …

    و وجدت أن الكثيرين سبقونى بذلك و أزكر تحديدا الأخ الزميل المحترم هشام بر مصر لأنه كان سابق لى مباشرة

    حلو …

    الأخ لا رد و لا اعترض و لا علق و لا صحح و تقبل التهانى بصدر رحب …

    حلو

    بعد اسبوع لقيته غير اسمه و حزف الرمز القبطى ..

    ليه ..؟؟

    سألته هل وجدت من يعاملك او يحدثك بشكل غير مرضى وووو ….

    وكلام ذى كده …

    قالى لا انا مسلم ..

    قلت فى نفسى ما على

    مسلم او قبطى ده موضوع يخصه و لا يهمنى و لا يشغلنى على الأطلاق كنت فقط أتدث عن نقطة المواطنة و وضع الفواصل بين حق الزمالة و حق الديان و عدم الخلط بين الأمور

    و ليس العكس كما يحاول البعض تصويره

    و لعلى وضحت هذه النقطة …

    و ختاما ..

    تقبل تحياتى و تقديرى و احترامى

    و الى لقاء فى موضوع غير هذا فهو بالفعل استهلك اكثر مما يستحق مئات المرات …

    و ان كان زائى انك تحتسبه موضوع عام و ليس شخصى

    بعيد عن الشخصنة

    من تعبيراتك الحلوة على فكرة حتة الشخصنة دى ..

    تبيعها بكم ؟

  41. @ عادل

    تسافروا بالسلامة

    لكن مش عجبانى حكاية بلغنى من صديق دى

    ابدا

    ولو لاحظت ان معتز بيستخدمها ايضا

    وكتير مدونيين فى مكتوب بيستعملوها-انا شايف انها عيب

    وحكاية مسلم او مسيحى

    ودى تفرق ايه انا يهمنى مايكتبه-

    وهو يتهمك وزعلان انك تتساءل عن عقيدته

    مع انه هو لم يلاحظ انه رمانى بشتى انواع التهم-ومنها العقيدية

    يعنى انا مش فاهم على اى اساس تقبل الشئ نك ولا تقبله اذا جاء فرضا من اخر

    دى سمة عامة للعقلية العربية

    هنا انا لا يهمنى ان يضايق الحكم معتز- ولا اريد ان اضايقه ابدا

    لكن القاء التهم بدون دليل-اصبح شئ مش معقول فى مكتوب

    يعنى ممكن ان الواحد ليس محترف تدوين- مع ان مفيش محترفين- وانها مجرد هواية- وانه بيكتب احساسه لكن مش معنى كده انه يعامل معاملة الاطفال ومش مسئول عما يقول

    طيب عشان تكون مسئول-لازم تحسب الاتهامات قبل ماتكتبها

    ويكون عندك دليل عليها

    يعنى اتهامات مثل

    تترى

    عاوز تغير لى اتجاهاتى

    مثير للفتن

    معظم مقالاتتك منقوله ويمكننى تتبع المصدر-

    انا اساءت لسامية بسببك

    اصل انت استفزيتنى

    انت مرمطت محمد رياض

    ————–

    يعنى محمد رياض برئ وانا استفزيته

    ماهو اصله عيل صغير

    ياعزيزى كام واحد استفز احمد زويل- هل سقط فى مستنقع وساخة رياض

    وكانك مكنتش حاضر بنفسك وعارف ان اصل حملة رياض ضدى كان لاعتراضى على شتائمه ضد محمد العتيبى واخرين-فى مدونة ثودة

    وانه استكتر ان يعارضه احد

    وكانك طفل صغير بتقول ان سامية انتقدتك بدون سبب

    ياسلام- دا كل شئ مسجل يامعتز

    مشكلتك انك بتصدق نفسك فيما يعفيك من اى مسئولية

    ——————-

    دى مشكله عمومية فى مكتوب وفى ثقافتنا

    لكن المسئولية تعنى انك تجيب دليل على ماتدعى به على الاخر

    هات اى دليل على التهم الموجه ضدى بكل استسهال- بلدى-

    لكن تبطح نفسك على وتعوص ايدك دم وتلم الناس وتقول اى كلام-وتقول انك بتدافع عن الوطن الدين ضد التترى

    بجد اصبحت ظاهرة

    وهى ضمن الدور اللى اخترته لنفسك-وحددته كتابة فى تعليقك اعلاه

    انا عاوز انصح وبس

    مش انت الوحيد فى مكتوب اللى اصطنع لنفسه دور المهدى المنتظر-او اسمح لى-معلهش انا اسف- دور عبيط القرية اللى بيلف على المدونات لابس جلابية مقطعة والمبخرة فى ايده بشيرا ونذيرا-بشوية كلام غامض ونبوءات وتعاويذ وفلان لايقول الا الحق وازرعوا وترابطوا

    وطبعا اى حد يقول لك ايه اللى بتقوله ده- او يتجاهل دورك- تصب عليه نقمتك بصفته عدو الله

    واللى انا مندهش له بجد-ازاى بتدعوا واحد تترى صهيونى زيى لعلاقة مودة ومحبة معك معك

    يعنى اسمح لى الكذب محتمل فى احد الادعائين

    والا انت تقصد انك من مدرسة مكتوب وان الواحد يهبل ومش مسئول عن كلامه

    اتهاماتك لى يعاقب عليها القانون- لكن طبعا اللى متقمص دور عبيط القرية يعلم انه مش مطالب باى دليل على مايقول وان احدا لن يحاسبه وان الناس تاخذ كلامه باستخفاف

    فيه فرق ان تتهم شخص بتهمة لانك زعلان منه- او لان قلبك حاسس بكده- او لان عندك دليل على ماتقول

    شئ مش معقول ان المدونيين يطالبوا بالحرية ومش عاوزين يتحملوا نمسئولية مايقولون

    فيه فرق ان كلامى مش عاجبك- وانك تتهمنى بالعمالة مثلا او بالكفر-وكله مسجل

    عليك -انت وغيرك ان تنتبه لمسئوليتك عما تقول

    لكن اذا اسقطت المسئوليه بدعوى انك طيب وساذج ودى كانت ساعة غضب وانك بس بشير ونذير- فانت بتختار لنفسك دور عبيط القرية بامتياز

    وصدقنى مش انت الوحيد فى مكتوب اللى بتعمل كده

    وبس انا نفسى اترك لك فرصة يومين او اكتر-اذا حبيت- لكى تحضر دليلا على كل التهم اللى اتهمتنى بها

    واذا عندك ادلة-نناقشها واذا معندكش- نقدر نعتبر التهم الساقطة دى ساقطة-

    ونكمل الحوار برضه

    —————-

    ياعزيزى هناك مقالات كتيرة عندى منقولة مع المصدر

    هل دى محتاجة لمناقشة

    لكن لو عندك دليل انى سرقت مقال من حد-هات الدليل

    يعنى مثلا انت ادعيت انى سرقت مقالى عن القضية الفلسطينية المنشور اعلاه

    وانت لقيته منشور فى مدونة زميل تونسى بتاريخ لاحق والزميل كتب انه اقتبسه من مدونة الفيل

    والمقال بالعامية المصرية

    ومع كل ده انت ادعيت انى سارقه ورياض كان مبسوط منك شوية-وده رابط كلامك http://64.233.183.104/search?q=cache:GzLlRvfqYTMJ:drreyad.maktoobblog.com/1040717/مقتط%

    ياعزيزى- الامور ماتمشيش كده

    شوية مسئولية عما تقول الله يسترك

    يعنى مش حوار طرشان ولا حاجة

    هات لى دليل على ماتقول

    فى الاتهامات وفى القمح وفى الترابط

    لكن سحسحة الكلام وخلاص

    مش معقول

  42. الفيل

    تحية اليك على هذا الحوار

    ولكن لى نقطة

    هو ان الحاج عادل سعيد متحامل اتكثر من اللازم على الاخ معتز

    يعنى يقول فلان قالى

    وبعدين قال

    فاشل

    فاشل

    فاشل

    وشرح لنا لماذا الفشل

    ولكن اقول للحاج عادل وعرباوى

    اقفلوا هذا الموضوع بالله عليكم

    لانه اخذ اكبر من حجمه

    ودعونا الى كلمة سواء

    تعالوا نحب مصر

    بجد

    مش بالكتابة

    عماد - مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  43. الفيل

    يقول احمد مطر للشاعر عبد الله الخياط بمناسبة طرده من السعودية

    اغسِلْ يَديكَ بماءِ نارْ .

    وَاحلِفْ على ألاّ تَعودَ لمِثْلِها

    واغنَمْ نصَيبك في التّقـدُّمِ ..

    بالفِـرارْ !

    دَعْها وَراءَك في قَرارة مَوتِها

    ثُمَّ انصرِفْ عَنها

    وَقُلْ: بِئسَ القَـرارْ .

    عِشْ ما تبقّى مِن حَياتِكَ

    لِلحَياةِ

    وَكُفَّ عن هَدْرِ الدِّماءِ على قِفارْ

    لا يُرتجى مِنها النَّماءُ

    وَلا تُبشِّرُ بالثِّمارْ .

    جَرَّبْتَها

    وَعَرَفت أنَّكَ خاسِرٌ في بَعْثِها

    مَهْما بلَغتَ مِنَ انتصارْ .

    حُبُّ الحياةِ إهانَةٌ في حَقِّها ..

    هِيَ أُمَّةٌ

    طُبِعَتْ على عِشْقِ الدَّمارْ !

    هِيَ أُمَّةٌ

    مَهْما اشتعلتَ لكي تُنير لَها الدُّجى

    قَتَلتْكَ في بَدْءِ النَّهارْ !

    هِيَ أُمّةٌ تَغتالُ شَدْوَ العَندليب ِ

    إذا طَغى يَومًا على نَهْقِ الحِمارْ !

    هِيَ أُمّةٌُ بِدمائِها

    تَقتصُّ مِن غَزْو المَغُـولِ

    لِتَفتدي حُكْمَ التَّتارْ !

    هِيَ أُمَّةٌ

    لَيسَتْ سِوى نَرْدٍ يُدار ُ

    على مَوائِدَ لِلقِمارِ

    وَمالَها عِنْدَ المَفازِ أو الخَسارْ

    إلاّ التّلذُّذُ بالدُّوارْ !

    هِيَ باختصارِ الاختصارْ :

    غَدُها انتظارُ الاندثارِ

    وأَمسُها مَوتٌ

    وَحاضِرُها احتِضارْ !

    ***

    هِيَ ذي التّجاربُ أنبأتَكَ

    بإنَّ ما قَد خِلْتَهُ طُولَ المَدى

    إكْليلَ غارْ

    هُوَ ليسَ إلاّ طَوْقَ عارْ .

    هِيَ نُقِطةٌ سَقَطَتْ

    فأسْقَطَتِ القِناعَ المُستعارْ

    وَقَضَت بتطهير اليدينِ مِنَ الخُرافة جَيّدا ً

    فَدَعِ الخُرافَةَ في قرارةِ قَبرِها

    واغسِلْ يَديكَ بماءِ نارْ

    عماد - مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  44. التعليق ده منقول من مدونة هيثم ابو خليل

    ويبدو ان الاخ عرباوى اثر ان يخلع بمجرد ان طالبناه بدليل على مايقوله

    ————————————–

    ده تعليق عرباوى

    وااااااااااااااااااااااااااااه

    عرباوي قال كل أللي عنده

    ومش رايح للفيل تاني

    عرباوي بيقول أللي في ضميره

    عرباوي عند وعده

    عرباوي مايقول غير الحق

    عرباويىىىىىىىىىىىى

  45. @ عماد

    صحيح

    الفشل التدوينى ممكن نناقشه لكن على الصعيد الشخصى والانسانى امر لايخصنا

    وكلامك عن انه نسيب الخلافات ونحب مصر

    ماهو الناس لازم تعرف تنظم خلافاتها ياعم عماد انما تجاهلها لاياتى الا بالكوارث

    والديمقراطية ماهى الا وسيله لتنظيم الخلافات والصراعات

    وزى مانت شايف- ممكن نتحاور بدون شتائم

    ونختلف بدون تكفير وتخوين

    ——————-

    @عرباوى

    هنا انت بتعلن انك ماعندكش دليل على ماتقول

    لا فى اتهاماتك للغير ولا فى القمح والترابط ايها العرب

    مش مسئول عما تقول ولا يمكنك ان تتحمل مناقشة ماتكتب

    وهو ده سر مشكلتك المعلن

    ومش لوحدك- كتير مننا المدونيين كده

    نفسى بس افهم ايه علاقة نقاشنا ده بامريكا

    وازى انت بتدعوللترابط مع من تتهمهم بالعمالة والجاسوسيةبدون ادنى دليل

    وازى تبقى لك اى مصداقية عندما تنسحب لحظة ان يطلب منك ان تثبت ماتقول-فتقول انا مش مسئولوان ده جدال تافه

    يعنى الجدال مش تافه عندما تصب الاتهامات على غيرك

    فاذا طلبنا منك دليل على ماتدعوا اليه تهرب وتقول دا جدال تافه

    هنا بالضبط- سقط التدوين

    هنا الداء اللى هيقتله

    انك تقول اى كلام وتهرب من مسئوليتك عما تقول

    هنا بيفقد التدوين كل مصدافيةو وبيتحول الى بغبغة فى الهوا-حتى زراعة القمح

    احنا عندنا مرض اسمه الكلام

    لكن ساعة الحقيقة مانقدرش ندافع عن كلامنا ولا نقبل انتقاده ولا فحصه

    لان الكلام ببلاش

    انما تحمل مسئوليته صعبة

    ومن ناحية تانية

    ان لم نعرف كيف نضبط خلافاتنا واختلافاتنا وننظمهابمسئولية -فكيف نترابط الا بالنفاق والكذب ومااروع ماكتبته ياعزيزى جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

    كيف تدار تنمية ونحن نخفى خناجر التخوين والتكفير وراء ظهورنا

    كيف ندعى اننا بشر احرار ونحن غير مسئولين

    ———————

    @ عادل

    انا مش شايف موضوع الصور اياها مهم

    اللى بيحب يتفرج على صور يتفرج على مسئوليته

    لكن لو امكن بس يرحمنا من الاذدواجية

    يعنى يسمح لنا نكون احرار ونختار لانفسنا وعلى مسئوليتنا

  46. أخي الفيل

    رحم الله الغرقى وأسكنهم فسيج جناته ..

    اما من الناحية القانونية فالفعل المجرم يحتاج إلى ثلاث أركان لوقوع الجريمة

    الركن المادي الذي هو الفعل المجرم 2 الركن المعنوي الذي هو القصد الجنائي 3 العلاقة السببية بين الفعل والجريمة اي وجود سبب يربط الفعل بوقوع الجريمة أي أن الفعل هو الذي ادى إلى وقوعها …

    هذه هي الأركان الثلاثة القائمة عليها التكييف والإتهام وأخيرا الإدانة للمتهم بالفعل المجرم ….

    أما بخصوص قضية العبارة المصرية التي راح ضحيتها ضحايا أبرياء فإنه حتى ولو صعب تحديد وتكييف الفعل بانه جريمة ويصعب معها بالتالي إدانة المتهمين حسب ماهو معمول به في القانون العام …فإنه رغم ذلك فلا يجب الإستهانة بعنصر الرعونة وعدم الإحتياط والإهمال واللامبالاة …وكذلك عدم الحيطة والحذر فيما يخص النقل العمومي عبر البواخر والطائرات القائمة على مبدأ سلامة الركاب التي تحددها الإتفاقيات الدولية للنقل البحري والنقل الجوي …

    أنا لست ضليعا بالقانون المصري لكن لو بحثنا أكثر في القانون الخاص المحدد لشروط وكيفيات النقل بالنسبة لمالكي المراكب فالقاون حتما لايعفيهم من المسؤولية الجنائية التي تقع تحت طائلة قانون العقوبات ….

    فقط الكثير من التركيز والبحث في القانون سيجدون الدليل القانوني وبالتالي يسهل تحديد المسؤوليات ….

    أخي الفيل تقبل تحيتي وسلامي

  47. الفيل

    صحيح اننا لابد ان نحيا بالديمقراطية

    ولكن الا ترى ان الديمقراطية لها بعض العيوب

    اذا لم نستخدم كلمة الديمقراطية بالصواب

    فمثلا

    عرباوى يكيل الاتهامات الى شخص بدون دليل

    والاخر يكيل الاتهامات بدون سبب واضح

    فكيف نضبط خلافاتنا بالحوار

    فمثلا

    الحاج عادل سعيد لما حاولت الصلح بينهم قفل باب التعليقات

    وقال طالما تساوى الرؤوس

    معلهش يا عماد انا كنت سايب باب التعليقات علشان خاطرك

    لكن طالما الرؤوس تساوت ساقفلها

    اين هى الديمقراطية

    اننا شعب مغرم بالانا

    الانا فى كل شىء

    حتى فى الحوار

    كل شخص له حق التعبير

    ولكن ان يخطىء فى الاخر

    هنا تكون عدم المصداقية

    اننا شعب لم نتعلم كيف نكون لغة حوار وتفاهم بيننا

    فكيف سنزيل الخلافات من دون حوار

    الاخ الفيل

    امنى ان نقفل باتب الاختلافات

    وننظر الى الامام ولو قليلا

    لقد تركنا اباطرة الفساد

    يصدرون الغاز

    وفساد حتى فى القضاء

    ونختلف على كلمة فلان قال وفلان عاد

    عموما لى عودة

    تحياتىىىىىىىىىىة

    عماد - مصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

  48. @الاخ عماد

    اول شئ كل واحد يتحمل مسئولية كلامه-هل دى صعبة- هل مستحيلة-وليه عاوزين نزوغ منها-من غيرها يصبح كلام المدون او المواطن مجرد سبهلله عبيط القرية-ويصبح مالناش كلمة-ومش ممكن اتفق مع الشخص ده او نتعاهد على حاجة او اقرا ادراجاته واقول له مااروع ماكتبت-بس ياريت تقرا سورة الكهف يوم الجمعة لانة مهما قراءها مليون مرة -مفيش فايدة هيستفيدها

    الانسان لازم يحترم كلامه- كجزء من احترام انسانيته وكرامته

    وسهل ان حد يقول لى ياتترى اقول له يابن ال…..

    مش عارف انتو عاوزين كده-والا احسن كل واحد يحترم منطقه

    تانى شئ نتفق على تنظيم خلافاتنا اذا اختلفنا

    ثالت شئ-حرية الراى وقبول المختلف

    رابع شئ -الديمقراطية

    خامس شى ننظر للامام-ونشوف مصالحنا

    والمشوار طويل والا انت فاكر ليه فشلنا فى النهضة لمدة قرنيين من الزمان

    الموضوع مش معتز خلة ابدا ولا معتز( حلس)اللى هيحل مشكلة فلسطين-واحنا اللى معطلينة-مشكلة معتز انه فاكر انه ماسك لى زلة- ياسلام خليك قاعد فى الحمام ياعزيزى وقافل على نفسك- وخلى الشتائم واقفة فى زورك- كل ما فى المسالة انى تعاطفت معاك وحبيت اريحك من الحبل اللى شنقت بيه نفسك

    فيما يخص عادل سعيد ارجوك ان تتحدث اليه -فان لم يقنع احدكما الاخر فلتتفقا كيف تختلفان

  49. عزيزي الفيل/

    من الواضح في هذه القضية تقصير النائب العام في أكثر من مرحلة.. لست بالطع خبير قانوني، ولا أعرف وجه التكييف القانون الذي قدمه المدعي العام، ولا حجم الأدلة التي قدمها. ولكني أعرف أن مالك السفينة مسؤول عن كل أخطاء القبطان، مدنيا وجنائيا.
    فالإهمال في صيانة العبارة، وتحميها فوق حمولتها، هذه جرائم تستحق العقوبة. وإن لم ينتج عنها خسائر. فكيف إذا وقعت خسائر تفوق خسائر حرب.
    والتأخر في طلب النجدة، أو رفض طلبا لنجدة، لأن هذه النجدة تحمل صاحب السفينة نصف قيمة السفينة بما عليها. هو تقصير بشع. وكلها يتحمله قبطان السفينة (العبارة) وبالتالي صاحبها.

    مسؤولية الدولة، والنظام لا تسقط بوجود خطأ أو إهمال من القبطان أو من المالك. لأن من واجب الدولة أن تراقب مثل هذه الأمور وأن تعاقب عليها.

    تحياتي



اكتب تعليــقك

Add to Google Reader or Homepage










 Religion Blogs Blog Flux Directory Find Blogs in the Blog Directory  دليل سلطان للمواقع الإسلامية دوّن - ملتقى المدونين العرب Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?


Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!


<a href="http://freewebsubmission.com">

<img src="http://freewebsubmission.com/images/fwsbutton7.gif" width="88" height="31" border="0" alt="Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!"></a>